Снимка: Димитър Кьосемарлиев

Близо 70% от седмокласниците разбират това, което четат. Почти 60% от тях разчитат също внушенията на цитат от изучавана литературна творба. Около половината обаче се затрудняват да извличат информация от схематично представени данни – в таблица или диаграма, а не в свързан текст.

Такива са част от изводите от националното външно оценяване по български език и литература и по математика в VII клас. Резултатите от изпитите бяха публикувани днес.

Средният успех по български език и литература е съизмерим с този през миналата година – 53,63 точки от максимум 100 през 2022 г. спрямо 53,83 през 2021 г.

Очаквано, седмокласниците се справят по-добре със задачите с избираем отговор. Над 80% от учениците нямат проблем с откриването на синоним на дадена дума и разпознават вида на местоимение. Повече от 70% от тях обаче не успяват да определят дадено изречение по състав.

При задачите със свободен отговор най-трудни за децата са глаголните времена и преобразуването на обособена част в подчинено изречение. Всеки четвърти ученик е получил максималния и около максималния брой точки на задачата, свързвана с поправяне на грешки в текст.

Около две трети от учениците се ориентират в изучавани творби по отношение на жанр, мотив, герои, образи. Малко над 40% не успяват да свържат герой от изучена творба със съответната му характеристика.

Преразказът на разказа „Талисманът“ като цяло не е затруднил седмокласниците. Те показват умения за изграждат текст, макар че невинаги предават съдържанието подробно. Все още има ученици, които се затрудняват при прилагането на правилата на книжовния език. Наблюдават се проблеми и с графичното оформяне на текста.

Тазгодишните резултати по математика бележат спад за първи път от 2019 г. насам. Средният резултат е 35,32 точки при максимум 100, спрямо 37,94 точки през миналата година.

Вероятно една от причините за това е фактът, че този випуск ученици беше обучаван най-дълго в електронна среда от разстояние – през втория срок на V клас, целия VI клас и частично в VII клас. Това личи ясно от по-слабия резултат при задачите, свързани с математически умения, които се очаква да се придобият в VI клас – например задачата за намиране на страна на триъгълник, като се използва Питагоровата тройка числа. На изпита по български език и литература такъв дефицит се наблюдава при определянето на времето на глаголна форма.

Седмокласниците успешно се справят със задачи за пресмятане на числов рационален израз, тъждествено преобразуване на изрази, решаване на линейно уравнение. Близо две трети от учениците могат да пресмятат класическа вероятност, а повече от половината не срещат затруднения да извличат информация от текст и да моделират с израз. Близо 40% от децата обаче са се затруднили да извлекат информация от диаграма и да намерят ъгли чрез използване на линейно уравнение.

Задачите със свободен отговор, изискващи разчитане и преработка на информация от диаграма и записване в числов вид или прилагане на основни формули и теореми, свързани със свойствата и характеристиките на триъгълници са били предизвикателство за всеки двама от трима ученици. Задачите с разширен свободен отговор са затруднили по-голямата част от седмокласниците.

Сред регионите с най-висок среден брой точки и по двата предмета отново са София-град, Варна и Смолян. Най-нисък е средният резултат в Сливен, Видин и Силистра, като през тази година към тях се присъединява и Монтана.

Максималният брой от 100 точки и по двата предмета са постигнали трима ученици - толкова, колкото и през предходната учебна година. В сравнение с 2020-2021 г. обаче е намалял броят на учениците, които имат 0 точки и по двата предмета. Сега те са 33 ученици, а преди година са били 44.

Седмокласниците с максимален брой точки по български език и литература са 9, а по математика – 284. Нито една точка не са успели да получат 214 ученици по български език и литература и 240 - по математика. /БГНЕС

Коментари Напиши коментар

57

Анонимен

преди 3 седмици

На матурата в 7 кл. масово се преписва под надзора на квесторите, правят се схеми за преписване особено в София, богатите родители и учителите с частните уроци уреждат как всичко. В тоалетните се поствят решенията на матурите и е достатъчно ученикът да отиде до тоялатната, учениците които трябва да препишат се разпределят в стая за оличници с възможност да препишат и т. н. Тормозът за високи резултати е такъв че много от учениците се налага да посещават психиатър ..

56

Анонимен

преди 1 месец

Дайте още пари на учителите,нищо ,че 2 години не ходят на работа?!С безброй ваканции и други подобни ,по цял ден са по кафета и молове! Така лумпелите ще станат по умни!

55

Анонимен

преди 1 месец

Абе честно казано като гледам Кирчо и Кокорчо явно проблемът с образователната с-*** е глобален. Щом в Харвард минават такива недоразумения значи работата е зле!