Веселин Тодоров. Снимка: Движение България на гражданите

Веселин Тодоров е магистър по информатика на СУ " Св. Кл. Охридски". Завършил е курса по макроикономика на "Оксфорд". Председател е за втори пореден мандат на Асоциация "Българска книга" и за пети път последователно е член на управителния съвет на БАИТ (Българска асоциация по информационни технологии). Изпълнителен директор на "Сиела".

Всички управляващи партии обещаваха по много, но не изпълняваха. Как вие в Движение България на гражданите възнамерявате да осигурите реален растеж на икономиката и съответно на доходите?

Представете си, че сте чужд инвеститор. Какво чете и чува той за България? Че премиерът ни говори цинизми и безпардонно притиска подчинените си, прокуратурата и съда, че решава всички важни икономически проекти еднолично, че корупцията процъфтява във всички сфери на управлението и правораздаването, че обществените поръчки се нагласят за определени фирми и при обжалването правителствените  кандидати винаги печелят. Е, трябва да сте доста отчаян, за да решите да инвестирате в България. Особено ако става въпрос да построите фабрика или завод. Аз и моят екип говорихме с над 100 представители на бизнеса и на големи юридически кантори. Всички цитираха практиката, че около между 5 и 10 % от цената на една обществена поръчка отиват за подкупи.

Затова изкореняването на корупцията трябва да стане по изключително ефективен начин – чрез използването на детектори на лъжата (полиграфи) спрямо ръководителите в най-рисковите за корупция области - в митниците, при обществените поръчки, при данъчните, в гранична и пътна полиция, при европейските проекти и други. В момента, в който корупция рязко намалее, инвестициите ще се върнат и ще дойдат нови в страната. Освен това държавата ще спести над 350 млн. лв. само от сферата на обществените поръчки, поради това че в цените няма да се включват средно 7% за подкупи, например.

Мога да ви дам веднага една илюстрация за скъпите поръчки, тя е от София. В средата на 2012 г. се оспори търгът за избор на строител на кръстовището на две нива на Лъвов мост. Търгът беше спечелен от обединение “Лъвов мост” с водещ партньор “Главболгарстрой” (ГБС) с 22,6 млн. лв. Тяхната оферта зае пето място в комплексната оценка и така и не обясниха официално от Столична община защо са елиминирани едновременно другите четирима кандидати – все авторитетни фирми. За сравнение най-ниска цена даде обединение “Трейс Лъвов мост” - 14.7 млн. лв. А представете си какви пари ще събере държавата, ако и митничарите и данъчните не вземаха подкупи. Само тези мерки ще направят ръста на икономиката с над 5% годишно. Може да си зададем въпроса защо предходните правителства не предприеха тази очевадна мярка. Отговорът е очевиден - защото няма как да акумулират пари от подкупи.

Има и още нещо - данъците. Нашата позиция тук е ясна -  да не се вдигат. Това е едно от преимуществата на България за привличане на инвестиции. В допълнение ще отменим данъка върху лихвите на депозитите и по този начин ще стимулираме акумулирането на пари в банките, които да финансират бизнеса и чрез това да способстват за увеличаването дохода на работещите и на всички граждани.

При предишното правителство имаше срастване на монополите с държавата. Във всяка сфера се оформиха монополни структури, които имат изключително тесни връзки с ГЕРБ. Като резултат стотици хиляди хора, работещи в средния и малкия бизнес,  изгубиха работата си. Ние коренно ще променим това положение не само чрез проверки за наличие на корупция, но и чрез коренна промяна на нормативната уредба, за което имаме подробно разписан план.

Бившето правителство казваше, че кризата е виновна за липсата на инвестиции и за ниските темпове на развитие.

Нищо подобно. Напротив – при криза производителите търсят начини да намалят разходите си. Вижте цифрите. По данни на Световната банка, националните банки и статистическите служби на съответните държави инвестициите в България през 2010 и 2011 г. намаляват средногодишно с 67% , докато усреднено в бившите социалистически държави, членки на ЕС, за същия период, инвестициите нарастват средногодишно със 182%! Казано с други думи инвеститорите бягат към държави с читаво управление.

Когато няма гигантска корупция, когато има прозрачност и предвидимост за инвестициите и ние можем да постигнем същия  ръст. От моя бизнес опит оценката  сочи, че това ще доведе до  нови 150 000 работни места. И повярвайте ми, знаем какво говорим. От  30 служители, когато я поех, днес в компанията, която ръководя, сега работят 250 и знам как става това. Защото когато Станишев обещава 250 000 нови работни места, е добре да бъде попитан колко е разкрил лично той в производството. Каква е причината Китай да поддържа около 10% темпове на развитие? Видима с просто око – много чужди инвестиции. Световната практика е еднозначна, че няма как една бедна развиваща се страна да дръпне напред по друг начин.

България е най-бедната държава в Европейския съюз. В такъв случай би следвало да има най-високи темпове на развитие. Но вижте фактите и по-точно - цифрите. Даже в Европейския съюз за периода 2010-2012 г. сме средно на 14-о място от 27 държави по темпове на икономически растеж (по данни на Евростат). България по темпове на развитие за 2011 г. е на 141-о място от 213 държави (по данни на Световната банка)! Това е тъжният резултат от управлението на предходното правителство. Иначе по говорене и PR предходното правителство е безспорен шампион – трябва да му отдадем заслуженото. Но за съжаление за огромното част от сънародниците ни PR-ът не храни и не плаща сметки.

Имате ли идея как да намалите цената на тока?

За 23 г. преход най-големите безобразия бяха направени в енергетиката. Договорите за Марица 1 и Марица 3 са подписани от Иван Костов през юни 2001 г. - дни преди края на мандата му – което само по себе си е показателно. Според договора НЕК трябва да плаща в продължение на 15 години една изключително скъпа енергия.

Изграждането на централите се забави и всъщност тези 15 години текат от 2011 г. Средната изкупна цена на тока от Марица изток 1 е 3 пъти по-висока от тази на ТЕЦ Марица Изток – 2. Дори ако Марица 1 въобще не работи, НЕК трябва да й плаща за бездействието към 500 млн. лв. годишно или за 15 години – над 10 млр. лв., тъй като цената се актуализира с инфлацията. Това е толкова неизгоден договор, че поради това очевадно е корупционен.

В началото идеята беше изграждането на Марица 1 да струва 500 млн. долара, но реалната цена беше безобразно раздута до 1,2 млр. долара под бездейния поглед на държавата и сега всички плащаме за това. Държавата трябва да постави въпроса за извършените нарушения и да иска предоговаряне на цената на тока. Трябва да се постави и въпросът и за нарушения пред данъчните власти в САЩ във връзка с офшорното дружество, които е било собственик на Марица 1.

България трябваше да достигне 16% зелена енергия едва през 2020 г. Поради това беше крайно неправилно решение да се форсира въвеждането на тази в много пъти по-скъпа енергия 10 години по-рано. ГЕРБ съвсем излишно увеличи неколкократно разрешенията за фотоволтаични и вятърни централи.

Необходимо е да се създаде нормативна уредба, каквато има в другите европейски държави - фирмите производители на зелена енергия да продават  квоти за вредни емисии на фирми, отделящи такива емисии над определения им лимит. Изкупуването на квотите за вредни емисии е с цена  над 10 евро на тон, а цената на санкциите  за надвишаване лимита за вредни емисии е  до 100 евро на тон. Поради това производителите на зелена енергия биха могли да реализират много съществени приходи от продажба на квоти. Това ще доведе до осезателно намаляване цената на зелената енергия.

Енергийната система реализира чисти загуби от използването на т.наречените търговци на електроенергия. Купувачите на електроенергия в околните държави са абсолютно ясни. Ясни са и техните условия. Използването на търговци-посредници на електроенергия няма никакъв друг смисъл освен корупция и присвояване парите главно на НЕК, което се отразява негативно на цената на енергията. За да се стимулира прекият износ на НЕК, трябва да се намали излишно високата такса за пренос на електроенергия.

Необходимо е да се предприемат спешни мерки за повишаване на енергийната ефективност. С въвеждането на тези мерки може да се постигне намаляване на потреблението на енергия в една сграда с близо 50%. Ето защо следва да се върнат данъчните привилегии, които бяха въведени в редакцията на Закона за енергийната ефективност от 2004 г. и отнети с обратна сила през 2008 г.

Какви са Ви основните приоритети извън икономиката и поемате ли конкретни и обосновани ангажименти?

Нищо съществено не се е променило в здравеопазването в сравнение с времето на социализма. Даже се е влошило. Сега се дават в пъти повече пари в сравнение с отпреди 10 г., но здравеопазването не е по-добро. И няма как да е. Защото здравната каса на практика е един доста корумпиран държавен орган. Болниците масово надписват неизвършени здравни услуги, консумативи, изкуствени стави, клапи и пр. и прибират парите на здравната каса. А гражданите не получават срещу тези пари качествени здравни услуги. Обществените поръчки от всяка една болница направиха крупни милионери повечето от шефовете на големите държавни болници.

А масово лекарите и особено медицинските сестри получават унизителни възнаграждения. За да се преодолеят тези проблеми, са необходими 2-3 големи, авторитетни и стриктно контролирани частни здравно-осигурителни фонда, които да осъществяват действен контрол върху болниците и по този начин да не допускат болниците да надписват неосъществени грижи за болните. А също така и да не допускат да им се правят напълно излишни и вредни операции.

Няма да променим десоциализацията на немалко от хората в България, ако не заделим по-голям процент пари от бюджета за образование. Още от малки много деца са оставени безпризорни да крадат, да просят и да проституират. Сетете се какви ще станат като пораснат. Без обучение още отпреди училище и без гарантирано посещение на училище, това няма да се промени. Ние ще въведем много по-стриктен контрол и ще направим посещението на училище и детска градина като стриктно условие за получаването на социални помощи. В световен мащаб е установено, че за образование не бива да се дават по-малко от 5% от брутния вътрешен продукт. А за 2013 г.този процент е 3,5%. Нека да се водим от добрите световни практики, а не парите да бъдат насочвани там, където могат да се вземат подкупи.

Има хора, които не вярват на Меглена Кунева, защото е била вече активен участник в политическия живот.

Такъв подход е елементарен. Не е важно дали си участвал в политическия живот или не, а как и какво си направил. Нима смятате, че беше лесно една от най-изостаналите държави в Европа да влезе в Европейския съюз? Само едно сравнение - Хърватия влиза след няколко месеца, т.е. 6,5 години след България. Според авторитетни западни експерти и политици е трябвало да стане точно обратното и ние да сме поне 6-7 години след Хърватия. За тези спечелени от г-жа Кунева около 13 години България е получила и ще получи около 25 млрд. евро от европейските фондове. А това е доста повече от един годишен бюджет на страната. Я си представете сега да не бяхме членове на Европейския съюз. Нямаше да има помощи за земеделците, нямаше да има нови магистрали и нямаше да влизат на практика единствените инвестиции в икономиката ни. Какво по-високо признание от това да те обявят за комисар на годината и европеец на годината. Ако беше толкова лесно да се влезе в европейските структури, защо не успяхме да влезем в Шенген и еврозоната по времето на управлението на ГЕРБ?

Как бихте коментирали скандала с подслушванията, който шумно огласи тази кампания?

Всъщност този скандал има поне две страни – може би по-съществената гледна точка днес е тази, че държавността е поставена на карта. Само с един записан разговор се разкриха зависимости, които не могат и не бива  да съществуват в никоя демократична държава – прокурор се отчита на премиер, следствен беседва с прокурори, а тримата заедно „редят“ изход от дело и възможни сценарии.Има и друг поглед, който обаче не може да бъде пренебрегнат, и това е икономическият аспект. До голяма степен бизнесът и неговото развитие се крепят на опазването на фирменото ноу-хау. Много бизнесмени в последните години вероятно са подслушвани не за да се установят някакви криминални действия, а чисто и просто, за да се открадне информация или директно целия им бизнес. Помислете си дали ще инвестирате в страна, където гарантирано някакви държавно-криминални структури ще имат достъп до цялата ви информация. Само бъдете сигурни, че  последните скандали са накарали и малкото потенциални инвеститори да се разбягат и да зачеркнат страната ни от картата за години напред. И ще трябват огромни усилия от бъдещото правителство, за да ги привлечем обратно.

Защо издигнахте Нормалността като Ваш девиз?

А нима ставащото в момента в България е нормално – невероятна корупция, обедняване, систематични случаи на самозапалване от отчаяние, масово подслушване и то с цел облагодетелстване, простащина, мутризация, срастване на държавата с монополите, тотална зависимост и безогледно използване на съдебната власт. Чрез радикално ефективни и точно обосновани мерки в нашата програма ние ще направим България нормална европейска държава. За да стане това, е нужен гласът на всеки един здравомислещ човек. Крайностите няма да помогнат.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase