Цветелина Грозданова-Давидова. Снимка: БГНЕС

COVID-19 поставя на карта бъдещето на събитийно-развлекателния сектор, независимите артисти и на всички, ангажирани в културата по един или друг начин. Загубите от разрастващата се зараза само за дни са за милиони и тепърва ще нарастват, съобщава БГНЕС.

Промоутъри, представители на независимата кино гилдия и на театъра коментират проблемите, много от които тепърва предстоят:

Цветелина Грозданова – Давидова, съосновател и управител на Агенция, организираща събития, концерти, фестивали, изложения, семинари, културни и образователни мероприятия в България и по света.

"Компании като нашата се причисляват към малкия и среден бизнес – бизнеси, които разчитат изцяло на собствени сили и самофинансиране, а не на държавна подкрепа, и които всеки месец внасят десетки хиляди в държавата, посредством данъци, такси и осигуровки", обяснява тя.

По думите й последните седмици вниманието много активно се насочва към определени сектори в бизнеса, които са силно засегнати от наложените от правителството мерки за ограничаване разпространението на COVID-19 – и по-точно секторите туризъм, ресторантьорство, хотелиерство, транспорт – но сред най-силно засегнатите спада и събитийно-развлекателния сектор.

"Разбираме, подкрепяме и изпълняваме приетите мерки, но от своя страна, ние също бихме желали да получим разбиране и подкрепа от държавата, тъй като бизнесът, ангажиран с организация на събития, е напълно блокиран.

До момента нашият сектор се асоциира основно с организациите и компаниите, занимаващи се с културни мероприятия – театър, кино, изложби, а също и със самоосигуряващите се лица, свързани с творческите професии.

Мащабът на засегнатите обаче е много по-голям. Събитийният сектор е огромна индустрия, ангажираща стотици хиляди лица и покриваща стотици компании, активни в следните сфери.", обяснява Цветелина Грозданова - Давидова.

По думите й, тук са вклизат търговските изложения, конференции, симпозиуми, бизнес форуми. Там са и културните мероприятия – концерти, фестивали, театрални постановки, изложби и всички, ангажирани с тях – артисти, агенти, сценаристи, режисьори, продуценти и др. В списъка на засегнатите са спортните мероприятия, образователните и развлекателни събития, залите,  PR и рекламни компании, популяризиращи тези събития.

Тези компании са сред най-пряко засегнатите от стремглаво разрастващата се икономическа криза. Вече месеци, ефектът от поголовно разширяващия се обхват на вируса оказва влияние върху тези бизнеси. "Всички договори са спрени или в етап на забавяне, поетапно се канселираха и отложиха стотици събития, продажбите на билети за събития спряха, в резултат на страха на посетителите от отлагане на събития. Последния месец и седмици обаче, работата ни е напълно блокирана предвид факта, че мерките за ограничаване на вируса налагат спиране и преустановяване на провеждането на всякакъв тип публични мероприятия. Само за пример, през последния месец нашата компания изгуби над 500 хил. долара, поради блокирани и неосъществени събития, които трябваше да се случат до края на май 2020 г.", отбелязва още Цветелина Грозданова-Давидова.

По данни, изложени до момента в медиите, загубите в сектора от канселирани събития само до юни 2020 г. са над 7 млн. лева. Тук възниква и друг проблем – организаторите на събития, които са продали билети за тези мероприятия, не желаят да върнат парите от билетите на публиката, тъй като приемат ситуацията като форсмажор и очакват да получат шанс да проведат събитията си в рамките на година. От друга страна обаче, страните, които вече са получили плащания по тези събития – като зали за събития, изпълнители, технически компании и др., не желаят да върнат получените хонорари, защото също приемат ситуацията като форсмажор. Така се навлиза в един порочен кръг, в който всеки се стреми да запази полученото до момента възнаграждение, а крайните клиенти – публиката – не получава нищо, а вероятно няма и да получи, тъй като голяма част от компаниите по тази верига ще са принудени да обявят фалит до няколко месеца.

Друг пример – какво се случва с големите изложбени сектори и организаторите на търговски изложения и конференции, като например Интер Експо Център? Това са организации, в които са наети стотици лица на трудови договори, а в момента тези центрове и зали нямат възможност да дават нито помещенията си под наем, нито самите те да финансират дейността си, инициирайки събития в тези помещения.

Техническите изпълнители на събития, сред които Dinacord, Stagemasters, Хадад, SEG и редица други, които поддържат големи технически екипи, в момента също нямат възможност да осъществяват своята дейност. Същото се отнася и до маркетинговите агенции, които традиционно се занимават с популяризацията и рекламата на тези продукции.

От бранша изпращат исканията си към правителството и апелират за предприемане на спешни мерки за подпомагане на бизнеса, в тези сектори, сред които поемане от НОИ на поне 60% от разходите за заплати на служителите през идните месеци (съобразно обявените първи мерки в подкрепа на бизнеса и работниците, обявени от министъра на финансите).

От там също искат осигуряване на безвъзмездни държавни или европейски субсидии за сектора, както в момента се случва в редица страни по света като Германия, Франция, Испания, Великобритания, Австралия и др.

Да има  гратисни периоди от минимум 2 месеца за изплащане на задължения и данъци към държавата, което включва: ДДС, осигуровки, данъци и такси на наети лица, данък печалба, дължими плащания към бюджетни организации, събиране на авансов данък печалба.

Да се задължат банките и банковите институции за предоставяне на гратисен период от минимум 3 месеца за изплащане вноските по бизнес кредити на юридически лица и организации, опериращи в нашите сектори. Също така да се задължат банките и банковите институции за предоставяне на гратисен период от минимум 3 месеца за изплащане вноските по жилищни кредити на физически лица и семейства, работещи в нашите сектори.

Да има  компенсация на хората, които ще бъдат временно в отпуск поради блокиране дейността на техните работодатели, опериращи в изброените по-горе сектори потенциално увеличаване на цената на билетите за кино през есента, както и готовност от страна на потребителите да подкрепят горепосочените.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase