Снимка: БТА

Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова обяви, че правителствата назад във времето са допуснали сериозна грешка като не са актуализирали цените всяка година с по около 5 лв., което щяло да е справедливо за обществото, за да не се налага по-сериозна актуализация както в момента с около 8 лв. на месец.

По думите й, България е сред малкото страни в Европа, в които няма пътен данък, а само винетка.

Още по темата

"В Германия например има винетки само за някои пътища, но там всички шофьори плащат пътен данък", отбеляза Павлова пред БНТ.

Според нея правителството също е можело да въведе пътен данък, запазвайки ниските цени на винетките, но това щяло да доведе до много по-високи такси за ползване на републиканската пътна мрежа.

"Подходихме изключително сериозно и избрахме по-социалния и достъпен модел", категорична бе регионалният министър.

Лиляна Павлова подчерта, че няма как да искаме качествени и добри пътища ако нямаме достатъчно средства.

"Знаем как се изразходва всеки лев от събираните от винетки до момента над 200 млн. лв. годишно, но те са крайно недостатъчни, за да поддържаме пътищата през зимата и да ги ремонтираме основно. И сега държавата дотира с още толкова, за да имаме това ниво на пътищата", каза още тя и пресметна, че годишно са нужни около 600-700 млн. лв., за да имаме нормални пътища.

"Факт е, че недостигът на финансиране в 25-годишния преход назад доведе до това третокласната мрежа да е в лошо състояние. Имаме около 30 хил. км пътища в лошо състояние като 12 хил. км са трети клас и ако не започнем да генерираме по-сериозен ресурс няма да можем да ги отремонтираме", каза Павлова.

Министърът подчерта, че новините винетки са законни и всички процедури по обнародването в Държавен вестник са спазени в законовите срокове.

"Няма как да публикуваме графичния дизайн на новите винетки, защото те са секретни, ценни книги, и давайки предварително графиката, рискуваме да се фалшифицират", обясни Павлова.

Тя напомни, че по линия на социалното подпомагане държавата е раздала 190 000 безплатни винетки за 2016 г., от които няма средства за реинвестиция в пътища.

По отношение на строителството на АМ "Хемус" и обществените поръчки за избор на фирми – изпълнители, министърът обясни, че са проведени ясни процедури, съгласно изискванията на закона и за икономически най-изгодна оферта.

"Това са големи консорциуми и не смятам че трябва да се търсят нюанси", поясни Павлова.

По думите й сега по-важното е да се вземе решение дали можем да започнем строителство, защото условието, което е заложено, е да има осигурен финансов ресурс.

Лиляна Павлова опроверга и твърденията за напукване на АМ "Марица". Тя обясни, че става дума за участък от 1 -2 м в аварийната лента при река Банска, която при прииждане е засегнала съвсем малък участък.

"Прави ми впечатление, че въпреки че повечето хора са доволни от новите 300 км магистрали има и такива, които търсят скептицизъм. Ние много държим на качеството и следим изпълнителите. Вече имаме 5-годишна гаранция за всяка магистрала, при която всички аварии се ремонтират за сметка на изпълнителите и сме безкомпромисни", посочи тя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase