В края на октомври Boeing и учени от Аризона оповестиха, че са провели експеримент, с който да установят дали дезинфектантите, които авиокомпаниите ползват, за да убият вируса, са достатъчно надеждни.

За да стигнат до заключението, те умишлено пускат в самолетната кабина сурогатния вирус MS2 - считан за невреден за хората, но по-труден за убиване от SARS-CoV-2, а след това дезинфекцирали кабината детайлно с препарати и UV светлина. След края на процедурата, учените от Аризона анализират различните части на самолета, а резултат е: вирусът е унищожен. На базата на това учените констатират, че щом използваните методи успяват да убият по-устойчивия вирус, то без проблем ще унищожат и коронавируса.

Междувременно авиокомпаниите в цял свят започнаха да въвеждат различни процедури и иновации, с които да възвърнат доверието на пасажерите в пътуването. Изключение не прави и националният превозвач. В началото на ноември от „България Еър“ обявиха, че започват да използват ултравиолетова светлина като допълнение към методите си за почистване и дезинфекция на самолетите, а малко след това публикуваха и рекламно видео, в което нагледно се вижда как се извършва самата UV дезинфекция.

От превозвача обясниха, че мярката се взима в интерес здравето и сигурността на пасажерите,  а UV машината  е адаптирана специално за авиацията по подобие на системата за дезинфекция с UV лъчи, която се използва в лечебни заведения и COVID отделения. Тя разполага с разтегателни UV рамена, които обработват седалките, повърхностите и кабините на самолета, без да използват почистващи химикали.Труднодостъпните места в самолета също могат да бъдат дезинфекцирани благодарение на подвижна лампа. По този начин, след обработка с машината, пътниците могат да се качат в изцяло стерилен салон.

"Технологията е съвсем нова. Клиничните изследвания показват, че UV лъчите унищожават COVID-19, всъщност те унищожават всички вируси и бактерии вътре в кабината, затова и решихме да я използваме като допълнение към мерките за дезинфекция", обясни директорът "Наземно обслужване" в националния превозвач - Любо Илиев пред новините на Bulgaria ON AIR.

Машината е с мощност близо 1000 вата и честотa 250 нанометра, което позволява бързото неутрализиране на всички вируси и бактерии.

Към момента едва няколко авиокомпании използват ултравиолетова светлина за почистване на самолетите си. Сред са световният превозвач Qatar Airways, американската United Airlines.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase