Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Eдва около 10% от новоназначените учители в страната остават трайно в образователната система. Повече от половината напускат още след първата си година в училище. Най-критична е втората година – след нея си тръгват средно 60% от тези, които са се задържали там до този момент. След третата година сменят професията още 56% от новопостъпилите педагози.

Това сочат данните от проучване на Световната банка (СБ) за периода 2014-2018 г., съобщи МОН.

През 2019 г. отпадналите преподаватели след първата година са по-малко - 23%. Това вероятно е резултат от кампанията за привличане на млади хора към учителската професия и повишаването на заплатите в образователната система. Този ефект обаче може да е временен, ако не се вземат допълнителни марки за задържане на специалистите в системата, посочват авторите на изследването.

Още по темата
Естествено, най-многобройна е групата на напускащите педагози поради пенсиониране. На второ място са учителите във възрастовата група 31-40 години. За 2019 г. те са били 18,7% от всички, излезли от училище. Това означава, че системата губи специалисти в най-активната възраст, които имат най-голям потенциал да се развиват и да въвеждат иновативни практики, коментират експертите на Световната банка.

По поръчка на Министерството на образованието и науката (МОН) и с финансиране от Европейската комисия банката изготви „Пътна карта на политиките за учители“.  Тя беше представена днес на кръгла маса, организирана от СБ и МОН. В центъра на събитието бяха ключовите потребности и политики за развитието на учители в България.

В документа са разписани краткосрочни мерки за квалификация на педагозите спрямо нуждите им и тези на учениците. СБ предлага програма за въвеждане на начинаещи преподаватели в учителската професия. Тя ще се основава на наставничество през първите две години в училище и ще включва различни мерки за тяхната подкрепа. Заложени са също обучения за учителите-наставници, за да бъдат максимално полезни на по-младите си колеги. Целта на друга програма е постоянното повишаване на квалификацията на учителите с цел преподаването да стане по-ефективно. Тук фокусът е поставен върху повишаване на четивната грамотност на учениците.

Дългосрочните мерки, предложени от СБ, включват подобряване на управленския капацитет и преосмисляне на модела за професионално развитие на педагогическите специалисти. Ще бъдат апробирани партньорства между различни училища, в рамките на които учители и директори ще обменят добри практики за обучение и за управление на образователните институции.

От Световната банка препоръчват да се създаде звено за събиране на данни за работната сила в образователната система, както и механизъм за измерване на компетентностите на база на уменията за преподаване по даден предмет, на дигиталните умения, мотивацията, авторитета, ефекта върху ученето на децата и др.

Коментари Напиши коментар

54

Бай Онзи

преди 1 месец

До До Зеленоок<span>1260 лв. Като ти изпраскат данъците няма 1000лв. На оня убавец приказките. Вас да ви питам за под 1000лв колко мотивация ще имате. Хвърлят се едни числа дето нямат нищо общо с реалността... </span>

53

бедния българин

преди 1 месец

видяхме че вдигането на заплатите не помага. Вече никой не гледа кой учил и кой не учил. Важното е че заплатите нон стоп се повишават, 2 месечни платени отпуски, премия след премия, малко работно време и вие ми пиши те някакви идиотизми в коментарите..

52

до опетков

преди 1 месец

Аз пък съм имал инженери от пощите, от военния завод-Разград, от Изотсервиз и сигурно изпускам някого. Педагогика имаха от някакво обучение, а не на завършили дипломирани педагози от Шумен или другаде. Това бяха работещи хора и сме имали свободни часове, като не могат да дойдат. Сбивали сме ги в други дни. Така, че не недей обобщава ей така! Говоря за техникум и научихме 100пъти повече от тях, отколкото от чистите теоретици.