Снимка: HUAWEI

Как вижда бъдещето младото поколение българи между 16 и 25 години, какви са нагласите им в контекста на пандемията и започналата война в Украйна, кои са техните опори в живота, как определят успеха и какво място заемат парите на фона на твърденията, че младото поколение е консуматорско?

Това са само част от темите, на които търси отговор проучването на Huawei Consumer Business Group, извършено в периода 23-28 март от българския офис на водещата международна изследователска агенция Ipsos. Определението "Поколение nova" е вдъхновено от най-новия смартфон на Huawei – HUAWEI nova 9 SE, както и от цялата линия HUAWEI nova, представяща атрактивни модели за младите и активни хора, искащи да бъдат в крак с модерния начин на живот. Интервюирани са 300 младежи от цяла България, от различни по големина градове.

Любопитен е фактът, че възприятията и нагласите по различните теми ("Аз и светът", "Грижата за себе си", "Традициите" и "Погледът към бъдещето") са силно поляризирани.

Дали да бъдеш себе си или да се съобразяваш с другите? Дали да си верен на убежденията си или да се адаптираш към промените в света? Да следват ли авторитети или да намерят своя път? По всички тези въпроси българските младежи са разделени наполовина, но и има значение на големината на града, в който живеят.

Накъде върви светът?

Сякаш логично на събитията, които се случват през последните 3 години, над 55% от запитаните смятат, че светът върви към по-лошо. Оптимистите са 26%, като мъжете сред тях са три пъти повече от дамите.    

Любовта отстъпва на семейството

Семейството се оказва най-големият приоритет за Поколението nova - посочват го 48% от младежите. Именно там виждат най-голяма подкрепа и могат да разчитат винаги на помощ в различни ситуации, и не на последно място - виждат в него сигурност.

На второ място сред най-важните ценности се нарежда любовта, но с едва 13%. Тя е далеч по-важна за жените, отколкото за мъжете. С 8% на трето място се нареждат удоволствията на живота и щастието.

С по едва 5% следват свободата и независимостта, финансовото благосъстояние, приятелите и личностното развитие.

За разлика от западните младежи българските не слагат сред приоритетите си да бъдат част от общност или кауза. Едва 1% го посочват сред приоритетите си.

Консуматори ли са младите, смятат ли парите за цел №1?

Проучването очертава много любопитни тенденции по отношение на мястото на парите в живота на Поколението nova и свързан ли е успехът с тях. За 37% от тях "да си успял, означава да имаш много пари", а половината смятат, че да имаш повече пари означава и да си по-щастлив. За 40% обаче е по-важно забавлението пред успеха.

Но какво са парите за тях?

За най-много хора – 44%, те са начин за защита на бъдещето на семейството, за 41% - позволяват да се радваш на хубавите неща в живота, 37% ги приемат за справедливо възнаграждение на труда, и едва за 18% - средство за пътувания. Най-рядко те са някакъв измерител на успех и себестойност – за 8% са начин за измерване на успеха в сравнение с този на другите, а за 7% - да покажеш, че си някой. Но когато богатството е поставено като един от вариантите за избор на дългосрочни приоритети, то се оказва далеч от челните позиции – с едва 7%.

В същото време, когато търсят работа, заплащането е водещият признак за 43% от младежите. Те се насочват към работодатели, които са изградили добро име.

За една трета от Поколението nova е важно да има добър баланс между работата и личното време, да има добри условия на труд и да има възможност за гъвкаво работно време.

Прави впечатление мотиваторът, поставен на последно място, с едва 7% - работодател, който подпомага каузи с положително влияние върху общността и околната среда, което е значително разминаване с приетите за естествени нагласи на най-младото поколение на глобално ниво и преди последните събития в света.

Да се спазват ли традициите?

Младото поколение е двигателят на промените, но българските младежи и тук са поляризирани. 49%, предпочитат да се обръщат към неизменните, общоприети правила, а 51% - да се създаде нов морал на новия век. Балансът обаче е доста различен в столицата и в малките градове – 61% в София срещу 31% в градовете с 50-100 хиляди жители.

55% приемат и спазват основно българските традиции, а 45% са отворени да приемат различни традиции и ценности, стига те да отговарят на техните разбирания и усещания за света.

Какво бъдеще чертаят?

Проучването дава отговор и как виждат младите бъдещето - с повече или по-малко правила и ограничения. 52% смятат, че те трябва да са по-малко, 48% - че трябва да съществуват "повече правила за добро поведение".

48% смятат, че в бъдеще технологиите ще направят живота по-лесен, а 52%, че те могат да разрушат личната свобода.

47% смятат, че екологията трябва да бъде основен въпрос в бъдещето на нашата страна, а 53% - че има по-важни от нея проблеми за разрешаване.