Снимка: БГНЕС

Инфлацията вече е не само европейски, но и световен проблем. И в България всеки се интересува какви цени да очаква в близко време на хранителните продукти и основните стоки за бита.

Цените на потребителските стоки у нас от 2015 г. до септември 2021 г. като цяло са нараснали с почти 10%, показва хармонизираният индекс на потребителските цени, представен от Националния статистически институт (НСИ).

За последните близо шест години най-много са се повишили цените на продуктите от групата на "Животински и растителни масла и мазнини" - с 38%. Следват ги хляб и зърнени храни (поскъпване с 28%), плодове (с 26%) и зеленчуци (с 24%), хранителни продукти като цяло (с 21%). Близо до предходните стойности е поскъпването на месо и месни продукти (с 20%), и мляко, млечни продукти и яйца (с 19%).

От 2015 г., според статистиката, най-малко е поскъпнала рибата и морските храни (с 8%), както и безалкохолните напитки (с 9,5%). Другото важно "перо" от най-насъщните разходи - облеклото и обувките, според данните на НСИ, са поевтинели спрямо 2015 г., съответно с почти 8% и с близо 15%.

Разходите, свързани с образование, са се повишили за близо шест години с 26%.

Средствата, необходими за жилища, електроенергия, газ и други горива, са нараснали от 2015 г. с 18%, информира Money.bg. Според НСИ за последните шест години средствата за здравеопазване са увеличени само с близо 5%, а за транспорт - с 2,4%. Но пък стойността на застраховките, свързани с транспорта, е скочила с 25%.

Стоките и услугите, класифицирани от НСИ в групата на "Съобщенията", са поевтинели като цяло с 13% от 2015 г. насам. В тази група се открояват "телефонни и телефакс апарати", чиито цени са се "стопили" наполовина за периода. Пощенските услуги обаче са поскъпнали с 5%.

Стоките и услугите, свързан с развлечения и култура, като цяло са поскъпнали с почти 5% за разглеждания период. В тази група обаче, има големи разлики в посоката на движение и размера на цените при различните стоки и услуги. Например, отчита се поевтиняване на аудиовизуална и фотографска техника (с 14%), но нейният ремонт поскъпва с над 10%. Поскъпването на услугите от областта на спорта е с над 17%. Цените на услугите от областта на културата са нараснали с едва 3%.

Ако погледнем малко настрани от насъщните храни и услуги, виждаме, че посещението на ресторанти и хотели като цяло от 2015 г. досега е поскъпнало с 22%, а цените на бижута и часовници са скочили с 32%, според статистическите данни.

Коментари Напиши коментар

24

Анонимен

преди 1 месец

Месото трябва да стане 20 лева за да спре обществото да консумира и да станат вегани,хората ще бъдат по богати по смирени и по здрави.

23

Анонимен

преди 1 месец

Тоя,дето изтрепа свинете,за да могат неговите хора да ви внасят от чужбина месо с неясен произход и срок на годност.Той е виновен.И за мизерията ви също.

22

Манол

преди 1 месец

Важното е да се ваксинираме. След ковид ваксината ще дойде и хранителната ваксина. Сутрин ставаш, машината ти мие зъбите, очите, под мишниците, слабините, краката и между пръстите, прай ти клизма, изпикава те, после те облича, на вратата ти бие една енергийна хранителна ваксина и те шутва в задника навънка да си играеш. Проста работа.