Снимка: БГНЕС

Неотдавна лорд Алън Шугър се появяваше на бизнес срещите си с хеликоптер. Но времената се променят. Поредният хеликоптер се разби, убивайки звездата от НБА Коби Брайънт и неговата 13-годишна дъщеря. След трагедията лорд Шугър заяви категорично, че повече никога няма да се качи на такава машина, тъй като са опасни.

"Ужасни новини. Това, заедно с катастрофата, която уби собственика на "Лестър“ миналата година, само подхранва омразата ми към хеликоптерите", написа в Twitter бизнесменът. "Използвал съм ги няколко пъти, но никога повече. Те се противопоставят на физиката, а аз съм квалифициран пилот.“

Но лорд Шугър не е единственият, който мисли така. Една от най-коментираните теми след смъртта на Коби Брайънт в социалните мрежи бе затягане на мерките за безопасност за хеликоптерите. Някои хора дори искат всички пътници в тях да бъдат снабдени с парашути.

Тези крайни реакции са предизвикани от зачестилите трагични инциденти с хеликоптерите на известни личности.
През 1996 година футболният клуб "Челси“ губи своя собственик Матю Хардинг, след като хеликоптерът му пада край Чешър, Великобритания. Десетилетие по-късно шотландският рали шампион Колин Макрей умира заедно с петгодишната си дъщеря и двама свои приятели близо до дома си. Според разследването той летял прекалено ниско, което се оказало фатално.

Легендата от “Бийтълс“ сър Пол Маккартни се разминава със смъртта през 2012 година. Тогава неговият пилот се дезориентира в лошото време, докато се опитва да кацне в Съсекс. Минава на косъм покрай дървета, докато се приземява аварийно. Също като Коби Брайънт, той се вози в Sikorsky S-76 – модел, изобретен през 70-те с цел да помага на петролната индустрия.

Само за няколко месеца през 2018 година стават три катастрофи с хеликоптери, превозващи туристи. Един пада над Гранд Канион, друг в Ню Йорк, а последният – над кораловия бариерен риф в Австралия. Същата година, тръгвайки си от мач на "Лестър", загина и собственикът на футболния отбор Вичай Шривадханапрабха. Той имаше традиция да излита от игрището на стадиона. Ритуал, който се оказа фатален, след като хеликоптера му се разби малко след като се издигна.

Всички тези случаи предизвикват страх у хората и подозрението, че начинът, по който машините летят, е опасен.

Според Дейвид Глейв, който разследва авиационни инциденти, рискът се крие във въртящите се, сложни части на хеликоптерите. Но има и още една причина – те често са използвани за опасни пътешествия, които не са подходящи за обикновени малки самолети. Именно тези машини се използват при спасителни акции, често в лошо време. Във Великобритания най-честото им приложение е за откарване на служители към и от нефтените рафинерии в морето. Така през 2009 година загиват 16 работници на North Sea. През 2013 г. пък жертвите на катастрофа край Норвегия с хеликоптер са 13. Но последните пет години, поне според статистиките, са били изключително безопасни за пътуващите с хеликоптер. Поне във Великобритания.

Често причина за трагични инциденти са неопитните пилоти или повреди в хеликоптера. Случая с машината на Вичай Шривадханапрабха беше точно такъв – моторът, контролираш перката на опашката й се счупи. За разлика от самолетите, които могат да кацнат дори и когато единият или и двата им двигателя не работят, при хеликоптерите повредата е почти винаги фатална. Ако перката на опашката се счупи, то машината със сигурност се разбива, тъй като това е частта, която държи хеликоптера изправен.

"Можеш да приземиш хеликоптер, ако откаже главния двигател. Перката ще се забави, но той няма да падне. Тази на опашката обаче е опасна“, обяснява авиационният експерт Джулиян Брей.

Но колкото и плашещо да звучи това, вероятността за подобен инцидент е изключително малка. А хеликоптерите могат да ни отведат на места, където другите средства за транспорт не могат да стигнат.

Коментари Напиши коментар

27

Анонимен

преди 8 месеца

До Анонимен

Резултатите от разследването бяха публикувани тук, ясно показват, че хеликоптерът не е трябвало да лети, защото е имало мъгла, а машината не е била оборудвана с нужната апаратура. Също, не е имала система за предупреждение за препятствия пред себе си. Затова компанията не е имала нужният лиценз. Става дума за неправомерен и незаконен полет.
----------

Нищо от това не е вярно.
Хеликоптерът не е излетял в мъгла.
Система за предупреждение от препятствия не е задължителна.

26

Анонимен

преди 8 месеца

До Само да напомня..

Mного си тьп, батка...
Ти ако се возиш на хеликоптер, ще даваш ли зор на пилота да лети в мъгла?
Не, нали?
А защо смяташ, че Коби Браян е по-тьп от тебе, не мога да разбера?

25

Анонимен

преди 8 месеца

Така е, хеликоптера е малко по-особена машина, не е самолет. Най вече е до уменията на пилота, аварии стават, но рядко.