Снимка: БГНЕС

Заради ръста в цените на природния и компресирания газ интересът към горива като метана се срина, докато в същото време потреблението на пропан-бутан се е увеличило в пъти. При него обаче България разчита на 70-80% внос и може да се сблъска с логистични проблеми и повишаване на цените през зимата, тъй като той е един от малкото заместители на природния газ. Това коментира Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация, в ефира на предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.

"Намаленият акциз и 25-те стотинки, които се дават като помощ, направиха пропан-бутана много интересно гориво, което от една страна радва търговците на пропан-бутан заради засиления интерес, но сега възникват въпроси за логистика, пренастройване и колко дълго ще продължи това. Има затруднения в логистиката на всички продукти, нямаме достатъчно водачи. От друга страна постоянните ремонти по пътищата създават допълнителни проблеми“, казва той.

Към това се прибавя и постоянното говорене от страна на европейските политици за ограничения и забрана на традиционните горива до 2030 г. и 2050 г., което е довело до значителен спад в инвестициите през последните години.

По думите на госта компресираният газ е стигнал до цени от 6лв./кг, с което потреблението е спаднало 5-6 пъти, а метанът е изцяло заменен с пропан-бутан и мазут.

"Самото пренастройване не е много лесно. За да сложиш пропан-бутанова уредба, вече има записвания до Коледа и няма доставки. Не бяхме подготвени за такава вълна“, отбелязва той.

Според Терзиев в бъдеще пропан-бутана ще продължи да се качва като потребление, но той призовава хората да не прибързват с решението си да преминават на това гориво, тъй като в зимния период пропан-бутанът е почти единственият заместител на природния газ и това може да доведе до увеличение на цената му.

"При дизеловите горива и пропан-бутанът надали ще се запазят низходящите цени, тъй като те са единствената алтернатива на газа. Ръстът ще бъде осезаем. За октомври ще има 30% спад в цената, от 6 лв. до около 4 лв. за кг, но това отново е ужасяваща цена, ние помним цени от 1,20 лв./кг с акциз и ДДС. Последните години в България има 1200 товарни автомобила, работещи с компресиран природен газ. Когато един камион струва 120 000 евро пропан-бутанът е безалтернативен, това е един вид спасение“, посочва Терзиев.

Важен е и дали България е готова да приеме доставките на този продукт. „За пропан-бутан ние отдавна сме надскочили възможностите си и разчитаме на 70-80% внос. Региона ни ще изпита трудности при осигуряването на този продукт. Аз обаче вярвам, че търговците ще се справят с търсенето, смята той.

Терзиев смята, че на 5 декември България би трябвало да усети удобствата от дерогацията, която получихме от европейските санкции срещу руския петрол. Европа ще трябва да спре вноса на нефт с изключение на Словакия и Унгария, които могат да ползват тръбен нефт, и България, която може да внася по море. За това обаче е много важно рафинерията в Нефтохим да работи нормално. Тя произвежда достатъчно, за да захранва Балканите и дори по-далечни страни, но ако не може да функционира нормално ще имаме проблеми, смята Терзиев.

    „За потребителя всичко е скъпо, но като се огледаме в региона можем да стигнем до извода, че българският потребител успява да получи по-нормална цена - това са възможностите за момента“, казва той.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase