Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Има огромен натиск върху кафето робуста. Ако се върнем назад и си припомним, че миналата година видяхме рекордни цени заради климатичните промени, тази година - заради инфлацията и други макроикономически причини много повече производителите се обръщат към робустата. Виетнам е водещият производител на робуста, но там няма голям потенциал за развитие на количеството. Арабика и робуста са двата основни типа кафе, а високите цени на арабиката от миналата година доведоха до ръст в търсенето на Робуста, коментира Десислава Йорданова, ръководител на екипа на купувачите на кафе в германската компания ''NewСoffee'', в ефира на предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

Според Йорданова именно високите цени на арабика миналата година довеждат до преориентиране на купувачите и до увеличаване в търсенето на по-евтината робуста. Поради тази причина и цената на алтернативата се покачва в последните седмици, достигайки близо 15-годишен връх.

На въпроса дали последната реколта във Виетнам в действителност е най-ниската от 4 години Десислава Йорданова обясни: ''Производството във Виетнам е 27-29 млн. чувала от 60 кг. За 2022-2023 г. можем да кажем, че производството от 27 млн. е по-ниско в сравнение с отминали години, но сме виждали и по-ниски цифри като през 2016-2017г. от 25 млн. Проблемът е, че кафето от Виетнам се използва в много страни, включително и във Виетнамь и в момента премиите са рекордно високи.''

Според Йорданова има спекула на пазара на зелено кафе. Тя подчертава, че ако погледнем арабика и робуста и влиянието на двете борси - Ню Йорк и Лондон, можем да забележим, че структурата на лондонската борса е обърната, т.е цената на следващите месеци е по-ниска от цената на предходния, което е индикатор за липса на кафе и спекулация. И докато премиите за робуста се увеличават и се спекулира, тези за арабика се понижават.

''Единственото нещо, което може да спаси ситуацията в момента, е търсенето на кафе, тъй като инфлацията е огромен фактор, който повлиява на глобалното търсене на кафе. Консуматорите са по-взискателни по отношение на цените на кафето и го няма този растеж в търсенето, който годишно трябва да е 2-3%'', каза гостът.

Като друга страна производител на робуста Йорданова дава за пример Бразилия.

По думите й тази година производството на робуста там ще бъде много добро. Интересното е, че Бразилия има мотивация и тенденция да достигне и дори да надмине Виетнам, но не съм сигурна, че това кафе ще достигне Европа, тъй като дистанцията е по-голяма, а разходите за транспорт ще бъдат по-високи. Самото качество на кафе не е както във Виетнам, но други страни като Колумбия и САЩ също се ориентират към робуста.''

Ще се преориентират ли отново към aрабика потребителите на поскъпналата робуста може да видите във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase