снимка: Ройтерс

Преди 15 години един червенокос студент седи в спалнята си и започва революция. Забелязал е, че всичко може да се намери в интернет: книги, музика, новини. Но няма уебсайт, където да се намери най-важното - хора. И така 19-годишният създава страница "където можем да се свържем с хората и да споделим с тях онова, което е важно за нас".

Така Марк Зукърбърг разказва историята в пост във Facebook на 15-тата годишнина на компанията му миналия понеделник. Е, това е само първата неистина от няколко в тези 13 параграфа.

Facebook не е създаден заради филантропската мисъл за свързване на човечеството. Facebook произлиза от страницата Facemash, която Зукърбърг основава година по-рано. Там той кани студентните от Харвард да оценят състудентите си по външния им вид. Откраднал е снимките им от ученическа справка. Докато пише софтуера, Зукърбърг казва в блог: "По-скоро бих поставил някои от тези лица до селскостопанските животни, за да гласуват хората кой е по-привлекателен".

Facemash се оказва голям успех - за един уикенд. След това университетът забранява сайта и обвинява създателя му в умишлено нарушаване на правилата за сигурност, нарушаване на неприкосновеността на данните и на личния живот.

Човек би трябвало да нарече аферата Facemash "младежкият грях на един прекалено ентусиазиран от способностите си 19-годишен младеж", ако тя не следваше модел, който прониква във Facebook до днес. Дали Facebook и днес не се държи като 19-годишно хлапе?

Зукърбърг се извини. Онова, което бил научил от историята, очевидно не е морален урок, а интернет бизнес - нуждата на хората от онлайн директория, където да могат да се сравняват, оценяват и представят пред другите, е огромна. И може би по-важният урок: По-добре да се извиняваш, отколкото да искаш разрешение. Самият Зукърбърг го нарече "Бързай и разбивай нещата". По-късно това заклинание щеше да се превърне в догма на едно цяло поколение стартъпи в Силициевата долина.

Но Зукърбърг остава господар на тази стратегия. Струва си да се направи дипломна работа, за да се проучи дали някой друг директор на компания се е извинявал толкова често публично, колкото го прави той. Руското влияние върху изборите в САЩ, кампания на военни от Мианмар във Facebook, която доведе до убийства и изнасилване на Рохинга, някой и друг скандал с данните - няма проблем, Зукърбърг ще се извини. Той обаче не осъществи съществени промени. Едно нещо, на което можеше да разчита: Facebook расте бързо. Мрежата има 2,7 милиарда редовни потребители днес и току-що отчете рекордните 6,9 милиарда долара печалба за три месеца.

Зукърбърг завършва поста си за 15-ия рожден ден на Facebook с думите: "Нека следващите 15 години да са страхотни". Мнозина вече се провалиха с предсказанията си за провал за Facebook. Facebook няма да се провали.

Но че следващите 15 години ще бъдат толкова успешни, колкото в миналото, изглежда много малко вероятно.

Твърде зависима е Facebook от своя основател и своята дългогодишна шефка Шерил Сандберг. И твърде често и двамата са доказали, че се извиняват, но не разглеждат и решават структурните проблеми, които Facebook има  с неприкосновеността на личния живот и със социалната отговорност, с която Facebook се сблъсква поради своя обхват.

Продължението на материала четете в сайта на Bloomberg TV Bulgaria!

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase