Снимка: Bulgaria On Air

Да се криминализира превъртането на километражите на автомобилите. За това настояват от Съюза на българските автомобилисти (СБА).

В "България сутрин" Ивайло Търпанов, представител на СБА, коментира думите на зам.-председателя на парламентарната комисия по транспорт Иван Вълков: "Много лесно всички искат да криминализират всяко деяние, а не всяко нещо може да бъде наказателно и заради това много внимателно трябва да се обмисли".

По думите му предложението за законодателни промени идва и от една европейска директива, която вече е в сила.

"Комисарят на транспорта каза, че с тази директива реално ЕК приема, че извършването на дейност с превъртането на километраж от частни лица или фирми не се приема за легално. Тоест тук не става въпрос всяко деяние да бъде криминализирано, а в случая това деяние да бъде криминализирано", подчерта Търпанов в сутрешния блок на телевизия Bulgaria ON AIR.

Той даде пример със страни като Германия и Великобритания, където превъртането на километражите е криминално деяние и се наказва със затвор.

Задълженията на Пътната полиция са изключително и най-вече по безопасността на движението, подчерта бившият шеф на Пътната полиция и експерт по безопасност Алекси Стратиев. Според него контролът за километражите евентуално трябва да се следи от КЗП и от пунктовете, където се извършват технически прегледи към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС).

"Техническата изправност се контролира от МТИТС чрез пунктовете за годишни технически прегледи, а там нещата са много сериозни. Говорим за вносни автомобили, на които са свалени километрите, но не говорим за нашия парк, където 60% са автомобили от 15 и 20 години нагоре. Сравнявайки този парк с автомобили от бившото ГДР, сега влизат с вероятно немалко превъртени километри, но пък в не толкова лошо състояние", смята Стратиев.

Експертът по безопасността подкрепя по-скоро законодателни промени, при които да се криминализира дейността на тези, които гарантират добро техническо състояние на автомобила, а то не е такова.

Същевременно автомонтьорът Димитър Димитров, който работи в сервиз към СБА обясни, че повечето автомобили влизат още преди вноса с превъртени километражи, но не са малко и на тези, където им го променят в България.

Всичко е софтуер, обясни Димитров. По думите му когато автодиагностик иска да види грешките на автомобила, тогава влиза в паметта му и съответно може да манипулира пробега.

По думите му, ако на година средно се изминава 30 000 км с един автомобил, то той след 10 години трябва да е средно на 300 000 км.

Монтьорът препоръча при покупка на кола, тя да се закара в сервиз на купувача, а не на търговеца, където да се установи реалното му състояние.

Целият разговор чуйте във видеото на Bulgaria ON AIR

Видео 22.08.2016

Затвор за превъртян километраж? Възможно ли е?

Коментари Напиши коментар

52

Анонимен

преди 2 години

Българинът крещи с всичка сила : Прецакайте ме, прецакайте ме!
И има услужливи автоджамбази да свършат тая работа. Да не кажа че даже други няма. Всичките са в кюпа.

51

Партиен член

преди 2 години

Според А.Стратиев може да се превърта километража но само да не е с несъобразена скорост.Ако е със съобразена скорост тогава санкцията да отпада.

50

Анонимен

преди 2 години

Реален пробег се установява с фабричен софт. Вярно е инфото на "второто депо". С такъв софт разполагат само в оторизираните сервизи. Иначе на око +/- 50-100 хил. и то за бензинови коли, за съвременен дизел е по-трудно.