Снимка: Reuters

Новата мания - електрически тротинетки, бързо завладява целия свят. Индустрията отбелязва бум на продажбите, но експертите не са сигурни, че са открили дългосрочна ниша в предвижването в градски условия.  Участниците на този пазар, които се присъединяват към първата компания в сектора - американската фирма Bird, заработила през 2017 година - трябва на първо място да гарантират оцеляването си, тъй като се сблъскват с болезнения въпрос за продължителността на живота на тротинетките, които се произвеждат предимно в Китай.

Експоненциален растеж

Сред най-познатите компании, които се присъединиха към партито на две колела, са американската компания Lime, мексиканската Grow Mobility и германската Flash, набрали финансиране на стойност 1,5 милиарда долара според The Boston Consulting Group (BCG).

Само миналата година този пазар отчита глобален растеж от 76 % според доклад на френската федерация на професионалистите в областта на т. нар минипридвижване (FP2M) и Smart Mobility Lab.
Bird и Lime пробиват в над 120 града по света и твърдят, че заедно имат 10 милиона потребители към момента.
The Boston Consulting Group изчислява, че до 2025 година световният пазар на електрически тротинетки ще възлиза на 40-50 милиарда долара.

Крехка екосистема

Компаниите, предоставящи услугата "електрически тротинетки на самообслужване", не публикуват финансови резултати, но се шири мнението, че все още имат дълъг път до излизането на печалба.

The Boston Consulting Group изчислява, че за четири месеца употреба се покриват разходите за производство на тротинетката, но скутерите под наем "оцеляват" обикновено само три месеца.
Към момента икономиката на електрическите тротинетки не работи, казва Тайлър Барак, който е един от авторите на доклада на The Boston Consulting Group.

Ние надхвърляме четирите месеца, за които говори The Boston Consulting Group, коментира Артур-Луи Жакие, генерален директор на френското подразделение на Lime.
Той подчертава усилията на Lime да удължи живота на скутерите си, изключително важен въпрос, като се има предвид екологичният отпечатък на тротинетките.

Можем да поправим електрически скутер за 25-30 минути и няма да хвърляме почти нищо, каза Жакие.
Сайтът Quartz направи проучвания миналата година за използването на скутерите в Луисвил, Кентъки, което показа, че животът на тротинетките продължава средно 28,8 дни.
Bird, чиито скутери се използват там, оспори данните.

Засега единственият очевиден печеливш от бума при тротинетките изглежда е китайският производител Ninebot, който е основният доставчик на американския пазар.
Според Bloomberg, по оценка на Ninebot, 80 % от скутерите, които се използват в света, са произведени в нейни заводи.

Предстояща консолидация

Резкият растеж на използването на електрически тротинетки се дължи на бързата еволюция при моделите за транспорт.

Има реално преминаване към електрическо и градското придвижване, което изпреварва придвижването с развлекателна цел, каза неотдавна пред АФП Жан Амбер, генерален директор на Smart Mobility Lab.

Все пак несигурността около дългосрочните перспективи на пазара продължава да присъства.
Колко много проблеми остават, особени с регулацията? Къде да паркираме? Как да защитим клиентите? пита Барак, докато градските и щатски власти въвеждат закони, които да покрият съществуващите законови пропуски, свързани с използването на такива машини.

Остава и въпросът колко стартиращи компании в сектора на електрическите тротинетки ще могат да преживеят изключително острата конкуренция, която е отличителен белег за този пазар.
Консолидацията е неизбежна, казва Барак.

Вицепрезидентът на Bird Патрик Стъдънър отбелязва: "Виждаме, че много компании се стремят да влязат в бизнеса с електрическите тротинетки. Това показва, че пазарът е на прав път."

Bird неотдавна купи конкурента си Scoot за 25 милиона долара, съобщи в. "Уолстрийт джърнъл", като се позова на добре информирани източници.

Освен това има спекулации в медиите, че Uber ще купи Lime, в който Uber вече инвестира, за да включи електрическите скутери в приложението си за автомобили.

/БТА/

Коментари Напиши коментар

25

Няколко истини:

преди 1 седмица

1.ДВГ все още е по-добрата алтернатива спрямо ел. автомобили ИЗВЪН ГРАДА
2.Ако искаме чист въздух в града ел.коли/плуг ин са по-добрия вариант, а ако температурите не са прекалено ниски - велосипеди/ел.скутери и мотори/градски транспорт/метро...пеша дори. Имайте предвид, че ел. скутери (познати като тротинетки) имат категоричен минус ниска скорост, но тя е достатъчна за кратки разстояния до 5 км. Ниската скорост е и плюс - моя скутер съм го карал зимата на -3 градуса с официално облекло

24

Анонимен

преди 1 седмица

До Щерю

За такива като теб ... ДА!

23

Анонимен

преди 1 седмица

"Производителите на елмобили получиха здрав шамар от една ....:)))"

Къде сравняваш една машинка за 800 лева, с кола за 80 000?
Но ако бъда честен - супер е удобно. Не въртиш, бързи са, забавни са. Само дето, 22-3 километра е максимума на повечето.