Снимка: архив, Reuters

Комисията за защита на потребителите (КЗП) скочи срещу по-скъпите СМС-и на кирилица. Регулаторът е отправил покана за среща към трите родни телекома за изясняване на въпросите във връзка с различното таксуване на кратките текстови съобщения на родния ни език и на латиница, както и с новите правила за роуминга.

Това съобщи председателят на комисията Димитър Маргаритов. "Водим разговори, дори нашата комисия инициира среща, която ще се проведе следващата седмица с участието, надявам се, и на трите телекома, както и на колегите от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС)", бе категоричен Маргаритов, цитиран от "Монитор".

Още по темата
Проблемът с текстовите съобщения е, че ако са написани на кирилица, излизат значително по-скъпи, в сравнение със същия брой символи, но на латиница. На практика обаче операторите у нас не отказват изпращането на по-дълги съобщения, но при самото изпращане автоматично ги делят - ако е 160 знака на кирилица съобщението се таксува като три - две по 70 знака (140), оставащите 20 знака влизат в трето съобщение. В разпечатката те фигурират като три отделни съобщения пратени с разлика от 3 до 9 секунди. Така вместо стандартната цена от 10, 15 или 20 стотинки СМС-ът на роден език излиза 20, 45 или 60 стотинки.

Председателят на КЗП допълни, че има технически причини, свързани с криптирането на информацията, но при всички положения становището на регулатора е, че не може в родината на тази азбука, на която днес в света пишат над 300 млн. души, ние да нямаме възможност да пишем при равни условия с тези, които ползват другата азбука.

Във връзка с предстоящото отпадане на роуминга се изчаква произнасяне на европейския регулатор, като един от най-важните моменти е как ще стои въпросът с услугите без лимит.

"Трябва да има ясни правила по отношение на случаите, в които в родната си страна говорите без ограничение, но извън нея в рамките на Общността цената би се променила след достигането на определени лимити на мегабайти Интернет или период от време", поясни шефа на КЗП.

Той допълни, че не следва да се подписват нови договори. Възможно е само, съгласно очакването решение на европейския регулатор, да се допълни информация за това какви са лимитите на разговорите и на трафика на Интернет, когато абонатът е в чужбина. Добавянето на допълнителни услуги и увеличаване на цените за потребителите не трябва да има.
 
Маргаритов съобщи още, че е постъпил сигнал в комисията, според който един от телекомите добавя към пакета от телевизионни канали на настоящите си абонати още един за период от три месеца, след изтичането на който те ще продължат да го получават вече срещу месечна такса от 2 лв., освен ако изрично не заявят отказ от него.

"В комуникация с търговеца настояваме той да промени условията и да бъде възприет обратният принцип – само ако желае някой да ползва, тогава би трябвало да го заяви. В противен случай е редно автоматично технически да се направи така, че абонатът да не ползва и да не плаща", каза още Маргаритов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase