`

Как кризата с COVID-19 ще повлияе на имотния бранш, можем ли да очакваме спад на цените на имоти и кое е най-важното, което работещите в сектора трябва да направят в този период – отговор на тези и още въпроси търси Снежана Стойчева, мениджър на една от най-големите онлайн платформи за недвижими имоти Imoti.net, в експертната рубрика "Имената на бранша" на сайта.

Тя е категорична, че епидемиологичната криза бавно, но сигурно се превръща в икономическа. Въпреки различните причини е възможно в някаква степен последствията сега да са сходни с тези от кризата през 2008 г.  Ограничаване на сделките с имоти, отдръпване на инвеститори, забавяне на новото строителство, свиване на пазара на търговски и бизнес имоти, както и повишаване на изискванията при кредитиране са част от нещата, които можем да очакваме в сектора.

Още по темата
"За щастие всички си научиха урока от предишната криза и мащабите не могат да бъдат същите. Нито цените на имотите са толкова надценени, нито банките отпускат лекомислено кредити. Има и още една добра новина – съвземането ще се случва по-бързо. Веднага, когато епидемията бъде овладяна, бизнесът ще завърти оборотите – предпазливо, поетапно, но всички ще искаме да се върнем към нормалния ритъм", прогнозира още мениджърът на Imoti.net.

Какво можем да направим днес, за да сме готови за утре? "Най-важното и на първо място – да се опитаме да се задържим на пазара, да не изчезнем и да бъдем забравени. Това важи за всеки бизнес, но при агенциите за недвижими имоти и строителните компании – в голяма степен", категорична е още тя. Според нея тези, които сега успеят да задържат доверието на своите клиенти,  ще спечелят нови, защото пазарът на имоти не може да спре - той може да изпита затруднения, да се ограничи, но имотът е значима стока за българина и няма да спре да бъде такава в скоро време.

Част от средносрочните препоръки, които мениджърът на Imoti.net дава към агенциите за недвижими имоти, са свързани с поддържане на здравословен контакт с клиентите – продавачи, купувачи, наемодатели, наематели, строители . "Това освен буквално – да спазваме дистанция, означава и добрите брокери да консултират компетентно своите клиенти - дали трябва да изчакат или е по-добре да побързат със сделката. Добрата работа ще се отплати не само днес. Добрата работа днес ще се отплати и утре", категорична е тя.

Според нея рекламата на имоти не трябва да престава, защото интересът към имоти не спира и е възможно да провокира сделки утре. Може би в онлайн платформите за обяви офертите ще намалеят по две причини - защото продавачите временно ще станат предпазливи и защото голяма част от имотите са се предлагали без ексклузивен договор или дори без разрешение от собствениците им. "В крайна сметка това ще е за добро – в онлайн пространството ще се виждат повече реални имоти, предложени за сделка. Офертите, в които имотът е представен детайлно, използвани са съвременните технологии – с видео и виртуален оглед, ще привличат повече потенциални клиенти. Време е рекламата на имоти да мине на следващо ниво", категорична е Снежана Стойчева.

Самата тя признава, че е трудно да се прогнозира какво ще се случи с цените на имотите. "Качествените имоти винаги ще държат цената си. Интересът към имоти извън големите градове, към имоти по Черноморието също ще задържи цените им. Надценените имоти в София и някои големи градове може и да загубят по 5-10 % от вчерашната цена, но мисля, че няма да сме свидетели на 30% и повече спад в цените. Дори предполагам, че е възможно да има имоти, които да повишат цената си. Все пак имотът е доста сигурна инвестиция", заяви още мениджърът на Imoti.net.

Коментари Напиши коментар

130

Крали Марко

преди 1 седмица

Очаквам огромен спад на цените. Говориме около -50-60%. Преди това чудо да дойде, пазара беше с около +40% надценен.

Хората съвсем скоро ще почнат да си губят работата, масово!

Срива на цените ще е във всеки един сегмент.

За тея дето ми разправят, че хубавите имоти няма да ги хване кризата, може да направите една бърза справка какво се случи през 2008..

129

Мухи за шарани и

преди 1 седмица

...патос на километър. По същия начин рекламират новите кутийки за обувки като "уютни и просторни" или порутени и мухлясали като "възможност да го превърнете в прекрасен дом по свой вкус". Некомпетентни, алчни и безочливи.
По-интересно е откъде се пръкнаха толкова хора без никакви критерии, изисквания, вкус, но пък с пари от 2-3 години в Пловдив, та в момента цените са софийски... Луда работа.

128

Анонимен

преди 1 седмица

След кризата ще има имоти за всички без пари. За какво са му на умрял човек 20 имота. А колко сгради с офиси на без пари ще има. Вече съм си харесал няколко. Не че ще ми трябват, но ще ги разгледам, за да не изпусна нещо готино.