Снимка: Flickr

Профилът на българския длъжник към колекторски фирми е - мъж, на около 50 години, който живее в големите градове, с добро образование и позиция, със собствен бизнес преди кризата, надценил бъдещите си възможностите, заради което все още му е трудно да навакса стандарта си преди кризата.

Профилът беше очертан на пресконференция от Райна Миткова-Тодорова - председател Асоциацията на колекторските агенции в България.

Тя съобщи, че през последната година и половина се наблюдава задлъжняване сред младите хора, което по думите й е нормална тенденция, наблюдавана преди кризата. Това явление се дължи както на факта, че за хората между 20 и 30 години обикновено "морето е до колене" и те искат бързо постигане на добър стандарт, така и на ниската финансова грамотност.

От Асоциацията изразиха притеснение от есенните месеци, защото според организацията винаги по време на избори и политически вълнения, хората се били разсейвали и сметките оставали на по-заден план.

Възложените на колекторски агенции дългове на физически лица през първото полугодие на 2015 година възлизат на над 983 млн. лева при 820 млн. лева за същия период на 2014 година, сочи проучване на "Ипсос България", направено за Асоциацията. Основната причина за ръста във възложения обем и брой задължения е промяната в политиката по събиране на задължения на телекомите.

Сметките към мобилен оператор все още са сред последните в приоритетите ни на плащане, отбелязаха от Асоциацията. Възложените дългове от телеком оператори за първите шест месеца на 2015 г. са 432 млн. лв. спрямо 146 млн. лв. за същия период през изминалата година. Техният обем вече формира 44 на сто от обработвания от колекторския бизнес портфейл (при 18 на сто през 2014 г.).

С два процентни пункта по-нисък е делът на забавените плащания по банкови продукти - 42 на сто от всички, обработвани от колекторски агенции (при 35 на сто през изминалата година).

Значително нарастване е отчетено в обема продаден дълг, регистриран през първото полугодие на 2015 година - 149 млн. лв. при 34 млн. лв. за същия период на 2014 г. Повишеното предлагане на "лоши кредити" за продажба е свързано със затягането на регулациите и надзора в банковата сфера.

Троен е ръстът за година в обема на междуфирмени вземания, възлагани на колектори, посочват още от асоциацията. Над 62 млн. лева са прехвърлени към колекторски агенции през първото тримесечие на настоящата година при по-малко от 20 млн. лева за същия период на 2014 г.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase