Снимка: Reuters

Цветослав Христов е управляващ партньор на агенция ANTRE. В сферата на недвижимите имоти той e повече от 7 години. Стъпвайки на опита си, той отличи пред Imoti.net три основни фактора, които най-често подвеждат хората, решили да продадат имота си.

Фактор № 1:  Медиите
В тях често се лансира темата за съживяването на пазара на недвижими имоти. В различни статии и интервюта се използват фрази като "бум в имотния пазар", "най-голямото съживяване след кризата", "нов балон в имотите" и т.н. Така поднесена, информацията може да създаде усещането в собственика на имота, че едва ли не динамиката е толкова голяма, че продажбата се осъществява в рамките на няколко седмици, а купувачът е склонен да заплати максималната стойност.

В ANTRE разчитаме на данните и анализите, които реално отразяват ситуацията. Ръст в имотния сектор има, като във всяка от последните 3 години той отчита повишение с 8-12% спрямо предходната. Това увеличение изглежда устойчиво, въпреки че през настоящата година се очаква темпът на растеж да бъде по-малък.

"Бумът" на недвижими имоти е 2 пъти по-слаб от този преди кризата - 2007 и 2008г., а купувачите са все по-претенциозни и взискателни, настоява Христов.

Фактор № 2:  Интернет порталите
Уеб порталите за имоти са един от надеждните източни на информация за ценообразуването на имот. Въпреки това трябва да имаме няколко неща предвид:
• случва се един имот да се продава с няколко различни цени в отделните сайтове, та дори и в един и същ сайт;
• наличието на фалшиви обяви;
• липсата на достатъчно информация за даден имот;
• често не се упоменават тежести;

Всички тези фактори спомагат често за изкривяване на средна цена за даден район, а също и върху нашата представа за пазара. Много е важно като собственик да изградите поглед върху пазара: как са структурирани обявите, колко процента от обяви се доближават до имот Ви, до колко обявите са реални и т.н., което отнема време.

Ето защо при една безплатна консултация с брокер или агенция бихте могли бързо и лесно да се сдобиете с надеждна информация за цените и състоянието на имотите в нашия район. Факт е, че всяка стойностна агенция има анализ от предходни сделки за отделните райони и прави такъв за бъдещи периоди.

Фактор № 3: Познат, сключил сделка наскоро
Наш близък, сключил сделка наскоро, може да ни даде много ценни съвети за универсалните неща: как е протекъл процесът, какви документи са необходими, с какви агенции е работил, колко време са му отнели огледите и т.н. Но също така трябва да се има предвид, че нашият познат е сключил 1 от 30-те хиляди сделки през последната година.

Също така най-вероятно неговият имот е по-различен от нашия, било то във вида строителство, района, квадратура и т.н. Ето защо за по-сериозен съвет би могъл неволно да ни заблуди. Един от най-ценните съвети, които ще ни даде нашият познат, е името на агенция или брокер, които да се погрижат за интересите ни.

"Със сигурност темата може да бъде продължена още. Основната идея, която искам да представя е, че пазарът на недвижими имоти в България малко или много е спекулативен. Ето защо, когато сме в ролята на собственик, който търси информация, за да сложи правилна цена на имота си, е важно да се предпазим от подвеждащите информации и съвети. Според нас най-добрият вариант за това е да се обърнем към доказани професионалисти в бранша", съветва Цветослав Христов от агенция ANTRE.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase