Снимка: Георги Петков

Със световна премиера довечера в зала 1 на НДК Балетът на Старозагорската опера ще открие новия си сезон 2021-2022 година.

„Сънят на Пилат“ е модерна танцова мистерия в две действия, създадена от композитора Стефан Димитров и световноизвестния хореограф Василий Медведев (Русия). За постановката работи международен екип: либретото е на Яна Темиз (Турция), асистент хореограф е Станислав Фечо (Чехия), сценографията и костюмите са поверени на Павол Юраш (Словакия) – всички привлечени от нивото, което създаде художествената ръководителка Силвия Томова.

Радостно е, че Оперният театър на Стара Загора, благодарение на директора Огнян Драганов, от самото начало на неговия мандат, създава и поддържа български репертоар. А наш балетен спектакъл, поне от 35 години, не е имало.

Като музикално произведение заглавието беше изпълнено в зала „България“ от „София симфоникс“, дирижиран от Любка Биаджони. Още тогава, през 2018-та година, композиторът на популярна и филмова музика Стефан Димитров се представи и като чудесен симфоник. А над произведението си работи до последно, около шест години вече.

Замислено и постепенно разработено като балетна основа, доработването е продължило до последно. Носи заглавието „Сънят на Пилат“, но е вдъхновение и размисъл върху „Майстора и Маргарита“. И понеже книгата е многопластова – любима му е, знае я наизуст, маестрото извежда темата за любовта, която „продължава и в пространството, след като дори тялото напусне черупката си“. Развитие търпи и конструкцията на творбата: от три части е смалена на две: Lux Aeterna, `Вечна светлина` и втората част – Misericordia Pro Nobis, `Милост за нас`. Разбира се, в конкретната работа между балетмайстора и композитора, както и с диригента, са се наложили допълнения, изменения, пренареждания на балетно–сценично–музикалното произведение. Ще видим балет – със съпровод на оркестър, но и с хорово изпълнение, което досега не ни се е случвало; музика –  обогатена с емоции, чувства, движение. Еманацията се е получила, защото хореографът Медведев е успял да извади такива акценти от музиката, да хване нюанси и да я направи толкова картинна чрез танца, та учуден остава даже самият композитор. Това е още един факт, който доказва световната му класа, но и класата на нашата Силвия Томова, с която са от една школа, състуденти от Петербург. Поканила го е и защото това произведение може да се почувства и пресъздаде най-пълноценно само от човек, който е от същата среда: роден, живял и култивиран в Русия. Според взискателното ѝ око и погледът, който има върху световната балетна сцена в момента, ни предлагат хореографско постижение. Плод не само на високия чист професионализъм, но и на умението всичко да се изработи до съвършен детайл. С играта на превъзходни солисти, знаем че съставът е интернационален, от цял свят: в ролята на Маргарита – нашата прима Анелия Димитрова, Фредерико Пинто (Португалия) – Майстора, Томоки Ишиго (Япония), Клара Ферер (Испания), Адриан Марсело Молина (Мексико), Фиорди Лоха (Албания). И силен кордебалет, със сложни задачи.

В интервю Владимир Бошнаков, диригент на оркестъра в Старозагорската опера, допълва: За любовните теми Стефан Димитров използва нежните инструменти флейта и обой, виолончело и цигулка. Докато за всички, които се противопоставят на тази любов – бас кларинет, тромпети, тромбони, туба. В кулминациите на частите композиторът почти винаги добавя човешкия глас, явно се нуждае от него като тембър. По този начин музиката става още по-въздействаща. Хорът има участие от първата до последната част на балета с малки изключения, било то с латински текстове или само вокал.

На този етап постановката ще е единствена за България – скъп, многоресурсов спектакъл. Искрено пожелаваме обаче, да бъде подпомогнато пътуването ѝ в чужбина. Защото е показно не само за нивото ни, но и за това, че дори пандемията не може да бъде пречка за вдъхновението и мащабите, които носи в себе си всеки професионалист.

Автор: Августа Манолева

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase