Пациенти чакат пред кабинетите с дни, а някои лекари пишат номерата на направленията на лист, след като вече трети ден цари хаос със системата за електронни направления. Здравният министър се закани, че ще санкционира софтуерната фирма, ако до понеделник проблемите не бъдат отстранени.

Вече втори ден Маргарита Тодорова чака за направление пред кабинета на личния си лекар.

"Искам направление, но няма как да го направят. Казаха вчера, че системата не работи. Аз трябваше да отида на ушен лекар", каза Маргарита Тодорова пред Bulgaria ON AIR.

А още при старта на издаването на електронни направления, личните лекари се сблъскват със сериозни проблеми.

"Софтуерът беше пригоден на първи така, че всички мъже автоматично получаваха направления за гинеколог. При нас се вижда, че ние ги изпращаме, на регистратурата се оказва, че човек е получил направление за гинеколог", обясни личният лекар д-р Гергана Николова.

Налага се номерата на направленията да се пишат на ръка. Министърът на здравеопазването коментира лаконично казуса като препрати въпросите към фирмата разработчик на софтуера.

По-късно от Министерството разпространиха позиция, че здравният министър търси начин да санкционира софтуерната фирма, ако до понеделник проблемите не бъдат отстранени. А от фирмата, въвела медицинския софтуер, поднесоха извинения към личните лекари.

"Не на последно място искаме отново да поставим въпроса с липсата на финансиране от страна на държавата в лицето на МЗ и НЗОК за развитие на софтуерните продукти за здравните служители за сметка на централните системи на здравните ведомства. Това принуждава компаниите разработчици самостоятелно да финансират развитието на медицинските софтуери", пише в позицията на фирмата.

Според личните лекари причината за проблемите със системата са кратките срокове за въвеждането ѝ в рамките на две седмици.

"Нямаше и тестови период. Обикновено това изисква може би около месец. Тази връзка между нас, софтуерната фирма и Информационно обслужване, където се изгражда в момента електронното здравно досие на всеки един от нас, ние ще трябва да я изградим. И всъщност изграждането на електронни досиета започна едва вчера", уточни председателят на Сдружението на общопрактикуващите лекари в София  д-р Георги Миндов.

А пациентите като Красимир се надяват скоро електронното ни здравеопазване да заработи. Самият той от дни обикаля по лекари и институции заради сгрешен номер на протокол за изписан инсулин по здравната каса.

"Един код е сбъркан. Заради него ме върнаха. Затова, защото някой не си гледа работата, защо аз трябва да тичам като ненормален от кабинет на кабинет, от Здравната каса, от болницата?", пита мъжът.

Отговори от фирмите за грешките в електронните направления здравното министерство очаква до 6 юни.

"За мен като министър на здравеопазването фактът, че законодателят не е предвидил никакъв механизъм за санкции спрямо тези, които саботират процеса на електронизация, е неприемлив. Затова ще настоявам и ще намерим тези законови механизми, които да санкционират подобна безотговорност", пише в позицията на МЗ.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase