Снимка: БГНЕС

Служебният министър на икономиката Кирил Петков заяви пред журналисти, че още днес ще поиска обяснение от Държавната консолидационна компания (ДКК) защо шест месеца не е предала на Държавното предприятие за управление и стопанисване на язовирите три язовира.

Тях държавната фирма "Монтажи" е предала на ДКК и те все още не са влезли в експлоатация. За мен това е безстопанственост, допълни министърът.

Още по темата
Министърът съобщи, че ще поиска АДФИ да направи проверка на трите съоръжения във връзка със завишените цени на ремонтите на язовирите, които се намират в Ловеч и Сливен, предаде БТА.

Петков е проверил язовирите "Пазар дере", "Златин войвода 3" и "Златин войвода 4". В съоръженията няма вода и са затревени. Министърът каза, че на 31 декември миналата година трите язовира за предадени от държавната фирма "Монтажи" към ДКК, но досега не са предадени на Държавното предприятие за управление и стопанисване на язовирите.

Това означава, че тези три язовира, въпреки че парите са платени за тях и ремонтите са завършени на 31 декември, още не са влезли в експлоатация, заяви министърът и допълни, че по закон те не могат да бъдат завирявани и не могат да се ползват за поливане и за другите им цели. Това е безстопанственост, при която парите са похарчени, язовирите са изградени, но протоколи за предаване не са довършени, коментира икономическият министър.

Проверката е установила, че транспортните разходи за трите язовира са еднакви - 1,16 лева за тонкилометър за превозване на скална и земна маса, което по думите му е път пъти по-скъпо от пазарната цена. Цените за бетона са съответно 219 лева и по 214 лева за кубик и не включват превоз, кофраж и армировка.

Той съобщи, че ще издаде заповед, с която ще разпореди договорите за ремонт на съоръженията се проверяват от Комисията за прозрачност и контрол към министъра, като целта е да се спестят пари на данъкоплатците и да няма подобни забавяния от шест месеца за влизане на ремонтираните обекти в експлоатация. В отговор на въпрос министърът уточни, че поради факта, че Държавното предприятие за управление и стопанисване на язовирите не може да използва трите съоръжения, се е наложило отваряне на шлюзовете им след всеки по-голям дъжд, защото тези язовири се водят все още в ремонт, което значи, че не са годни за завиряване.

Ремонтът на язовир "Пазар дере" струва 2,350 млн.лева, на "Златин войвода 3" - 1,913 млн.лева, на "Златин войвода 4" - 547 000 лева.

По отношение на "Монтажи" министърът каза, че над 82 процента от всички договори са концентрирани между 6 и 8 компании. И Ловеч, и в Сливен една и съща фирма е извършила дейността, допълни министърът.

Той съобщи, че се прави документална проверка по договорите, като напомни, че ремонтите на десет язовира са завършени, а има сто отворени строителни площадки. Общо над 400 язовира са за ремонт, това са малки обекти в страната и за ремонта им са осигурени 631 млн.лева, от които 500 млн.лева са от бюджета на държавата, а 130 млн. лева от ББР. Министърът посочи, че ще изиска приоритизацията на работата по тези язовири да е функция на риска.

Той коментира в отговор на въпрос, че в момента тези държавни дружества имат собствен надзор и управители. Уволнение не може стане преди да се направи нов конкурс за нови членове и направи аналогия със ситуацията в ББР. Аз ви гарантирам, че докогато сме тук, всеки ден ще работим тези промени да станат, заяви министърът и добави, че се надява скоро ББР да има нов надзор и ДКК да се управлява по-прозрачно и ефективно, а фирми като "Монтажи" да работят в правомерно.

В отговор на въпрос министърът коментира, че се поддържа непрекъсната връзка с МФ за държавните предприятия във връзка със Закона "Магнитски", до момента няма дружества с принципал Министерството на икономиката, които да са включени в списъците на МФ.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase