Снимка: АПИ

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова инспектира трасето на участък 5 от магистрала „Хемус“ при бъдещия пътен възел в близост до ловешкото село Крушуна. В проверката участваха заместник-министър Тодор Анастасов, арх. Иван Шишков – съветник на министъра, председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Апостол Минчев, областният управител на Ловеч инж. Светослав Славчев и неговият заместник Милко Недялков, съобщават от МРРБ.

За участъка от магистралата "Автомагистрали" ЕАД са сключили договор за доставка на материали на стойност 97,8 млн. лв., от които 84 млн. лв. вече са платени авансово на фирмата доставчик.

Още по темата
Не разбираме защо са платени 84 млн. лв. за участъка преди година, след като досега реално са изразходвани около 1 млн. лв., каза по време на проверката министър Комитова.

За отсечката има изготвен подробен устройствен план и разширен идеен проект, но няма проведени отчуждителни процедури. До започване на строителството ще се стигне след 1, 2 или три години, след като бъдат извършени необходимите процедури, обясни регионалният министър.

В отговор на въпрос от медии дали ще бъде спазен вече обявеният срок на завършване на цялата магистрала "Хемус“ – 2024 г., Виолета Комитова каза, че иска строежът да се случи, защото той е на целия български народ. Спазването на срока е възможно при мобилизация на работата и на всички фирми, с които "Автомагистрали“ ЕАД е сключила договори и е платила към тях авансово милиони, посочи министърът.

Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Апостол Минчев информира, че за участъци 4, 5 и 6 от магистралата има изготвени разширени идейни проекти, които са почти равносилни на технически проект. За следващите участъци – 7, 8 и 9, които са преди Търговище, в момента се извършва проектиране. Идейните проекти се очаква да бъдат приети около началото на следващата година.

На въпрос за смяната на ръководството на „Автомагистрали“ ЕАД министър Комитова коментира, че се опитва възпитано да се раздели с него, но г-н Стоян Беличев не желае да напусне досегашния си пост. Министърът ще работи с това ръководство на дружеството, докато смяната не се реализира, посочи тя.

Министърът подчерта, че това не пречи на изпълнението на проекта за изграждане на магистрала „Хемус“.

От пресцентъра на "Автомагистрали" ЕАД пък информираха, че 79 млн.лв. са спестени от фиксирането на цените на материалите чрез платени аванси за участъци 4, 5 и 6 на магистрала “Хемус”

От дружеството отчитат, че това мениджърско решение на ръководството на “Автомагистрали” ЕАД гарантира следното:

• Финансово обезпечаване на изпълнението на автомагистрала “Хемус” със замразяване на единичните цени, което води до независимост от инфлацията в държавен и световен мащаб.

• С платените аванси, цените за „Автомагистрали“ ЕАД са фиксирани към доставчиците и не подлежат на индексация;

• Производство на количества основни материали, което е задължително предвид огромните обеми за обезпечаване на изпълнението на участъците в срок и гарантира ритмичните им доставки;

• Магистралата минава по изцяло ново трасе, което води до акумулиране на значителни първоначални разходи по организация, мобилизация, изграждане на приобектови селища и сериозна мрежа от временни пътища;

• Изграждане на производствени полигони, площадки, асфалтови бази, бетонови възли и др.
Отчуждаването на терени за изграждане на трасетата са в компетенциите на администрацията на МРРБ и АПИ. Разрешенията за строеж се издават от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Ето пример за това какви количества основни материали са необходими за изграждането на автомагистрала „Хемус“ в участъци от 4 до 6:

• Инертните материали са близо 10 млн. куб. метра, разпределени съответно 2 500 000 за участък 4; 3 300 000 за участък 5 и за участък 6 – 4 млн. куб.м.

• Бетон – близо 100 хил. куб.м., разпределени по участъци от 4 до 6, както следва – 22 хил. куб.м., 39 хил. куб.м. и 35 хил. куб. м.

• Асфалтови работи, необходими за тези участъци - над 1 млн. тона. Съответно 340 хил. тона за участък 4; 280 хил. тона за участък 5 и над 420 хил. тона за участък 6

• Армировка – 2 500 тона за участък 4; 4 хил. тона за участък 5 и близо 5 хил. тона за участък 6

• Основни пластове настилка – за цялото трасе в участъци от 4 до 6 са необходими близо 950 хил куб. метра или близо 300 хил. за участък 4, за участък 5 - 250 хил. и за участък 6 - близо 400 хил. куб. Метра

• Близо 900 бр. масивни, бетонни и стоманобетонни конструкции – 169 бр. за участък 4, а за участъци 5 и 6, съответно 343 и 372 бр.

• Ограничителни системи – общо над 370 хил.м. съответно разпределени за участък 4 – 118 хил. метра, за участък 5 - 109 хил. метра и за участък 6 - 146 хил. метра.

По отношение на дадените авансови плащания за свлачища - за тридесет и девет от тях се чакат процедури за отстраняване на явна фактическа грешка, а за десет - разрешително за строеж. Стартирането на изпълнението им се бави заради провеждането на процедури по избор на надзор, което е в ангажиментите на Агенция „Пътна инфраструктура“, отчитат от Автомагистрали.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase