Снимка: Министерство на туризма

Браншът ще продължи да се подпомага и мерките за преодоляване на последиците от Ковид-19 ще се запазят. Това заяви вицепремиерът и министър на туризма Марияна Николова пред част от Изпълнителното бюро на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА).

От името на организацията в работната среща участваха Георги Щерев, председател на Изпълнителното бюро, и членовете Бранимир Миланов, Атанас Димитров и Веселин Налбантов, както и почетният председател Благой Рагин.

Още по темата
Вицепремиерът подчерта, че водещ приоритет сега е подготовката и реализирането на летен сезон 2021, както и защитата на печата за безопасност, който страната получи като сигурна туристическа дестинация.

По думите й трябва с общи усилия да се работи за рестарт в отрасъла и продължава политиката по откриване на представителства в чужди страни, които са приоритетни пазари за България.

Тема на дискусията бяха и възможностите за получаване на кредитиране за фирмите в бранша. Бизнесът настоява за гъвкавост и отсрочка на задълженията по заеми, съобщиха от Министерството на туризма. Министър Николова посочи, че се води активен диалог с компетентните институции, като това е един от начините да не се допускат фалити в отрасъла и да се постигне желаният рестарт на работата в сектора.

По информация на асоциацията в момента хотелският бизнес по морето е в стагнация и стартът на летния сезон ще е много труден. Между 2 и 12 стаи в градските хотели са били заети по време на пандемията. На дискусията бяха коментирани и въпросите за визията на курортите и липсата на квалифицирани кадри в отрасъла.

Министерството на туризма напомня на всички туроператори и турагенти, че на 22 март 2021 г. изтича крайният срок, в който могат да бъдат подавани документи за кандидатстване за държавна помощ от 51 млн. лв. Това е една от мерките, предприети от ведомството за подпомагане на сектора за преодоляване на последиците от COVID-19.

Размерът на  еднократно предоставяните безвъзмездни средства е 4 на сто от оборота без ДДС през 2019 г., оповестен във финансовия отчет, съгласно Закона за счетоводството, като предоставената помощ е за компенсиране на загуби на туроператорите и туристическите агенти за периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. Помощта трябва да се използва приоритетно за възстановяване на суми на пътници, чиито пакети са анулирани поради COVID-19 за същия период.

Подаването на заявленията за държавна помощ се извършва по електронен път чрез попълване на уеб базиран формуляр за кандидатстване и придружителните документи чрез Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ).

Изпълняваната към момента мярка за туроператори и туристически агенти ще се прилага до 5 април 2021 г., след това влиза в сила нова схема за държавна помощ, която днес бе обнародвана в Държавен вестник.  Предстои и да бъде нотифицирана пред Европейската комисия. Мярката предвижда държавата да предоставя на лица, извършващи туроператорска дейност, безвъзмездни средства в размер до 15 на сто от оборота им без ДДС през 2019 г., но не повече от дължимата сума по туристическите пакети за неосъществени пътувания.

Финансиране на новата мярка е осигурено от вече отпуснатите, но неусвоени средства от националния бюджет. Според индикативните стойности неусвоените средства  са близо 19  млн. лв. Средствата по новата държавна помощ се получават независимо от получаването на средства  по досега действащата схема и при спазване на правилата за държавни помощи.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase