Архив: Булфото

Вече втора година училищата представят проекти за иновации и 290 училища от 2400 училища в страната са иновативни, или това са около 12-13 процента от българските училища. Този процент все още е малък, но има и други училища, които не са кандидатствали с иновативни проекти, но имат добри иновативни практики, каза  министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на първия национален форум за иновациите в образованието.

И уточни, че едно училище, ако е иновативно, това не означава, че във всичките класни стаи се работи с иновативни методи.

МОН и регионалните управления по образованието трябва да подпомагат и насърчават училищата да правят иновации и да им дадат по-голяма свобода за това, заяви Вълчев. Той добави, че целта е повече иновативни елементи да има в организацията на учебния процес, в съдържанието на обучението, в учебните програми и най-вече в методите на преподаване, като всичко това се разрешава от Закона за предучилищното и училищното образование.

Иновативният и креативният учител е най-ценната иновация, и преди всичко трябва да имаме добри учители във всички училища, отбеляза министър Вълчев по повод на изнесени данни на форума, че най-малко иновативни са професионалните училища, а най-иновативни са профилираните гимназии. Иновациите обаче не трябва да бъдат самоцелни, а да са насочени към подобряването на образователните резултати на учениците и целта на днешния форум е да дадем този сигнал, за да кажем, че разчитаме на иновативните училища и учители, коментира образователният министър.

По думите му на отрасловия съвет през миналата седмица за подписването на анекса за увеличението на учителските заплати с 20 процента от 2019 г. е било коментирано със синдикатите, че училищата се справят с веществената издръжка, но в най-голяма степен имат нужда от средства за развитие. Те са им необходими за съвременни образователни ресурси, за иновации, за въвеждането на информационните технологии и това ще бъде приоритет на бюджетната политика в сектора, каза министър Вълчев, цитиран от БТА.

Той съобщи, че в момента се дават относително малко средства - 11-12 милиона лева, за подобряване на материалната база и за развитие на училищата, но няма средства, които да бъдат в бюджетите на всички училища, за да се насочат за развитие, освен тези 25 лева, предоставяни на ученик.

Най-честите иновации в училищата са свързани с методите на преподаване, с мотивирането на учениците да учат, със създаването на по-благоприятна среда за учене, с въвеждането на информационните технологии в образователния процес, обясни министър Красимир Вълчев. Той съобщи, че ще се използва моделът на програмата "Еразъм", за да се насърчат училищата да обменят добри практики, да правят партньорства и да се подпомагат взаимно за въвеждането на иновациите. В началото на следващата година ще бъде създадена такава програма, заедно с националните програми в образованието за 2019 г., като тя ще започне минимум с 1,5 милиона лева за обмяна на опит между училищата за иновации, но занапред тези средства ще се увеличават.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase