Снимка: Олег Попов, Dnes.bg

Въглищата на пазара само с етикет за съдържание на пепел и сяра, колите с пушещ ауспух – аут от движение. Това са част от промените, които предлага министърът на околната среда Нено Димов като промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух, които са пуснати за обществено обсъждане.

Още по темата

Новите мерки транспортират части от директива на ЕС за намаляване на националните емисии на някои атмосферни замърсители. Освен това тази зима се оказа, че фините прахови частици във въздуха, които дишат столичани, са доста над нормата, която доведе до няколко протеста в София.

Битовото отопление с твърди горива е основна причина за наднорменото замърсяване на атмосферния въздух с фини прахови частици. Ограничаването на съдържанието на сяра и пепел във въглищата и брикетите е една от мерките, които могат да бъдат взети на национално ниво за подпомагане на общините в усилията им да постигнат нормите за качество на атмосферния въздух, пише министърът в мотивите към предложенията за промени в закона.

Конкретните изисквания за качеството на твърдите горива ще бъдат подробно разписани в Наредба за качество на твърдите горива, която се предвижда да бъде приета с постановление на Министерския съвет.

Чрез наредбата ще бъдат въведени норми за съдържанието на сяра и пепел във въглищата и брикетите, изисквания за пакетиране и етикетиране на опаковката, както и условията, редът и начинът за контрол на качеството на твърдите горива.

Очаква се, че след като поправките в закона станат факт, ромският бизнес с продажбата на въглища, които те самите са си изкопали от изоставени рудници, да стане невъзможен.

Контролът върху въглищата и брикетите на пазара ще бъде възложен на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, чийто шеф ще трябва да създаде до няколко месеца регистър на всички лица, които опаковат, етикетират и пускат на пазара въглища и брикети.

За да влязат в регистъра, те трябва да докажат, че имат условия за тези дейности.

Глобите за търговците, които продават въглища и брикети, без да са вписани в регистъра, стигат до 50 хил. лв., а ако фигурират в него, но продават горива, които не отговарят на нормите – до 30 хил. лв.

Държавната агенция за метрологичен и технически надзор вече получава правото да влиза и в складовете за въглища и брикети, да взима безвъзмездно проби от тях за проверка на качеството, да взима документи и да разпитва служители. Ще има право и да съставя констативни протоколи и да пише наказателни актове.

Пробите ще се взимат по определен ред и лабораторните резултати могат да служат като доказателство в съда.

Другата мярка в закана се отнася до замърсяването на въздуха от колите.

При пушещ ауспух на колата или ако по друг начин тя явно замърсява атмосферния въздух, органите на КАТ ще имат право да я спират от движение. Ако става дума за автобуси и камиони, тогава правомощия за това има "Автомобилна администрация" към транспортното министерство.

При техническите прегледи на колите ще се измерват газовете от ауспуха. Ако са над нормата, колата няма да се движи, докато не бъдат изпълнени изискванията.

Видят ли катаджиите на пътя автомобил, който явно бълва кълба изгорели газове, ще го спират за проверка и също ще могат да измерват показателите.

В предлаганите промени е записано, че органите на КАТ предприемат действия, предвидени в чл. 171 от Закона за движение по пътищата. От 2010 г. този член дава право да се спира от движение превозно средство до отстраняване на неизправност.

В списъка са включени и превишението на нормите за вредни газове, шум или промени в конструкцията, които не са били разрешени.

От няколко месеца КАТ разполага с мобилни газанализатори, които бяха купени от Столичната община, а предстои да се вземат още с пари от Оперативна програма "Околна среда".

Органите на Министерството на транспорта, които контролират камионите, автобусите и такситата, ще трябва да искат от КАТ да спре временно превозното средство, докато превишението на изгорелите газове не бъде премахнато.

В първоначалния вариант на пакета от мерки за повишаване на чистотата на въздуха се предвиждаше да се въведе и задължение за сервизите да свързват газанализаторите директно с компютрите, които отчитат техническото състояние на колата. Това изискване сега го няма, но е записано в изготвения нов Закон за пътните превозни средства.

На кметове, които не успеят за една година да изготвят и да започнат да прилагат програма за чистота на въздуха, ще бъдат налагани глоби до 10 хил. лв.

Към момента в 21 български общини има превишение на нормите за вредни вещества в атмосферния въздух, заради които Европейската комисия осъди България.

Тези общини бяха задължени да разработят и приемат програми за намаляване на нивата на замърсяване и да ги изпълняват. Голяма част от тях получиха за разработване на програмите си безвъзмездно пари по Оперативна програма "Околна среда".

Сега обаче изпълнението на програмите и резултатите от прилагането им подлежат на по-строга проверка от МОСВ, като ведомството ще изготвя всяка година доклади и ще следи да има намаление на броя на превишаванията на замърсяванията, установени от пунктовете за мониторинг. Резултатите ще се отчитат до 30 април всяка година.

Освен това законът вече предвижда глоби за кметовете на общини, които не са разработили програми. Те са между 2 и 5 хил. лева. Също до 5 хил. лева достига глобата за кмет, който не внесе в срок отчет на общината за изпълнението на програмата. На същата санкция подлежи и длъжностно лице от общината, което не е взело мерки програмата да се изпълнява.

Най-висока е глобата за кмет на община, която не отчете намаление на броя на превишаванията на максимално допустимите норми на вредни вещества във въздуха или няма намаление на средногодишните замърсявания. Тя е от 5 до 10 хил. лв. при повторно нарушение се удвоява.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase