Снимка: Bloomberg

Руските петролни товари все по-често изчезват от полезрението в Атлантическия океан, тъй като санкциите срещу износа на нацията се засилват.

През последните десет дни най-малко три танкера изчезнаха от системите за проследяване на кораби, когато се приближиха до Азорските острови, малка група острови на около 950 мили западно от континентална Португалия, пише Bloomberg.

Вероятно корабите са прехвърлили пратките си на други плавателни съдове. Такива прехвърляния не са се случвали в региона преди Русия да нахлуе в Украйна, нито да изчезнат от системите за сателитно наблюдение.

Не е ясно защо корабите са изключили системите за проследяване - възможно е някои купувачи да искат да приключат покупките си възможно най-тайно. Европейският съюз въведе забрана за изкупуване на руски петрол, която влиза в сила едва през декември.

Някои руски товари също започват да изчезват от полезрението, докато са на път за Азия.

Трансферите от кораб до кораб са нещо обичайно на петролния пазар и руските товари от години се трансферират край бреговете на Дания и напоследък в Средиземно море и дори край Азорските острови.

Това, което е по-малко редовно, е те да изчезнат от полезрението. Това е тактика, която често се използва за санкционирани потоци от страни като Иран и Венецуела.

Корабите обикновено се приближават един до друг и - нормално - по-малкият танкер разтоварва своя товар в по-голям. След това този по-голям кораб транспортира товара по търговски път на дълги разстояния, често до Азия.

Търговците на руски петрол се обръщат към необичайни методи за придвижването на товари, които вече не са желани в Европа, на много по-големи разстояния и до нови клиенти. Най-пресният пример е трансфер от кораб до кораб в средата на Атлантическия океан.

Танкерът Aframax Zhen I прехвърли товара си в супертанкера Lauren II във води на 300 мили западно от остров Мадейра, според данни за проследяване на кораби, наблюдавани от Bloomberg. Трансферът се проведе от 26 до 27 май.

Преместването на товари на по-големи плавателни съдове не е необичайно, но това, което е много по-рядко срещано, е мястото, където се е случило. Повечето прехвърляния се извършват в по-спокойни води, където рисковете от нефтени разливи са значително намалени. Руските товари са прехвърляни на по-големи кораби край Скау в Дания, в западното Средиземно море край испанския северноафрикански анклав Сеута и дори в Северно море край Ротердам. Това бе първият трансфер, видян в открито море.

Zhen I се върна в Балтийско море, където натовари следващия си товар от Приморск, Русия, в средата на юни, според програма за товарене, видяна от Bloomberg. Lauren II продължава да плава в средата на Атлантическия океан, вероятно в очакване на прехвърлянето на друг товар. Кораб толкова голям като Lauren II може да побере до три товара с размерите, които обикновено се превозват от кораб като Zhen I. Това ги прави много по-икономичен вариант за превоз на суров петрол на много дълги разстояния.

Самосанкционирането на руския петрол от някои европейски рафинерии вече принуждава по-големи обеми да бъдат премествани на много по-големи разстояния до купувачите, особено в Индия. Тъй като санкциите на Европейския съюз започват да въздействат все по-дълбоко на потоците към Европа, можем да очакваме да видим по-далечни доставки на руски петрол, като страната търси нови пазари за своя петрол. Трансферите на товари в средата на океана могат да станат по-чести, ако купувачите и продавачите започнат да се опитват да маскират дестинациите на руския износ на петрол.

Русия увеличава доставките на бензин и нафта за Африка и Близкия изток, докато Азия вече приема по-големи количества руски суров петрол, показват данните на Refinitiv Eikon.

"Изглежда, че Африка и Близкият изток са основните опции за руските доставчици на петролни продукти, така че очакваме повече доставки там през втората половина на годината, тъй като ембаргото на ЕС наближава“, каза пред "Ройтерс" търговец, участващ в търговията с руски петролни продукти.

Целия анализ четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Коментари Напиши коментар

13

Анонимен

преди 1 месец

Занимаването с бандитизъм е любимо за руснака. Да открадне нещо да излъже за нещо да измами някого това доставя върховна наслада на руснака.

12

химика

преди 1 месец

Снощи един Ан 124 - Руслан кацна и "изчезна" с няколко TIR-a мат'рял по тъмно от Летище София, а тея се кахарят за ...петрола в Азорските острови?!

11

Анонимен

преди 1 месец

Контрабанда на руски петрол. Много държави ще обявят откриване на петрол. Ще вадят 1 литър и ще продават 1 танкер петрол. Петролът трябва да падне заради руската контрабанда. Ислямска държава продаваше евтин петрол контрабанда и цените бяха много ниски.