Снимка: БГНЕС

Учебният материал, формиращ НВО в седми клас и матурите в 12, не трябва да бъде редуциран и намаляван. Това е защото учебните теми ще бъдат взети и не е в интерес на учениците да се изключват едни или други части от изпитния конспект. Това пише в свой анализ Синдикат „Образование“ след анализ на мнението на учители и директори.

Друг проблем, който засягат експертите, е липсата на включени камера по време на учебния процес, което е не само нарушение на образователния закон, но за което засега липсват санкции.

Огромна част от учебните часове на двата випуска бяха в режим на електронно обучение от разстояние заради пандемията. Този подход беше прилаган към цялата система, тъй че не са били толерирани едни или други ученици, паралелки или региони. Електронното обучение в България се провежда на добро европейско ниво и образователната система се справи отлично в създалата се ситуация, допълват от синдиката.

По определени причини 31% от училищата нямат свой собствен електронен облак и не ползват електронна образователна платформа, което безспорно влияе на качеството на дигиталния учебен процес. Една трета от училищата и досега осъществяват образователна комуникация в режим на Shkolo, Zoom, Facebook,Viber, WhatsApp и др., което е проблем и трябва планирано и регламентирано да се помогне на тези училища да преодолеят този дефицит. А това означава, че трябва да се регламентира преподаването през истинска образователна платформа, каквито засега са Офис365 на Microsoft и Google Workspace за образование.

Друг установен проблем, който пречи на добрата електронно-образователна комуникация, е изпълнението на ЗПУО в частта за задължително установяване на видео връзка.

В параграф 1, т. 29 от същия закон се казва: "Синхронно обучение от разстояние в електронна среда" е обучение от разстояние в електронна среда, при което обучаващият и обучаемите взаимодействат в реално време, едновременно, присъствено, чрез визуален контакт през електронна платформа.
Липсата на включена камера е не само нарушение на образователния закон, за което засега липсват санкции.

Изключените видеокамери на учениците генерират лоша или никаква социална комуникация и това вреди на качеството на електронния учебен процес. По данни на регионалните структури на Синдикат „Образование“ в прогимназия и гимназия, малко над 20% включват камери при виртуалния учебен час. Затова е необходимо в училищните правилници да се вмени на учениците задължение за включени камери, като предпоставка за присъствие.

Учениците, които са дигитално изключени от учебния процес са около 10%, като причина за това са липсите на устройства и достъп до интернет. За това на първо място би трябвало да се погрижат родителите на учениците, а след това и държавата с нейните социални инструменти. Но процентът на дигитално изключени ученици е равен на процента на учениците, които не са обхванати в редовния учебен процес.

Синдикат „Образование“, като проучи мнението на десетки хиляди учители, категорично твърди, че НВО след 4 клас е лишено от образователна логика и трябва да бъде отменено. Учителите категорично не искат отмяна на матура и НВО в 7 клас, а само този изпит след начален етап.

Обучението в начален курс е една от политиките, които трябва да бъдат променени от комисията по образование в българския парламент, допълват експертите.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase