Когато 17-годишната Ейвъри заснема видеото си за TikTok, в което се превъплъщава в жертва на Холокоста, тя едва ли очаква, че вълната на възмущение заради него ще е толкова силна. Момичето от Ню Джърси използва тъмен грим и избелели дрехи, за да изиграе еврейка, която току-що е депортирана в Аушвиц. След това с поредица от жестове и физиономии, на фона на песента на Бруно Марс Locked out of Heaven, Ейвъри разиграва как умира в газовата камера със семейството си.

"Винаги съм се интересувала от историята и от Холокоста. Просто исках да направя информативно видео за TikTok. Исках да образовам хората, защото за мен е важно тези истории да бъдат разказвани. Не исках да обидя никого", казва Ейвъри пред Insider. Но видеото на 17-годишното момиче не е единствено - в TikTok бързо пламна нова мода, в която децата се превъплъщават в жертви на нацисткия геноцид, а видеата си маркират с хаштагове #Holocaust или #heaven.

Видеата предизвикаха и бурна ответна реакция, а много възмутени хора ги нарекоха "травматично порно". Оказва се обаче, че Холокоста не е единственият травмиращ епизод от историята на човечеството, което тийнейджърите пресъздават. Те влизат и в ролята на жертви на терористичния атентат от 11 септември 2001 г.

В тези клипове младежите използват за фон изображение на кулите близнаци, носят грим, който наподобява изгаряния и дори си позволяват да включват истински записи от последните обаждания на жертвите на трагедията към техните семейства.

Друга мода, която се появява в TikTok, са отново младежи, които този път се преструват, че са жертви на домашно насилие. Едно от видеата, гледано 1,7 млн. пъти, показва 16-годишно момиче с фалшиви синини, което пее песента на Лили Алън - Not Fair. Пред BBC момичето споделя, че е заснела клипа, защото е "на мнение, че за домашното насилие трябва да се говори повече".

Но защо децата правят това?

Според Карън Ковач Норт, клиничен професор по комуникация в USC Annenberg и признат експерт по социалните медии и по психология, младите хора най-вероятно искат да бъдат част от "културата на участието".

"Живеем в ерата на "участието". Младите хора не искат да учат за нещата пасивно. Искат да участват в тях. TikTok е платформа на участието. За това, когато децата видят, че някой прави нещо, и го прави добре, те искат да направят своя уникална версия на това, дори и ако тяхната версия показва пълна липса на талант или качество", обяснява Норт.

Нуждата на тийнейджърите да вземат участие се подсилва и от нуждата да вземат позиция по важни социални или политически теми.

"Живеем във време, в което има безпрецедентно осъзнаване на социалната несправедливост и политическите проблеми в света. Наблюдава се истински глад за това хората да дават изявления, да протестират и да изграждат осъзнатост. Но дори и когато съберем всички тези фактори заедно, все още е изненадващо, че хората правят тези видеа, но не е изненадващо, че младежите биха се превъплътили в нещо ужасяващо в TikTok, защото се чувстват привлечени от него", обяснява експертът.

Заради видеата Мемориала на Холокоста в Аушвиц излезе с изявление. В него екипът му обяснява, че видеата "наистина ги нараняват" и могат да бъдат наречени "обидни", но децата "не бива да бъдат оклеветени, засрамени и нападнати заради тях".

Както екипът на мемориала, така и Норт, са на мнение, че децата не правят видеата, защото са злонамерени. "Хората правят огромни грешки в социалните мрежи, които не само са безчувствени, но и нараняват индивиди или цели групи хора, защото искат да засегнат тема, която не разбират и не осъзнават колко е тежка", обяснява Норт. И допълва: "Те са безчувствени и обидни заради пълната липса на осведоменост."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase