Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Пазарът на кафе в България расте с 5%-6% през всяка от последните няколко години, като се наблюдава и значителна промяна във вкусовите предпочитания на потребителите към по-мекия сорт арабика. Търсенето на арабика се увеличава и в световен мащаб и вече достига 60% от общите продажби, а в България има засилено търсене на висококачествени 100% арабики. Това каза Красимир Рангелов, представител на фирма за кафе, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

"До 1989 г. се консумираше основно 100% робуста и еталонът за перфектно кафе беше много горчиво със страхотен дебел каймак. Впоследствие вкусът еволюира и започна да се търсят нови аромати и послевкуси и това автоматично движеше пазара към влизане на повече арабика в пакета. Арабиката измести робустата като по-голям процент преди 15-20 години - оттогава процентът на арабика в пакет в България започна да се повишава, а последните години имаме изключително търсене на 100% висококачествени арабики, която може да струва два или три пъти повече.", обясни той.

Компанията стъпва на българския пазар за пръв път през 1942 г. със свой магазин на ул. "Иван Асен II" в София, който просъщестува до 1947 г.

Общият пазар в България за 2021 г. възлиза на около 420 млн. лв, или около 14 хил. тона. Най-голям е ритейл секторът - с над 2/3 от продажбите, около 1/3 е за ХоРеКа, а онлайн секторът е сравнително малък, но расте главоломно всяка година спрямо предходната и изживява "истинска революция", каза Рангелов.

"Тенденцията е възходяща във всяка една от последните години; има ръст на продажбите, но и на цената - около 5%-6% възходящ ръст на годишна база."

Средната консумация на кафе в България е около 3.3 кг годишно на човек, като предпочитанията са за средно към високо изпечен продукт. За разлика в Румъния консумацията е с 15% по-малка, но значително по-висока в Сърбия и Хърватия (съответно с 30% и 50%); в Австрия продажбите са с над 100% над нивото в България, каза Рангелов.

Пазарът на чай в България също се развива, като потребителите стават по-претенциозни и все повече търсят биопродукти, сподели Рангелов. Както кафето, чаят също е поскъпнал макар с по-малко - между 5% и 10% през последните две години.

По-слабите реколти на арабика заради суши и измръзвания в основните производители Бразилия и Колумбия допълнително ще повиши цените, които са отбелязали ръст от над 40% за последната година, каза Рангелов и добави, че в такива моменти се увеличават доставките от Етиопия, Индия, Гватемала, Никагаруа, Коста Рика. Julius Meinl разчита на дългосрочни договори (някои над 100-годишни) с конкретни плантации в различни държави, като така гарантира високото качество на всяка една партида.

Драстичното поскъпване на енергийните ресурси и пакетиращо фолио също ще имат негативен ефект, обясни Рангелов.

"За да стигне суровината до магазините и заведенията, тя трябва да се изпече, което се случва основно на газ или ток... За кафе компаниите в Европа има още един фактор - скъпият долар - което ги поставя в допълнително по-лоша ситуация и цената определено върви нагоре."

Основната фабрика за печене на кафе на Julius Meinl във Виченца, Италия, която произвежда над 90% от продукта на фирмата, работи на газ, както и първата европейска фабрика във Виена, разказа Рангелов.

Цената на транспорта също се е увеличила няколко пъти в резултат на пандемията, а забавянията в доставките налагат държането на по-големи стокови наличности, което обременява складовете.

Като първата кафе компания в Европа Julius Meinl е направила няколко революции в кафе културата на континента през своята 160-годишна история, разказа Рангелов.

"Ние сме първата компания, която при печенето започва да отделя кафето от въглищата и ароматите, които излизат от него. Кафето има много добри абсорбиращи свойства и веднага е абсорбирало ароматите от въглищата, които са използвани тогава. Втората революция, която сме направили, е да блендираме няколко вида кафе в един пакет.", разказа Рангелов.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Коментари Напиши коментар

6

Един

преди 1 месец

До Анонимен 2 . В една от сградите в Бизнес Парк София, където работех преди доста време, имаше вендинг автомат с кафе капсули и други неща. До него и машина за кафе капсули. Един ден се загледах и видях, че най-купуваните капсули са 100% арабика. Взех си от тях да пробвам и станах редовен клиент. Кафето беше малко като количество, но много хубаво. Тогава струваше 70 ст. една капсула от него.

5

Анонимен

преди 1 месец

Пич не си в Италия.... Говорим за България и вкусовите предпочитания на българина към сортове кафе....ако за италианеца 20мл. арабика в чаша- напръстник е върха, тук не е така

4

Пи хи

преди 1 месец

Точно обратно, робустата има кисел привкус, който изчезва ако е добре изпечено. Особено виетнамската робуста.