Снимка: Bulphoto, архив

"Решението на Върховния касационен съд заплашва да има изключително тежки социални последици за нашето общество. Най-малкото последствие е предстоящото драстично увеличение на Гражданската, до нива, които българите няма да могат да поемат". Това  посочи Светла Несторова, председател на УС на Асоциацията на българските застрахователи на пресконференция в БТА.

С решение на Върховния касационен съд от 21 юли 2018 се разшири кръгът на лицата, които имат право на обезщетение във връзка с пострадал близък при ПТП. С решението на съда на обезщетения имат право и баби, дядовци, внучета, както и хора, създали близка емоционална връзка със загиналия.

Разчетената цена на "Гражданската отговорност" заплашва да достигне 1 000 лева, тоест да надхвърли трикратно увеличение на застраховката, алармират от Асоциацията. В момента 330 лева е средната цена на застраховките.

"На практика ще бъдат засегнати всички домакинства в страната, тъй като по последни данни у нас има над 3 млн. автомобила", посочи председателят на Асоциацията на българските застрахователи.

Още по темата

В момента средния брой на лица, които получават обезщетение е 2,5 души. Ако предположим, че с новите правила ще дойдат още 2,5 души, които имат право на обезщетение, това означава двоен скок и на обезщетенията. Застрахователите трябва да съберат още между 800 милиона и 1,3 млрд. лева за да покрият претенции за щети от последните пет години", настоя Несторова.

Вече има нови съдебни дела по стари случаи с нови ищци, посочиха още от Асоциацията.

"Първото решение на съда е в полза на непълнолетно братче, и съдът е присъдил 50 000 лева", посочи Несторова.

"Обезщетението за неимуществени вреди би трябвало да бъде само част от обезщетението по Гражданска отговорност по ПТП. Би следвало основна роля да имат имуществените вреди - медицинските разходи, загуба на трудоспособност и от това невъзможност за поемане на грижи за деца", посочи още Светла Несторова.

Тя посочи, че в Европа фокусът на обезщетенията е насочен към възстановяване на ранените. А у нас застрахователите се притесняват, че методите, по който се установява съжителство, са неточни.

"Стигаме до абсурдите майки да бъдат разпитвани от психолог колко точно са обичали детето си, за да може да се прецени размера на обезщетението", посочи още Несторова.

Друг проблем е, че голяма част от изплатените суми не достигат до обезщетените лица, а отиват в джоба на адвокати.

"Щетимостта е основен фактор, който влияе на цената на Гражданската. У нас имаме едни от най-ниските цени в ЕС, а за сметка на това имаме почти двойно жертви", посочи Несторова и поясни, че това оказва натиск върху застрахователната индустрия.

"Обратно на тиражираните послания: Нямаме интерес от непосилна гражданска отговорност", посочи още тя. Асоциацията няма интерес от социална криза и главоломно увеличаване на цената.

На много места в Европа действително има професионални методики, по които да се изплатят обезщетенията по начин, който адекватно се посрещат медицинските разходи и други последващи на пострадалите ПТП-та.

От Асоциацията отново призоваха за въвеждане на системата бонус-малус, както и по-фина методика за определяне размера на обезщетенията.

Според нея системата бонус-малус няма да промени съдебната практика и няма да промени нищо друго, освен изходната цена. Въпреки това застрахователите се надяват системата да промени поведението на водачите на пътя.

"Методиката на изплащане на обезщетения ще засегне не само автомобилистите, а всички процеси. Най-вероятно решението на ВКС е било с добри намерения. Но е уморително да се срещаш със съдебни решения, които не отразяват икономическите последствия и въздействията върху обществото", посочи още тя.

От Асоциацията на застрахователите подчертаха, че са нужни лимити и това е изцяло в полза на застрахованите лица, защото така всички засегнати ще знаят какво закона предвижда за тях.

Светла Несторова посочи случаи, в които адвокати обещават на семейства по 5000 лева обезщетение, след което прибират огромни суми обезщетения.

"Ако се въведат лимити, независимо колко е голям, хората ще знаят какво трябва да получат, адвокатският хонорар ще отиде там, където му е мястото и ще настъпи порядък в обезщетяването на пострадалия", заяви още тя. 

Тези лимити е редно да бъдат съобразени с европейската практика, но и със стандарта на живот в България, настоя Несторова.

По думите й наличието на лимити ще спре злоупотребите в сектора.

Припомняме ви, че новите предложения за въвеждане на таван на обезщетенията за пострадали при катастрофи бяха внесени от шефката на бюджетната комисия в НС и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова.

С новите поправки се предвиждаше таван от 20 000 лева обезщетение за близките на загинал при катастрофа. На нея ще имат право съпруг или човек, живял на семейни начала със загиналия, както и на дете и на родител.

Застрахователният бранш обаче настоява промените да станат факт, защото според тях именно отпадането им ще доведе до драстичен скок на "Гражданска отговорност".

Оказва се, че застрахователите са притиснати от решения, тъй като всяка година се повишават неимуществените обезщетения, присъждани от магистратите.

Задължителната полица "Гражданска отговорност" трябва да покрие имуществени и неимуществени вреди, нанесени от виновния водач.

Имуществени са щетите по колата и пътната инфраструктура. Неимуществени са разходите за лечение при пострадали или при смърт. Покрива се и загубата на доход на лицата, които починалият или пострадалият е издържал. Отделно съдът може да присъди обезщетение за болки и страдания на близките.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase