Снимка: БГНЕС

Възможно е срочното и годишно оформяне на оценките да стане онлайн. МОН обмисля и варанти с провеждане на късни изпити след 7 клас и за завършващите 12 клас, ако мерките за социална изолация бъдат удължени. Това казва министърът на образованието Красимир Вълчев в интервю пред "Труд".

Министърът признава, че се обмислят всички сценарии - децата да не успеят да се върнат в класните стаи след 13 май или дори до края на учебната година.

"Предпазливи сме да говорим. Но трябва да сме готови навреме да издадем документи на завършващите дванадесетокласници, които са им необходими за записване във ВУЗ-ове, особено за тези, които искат да учат в чужбина", допълва Вълчев.

Просветният министър е категоричен, че матурите не могат да се проведат онлайн.

Външното оценяване и държавните зрелостни изпити трябва да бъдат проведени. Тези изпити са преход към системата на гимназиално и на висше образование. Готови сме с варианти за по-късното им провеждане, когато приключи извънредното положение, разяснява министърът.

По думите му всяко удължаване на извънредното положение, ще доведе до отместване на вече обявените дати със същия брой дни.

"Външното оценяване след четвърти клас ще проведем, ако е възможно и разумно до края на юни. Това, което може да поемем като ангажимент в тази ситуация на непредвидимост, е че датите ще бъдат обявени поне три седмици преди провеждането на изпитите", дава надежда министърът.

По думите му ако не се проведат Държавните зрелостни изпити (ДЗИ), 38 висши училища ще трябва тепърва да подготвят и да провеждат над 300 изпита по различни дисциплини, в момента оценките от матурите са вход при тях за една или повече специалности.

"Говорили сме с висшите училища у нас да отложат сроковете за окончателно записване. В рамките в Съвета на министрите на страните членки на ЕС също обсъждаме подобна възможност. Те също отправят такива призиви към висшите си училища. Ситуацията в момента е кризисна във всички страни. Затова тази година най-вероятно окончателното записване на студентите ще е на по-късен етап. Дипломирането ще се забави не само в България, но и в други страни", казва още Вълчев.

На същия принцип е и Национално външното оценяване (НВО) след седми клас. "Ако не го проведем, голям брой училища ще трябва да организират собствени изпити или да приемат въз основа на оценките от вътрешното оценяване. Това ще бъде много несправедливо към учениците, които имат взискателни учители. Ако се приемат с тези оценки, те няма да поставят децата при равни условия", добавя той.

Що се отнася до четвърти и десети клас – те са вход към следваща степен за малка част от учениците. За четвърти клас – за математическите гимназии, след десети клас – за училите в така наречените обединени училища.

За онлайн обучението в момента той признава, че системата и учителите са били изправени пред нова и неочаквана ситуация. А относно натоварването всяко дете, което е включено в целодневна организация, учи между 10 и 12 часа дневно.

Според него електронното обучение е засилило различията. Там, където учениците са отговорни и родителите ангажирани, децата дори учат повече от преди, а там, където родителите не са ангажирани, на учителите в момента им е още по-трудно, отколкото в присъствена форма, оценява министърът.

Кризата доказа още веднъж, че неравенствата не са толкова в резултат на икономически фактори, колкото на отношението на родители към образованието на децата им, смята Вълчев.

Ситуацията с пандемията ще определи и това дали ще има отлагане на началото на следващата учебна година.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase