Снимка: БГНЕС

Изтекли поверителни файлове разкриха историята за това как технологичният гигант Uber пренебрегва законите, мами полицията, използва насилие срещу шофьори и тайно лобира пред правителствата по време на агресивната си глобална експанзия.

Безпрецедентното изтичане на повече от 124 000 документа, разгледани от The Guardian, известни като файловете на Uber, разкрива съмнителните от етична гледна точка практики, които подхранваха трансформацията на компанията в един от най-известните експортни продукти на Силиконовата долина.

Изтичането на информация обхваща период от пет години, когато Uber е управляван от своя съосновател Травис Каланик, който се опитва да наложи услугата в градове по света, дори ако това означава нарушаване на законите и разпоредбите за такситата.

По време на ожесточената глобална реакция данните показват как Uber се е опитал да си осигури подкрепа чрез дискретно ухажване на премиери, президенти, милиардери, олигарси и медийни барони.

Изтекли съобщения предполагат, че ръководителите на Uber в същото време не са имали никакви илюзии относно нарушаването на закона от страна на компанията, като един ръководител се шегува, че са станали "пирати", а друг признава: "Ние просто сме незаконни по дяволите".

Файловете, които обхваща периода от 2013 до 2017 г., включва повече от 83 000 имейла, съобщения м iMessage и съобщения в WhatsApp, включително често откровени и неподправени комуникации между Каланик и неговия топ екип от ръководители.

Какво представляват "Досиетата Uber"?

В една комуникация Каланик отхвърля опасенията на други ръководители, че изпращането на шофьори на Uber на протест във Франция ги излага на риск от насилие от гневни противници в таксиметровата индустрия. "Мисля, че си заслужава", отговаря той. "Насилието е гаранция за успех."

В изявление говорителят на Каланик казва, че той "никога не е предполагал, че Uber трябва да се възползва от насилието за сметка на безопасността на водача" и всяко предположение, че е участвал в подобна дейност, би било напълно невярно.

Файловете също така съдържат и текстове между Каланик и Еманюел Макрон, който тайно помага на компанията във Франция, когато бе министър на икономиката, позволявайки на Uber чест и директен достъп до него и неговия персонал.

Макрон, който сега е президент на Франция, изглежда е положил изключителни усилия, за да помогне на Uber, като дори е казал на компанията, че е сключил тайна "сделка“" с нейните опоненти във френския кабинет.

Насаме ръководителите на Uber са изразявали едва прикрито презрение към други избрани служители, които са били по-малко възприемчиви към бизнес модела на компанията. След като германският канцлер Олаф Шолц, който по това време е кмет на Хамбург, се противопостави на лобистите на Uber и настоя да се плащат минимални заплати на шофьорите, изпълнителен директор на компанията казва пред свои колеги, че той е "истински комик".

Когато тогавашният вицепрезидент на САЩ Джо Байдън, поддръжник на Uber по това време, закъснява за среща с компанията на Световния икономически форум в Давос, Каланик изпраща съобщение на колега: "Накарах моите хора да го уведомят че всяка минута, в която той закъснява, ще има една минута по-малко с мен."

След като се среща с Каланик, Байдън изглежда променя подготвената си реч в Давос, за да говори за главен изпълнителен директор, чиято компания ще даде на милиони работници "свобода да работят толкова часове, колкото желаят, да управляват живота си, както желаят".

The Guardian ръководи глобално разследване на изтеклите файлове на Uber, споделяйки данните с медийни организации по целия свят чрез Международния консорциум на разследващите журналисти (ICIJ). Повече от 180 журналисти в 40 медии, включително Le Monde, Washington Post и BBC, в следващите дни ще публикуват поредица от разследващи репортажи за технологичния гигант.

В изявление, отговарящо на изтичането на информация, Uber призна за "грешки и погрешни стъпки", но каза, че е трансформиран от 2017 г. под ръководството на настоящия си главен изпълнителен директор Дара Хосровшахи.

"Ние не сме и няма да търсим извинения за предишно поведение, което очевидно не е в съответствие с нашите настоящи ценности", се казва в него. "Вместо това молим обществеността да ни съди по това, което сме направили през последните пет години и това какво ще направим през следващите години."

Говорителят на Каланик казва, че инициативите за разширяване на Uber са "водени от над сто лидери в десетки страни по света и по всяко време под прякото наблюдение и с пълното одобрение на стабилните правни, политически и спазващи групи на Uber".

"Прегърнете хаоса"

Изтеклите документи дръпват завесите върху методите, които Uber използва, за да постави основите на своята империя. Една от най-големите платформи за работа в света, Uber сега е компания на стойност 43 милиарда долара, която извършва приблизително 19 милиона пътувания на ден.

Файловете обхващат операциите на Uber в 40 страни през периода, в който компанията се превърна в глобален гигант.

От Москва до Йоханебург, финансиран с безпрецедентно финансиране на рисков капитал, Uber силно субсидира пътуванията, съблазнявайки шофьори и пътници към приложението със стимули и модели на ценообразуване, които не биха били устойчиви.

Uber подкопа установените пазари на таксита и оказа натиск върху правителствата да пренапишат законите, за да проправят пътя за модел на работа, базиран на приложения, който оттогава се разпространи по целия свят.

В опит да потуши яростната реакция срещу компанията и да спечели промени в таксиметровите и трудовите закони, Uber планира да похарчи извънредно 90 милиона долара през 2016 г. за лобиране и връзки с обществеността, сочи един документ.

Неговата стратегия често включва преминаване през главите на градските кметове и транспортните власти и направо до седалището на властта.

В допълнение към срещата с Байдън в Давос, ръководителите на Uber се срещнали лице в лице и с Макрон, ирландския премиер, Енда Кени, израелския премиер Бенямин Нетаняху и Джордж Озбърн, канцлер на Обединеното кралство по това време. Бележка от срещата представя Озбърн като "силен защитник".

В изявление Озбърн каза, че изричната политика на правителството по това време е била да се среща с глобални технологични фирми и да ги "убеждава да инвестират във Великобритания и да създават работни места тук".

Докато срещата в Давос с Озбърн беше обявена, данните разкриват, че шестима британски министри от кабинета на торите са имали срещи с Uber, които не са разкрити. Не е ясно дали срещите е трябвало да бъдат обявени, което разкрива объркване относно това как се прилагат правилата за лобиране в Обединеното кралство.

Документите показват, че Uber ум елонамира неофициални пътища към властта, упражнява влияние чрез приятели или посредници или търси срещи с политици, на които не присъстват помощници и длъжностни лица.

Той привлича подкрепата на влиятелни фигури на места като Русия, Италия и Германия, като им предлага ценни финансови дялове в стартъпа и ги превръща в "стратегически инвеститори". В опит да оформи политически дебати, компанията плаща на известни академици стотици хиляди долари, за да изготвят изследвания, които подкрепят твърденията й за ползите от нейния икономически модел.

Въпреки добре финансираната и упорита лобистка операция, усилията на Uber имаха смесени резултати. На някои места Uber успя да убеди правителствата да пренапишат законите с траен ефект. Но на други места компанията се оказа блокирана от утвърдени таксиметрови индустрии, превъзхождана от местни съперници в таксиметровите превози или противопоставена от леви политици, които просто отказаха да променят мнението си.

Когато се сблъсква с опозиция, Uber се опитва да я превърне в своя полза, като се възползва от нея, за да подхранва разказа, че неговата технология нарушава остарелите транспортни системи, и призовава правителствата да реформират своите закони.

Докато Uber стартира в цяла Индия, топ мениджърът на Каланик в Азия призовава мениджърите да се съсредоточат върху стимулирането на растежа, дори когато "пожарите започнат да горят". "Знайте, че това е нормална част от бизнеса на Uber", казва той. "Прегърнете хаоса. Това означава, че правите нещо смислено."

Каланик изглежда прилага този дух на практика през януари 2016 г., когато опитите на Uber да преобърне пазарите в Европа доведоха до гневни протести в Белгия, Испания, Италия и Франция от страна на таксиметрови шофьори, които се страхуваха за прехраната си.

На фона на таксиметрови стачки и безредици в Париж Каланик нарежда на френските ръководители да отмъстят, като насърчат шофьорите на Uber да организират контрапротест с масово гражданско неподчинение.

Предупреден, че това рискува да изложи шофьорите на Uber на риск от атаки от "крайно десни главорези", които са проникнали в протестите на такситата и са "готови за битка", Каланик изглежда призова екипа си да продължи напред независимо от това. "Мисля, че си заслужава", казва той. "Насилието е гаранция за успех. И на тези момчета трябва да се устои, нали? Съгласих се, че трябва да се помисли за правилното място и време."

Решението шофьорите на Uber да бъдат изпратени на потенциално нестабилни протести, въпреки рисковете, е в съответствие с това, което един старши бивш изпълнителен директор казва пред The Guardian, че е стратегия за "въоръжаване" на шофьорите и използване на насилие срещу тях, за да "поддържат спора пламтящ".

Това е тактика, която, според изтекли имейли, е повторена в Италия, Белгия, Испания, Швейцария и Холандия.

Когато маскирани мъже, за които се съобщава, че са ядосани таксиметрови шофьори, се нахвърлят срещу шофьорите на Uber с чук в Амстердам през март 2015 г., служителите на Uber се опитват да го обърнат в своя полза, за да спечелят отстъпки от холандското правителство.

Жертвите на шофьорите бяха насърчени да подават полицейски доклади, които са споделени с De Telegraaf - водещия холандски всекидневник. Те "ще бъдат публикувани без нашия пръстов отпечатък на първата страница утре", пише един мениджър. "Ние ще поддържаме разказа за насилието няколко дни, преди да предложим решението."

Говорителят на Каланик постави под въпрос автентичността на някои документи. Тя казва, че Каланик "никога не е предполагал, че Uber трябва да се възползва от насилието за сметка на безопасността на водача" и всяко предположение, че той е участвал в такава дейност, би било "напълно невярно".

Говорителят на Uber също призна минали грешки в отношението на компанията към шофьорите, но твърди, че никой, включително Каланик, не е искал насилие срещу шофьорите на Uber. "Има много неща, които нашият бивш главен изпълнителен директор каза преди почти десетилетие, които със сигурност няма да одобрим днес", казва тя. "Но едно нещо, което знаем и чувстваме силно - никой в ​​Uber никога не е бил доволен от насилието срещу шофьор."

Превключвателят за изключване

Шофьорите на Uber несъмнено са били обект на жестоки нападения и понякога убийства от разярени таксиметрови шофьори. А приложението за извикване на такси в някои страни се оказа, че се бори с утвърдени и монополизирани таксиметрови паркове с удобни отношения с градските власти. Uber често характеризира опонентите си на регулираните таксиметрови пазари като управляващ "картел".

Въпреки това, насаме, ръководителите и служителите на Uber изглежда не са имали съмнения относно често измамническия характер на собствената си дейност.

Във вътрешни имейли служителите се позоват на "статут, различен от правния" за Uber или други форми, които активно неспазват разпоредбите в страните, включително Турция, Южна Африка, Испания, Чехия, Швеция, Франция, Германия и Русия.

Един висш ръководител пише в имейл: "Ние не сме законни в много страни, трябва да избягваме да правим антагонистични изявления." Коментирайки тактиката, която компанията е била готова да приложи, за да "избегне налагането", друг изпълнителен директор пише: "Ние официално станахме пирати".

Наири Хурдажян, ръководител на глобалните комуникации на Uber, пък пише в съобщение до колега през 2014 г., на фона на усилията за затваряне на компанията в Тайланд и Индия: "Понякога имаме проблеми, защото, ами, просто сме нелегални." Хурдажян отказва коментар пред The Guardian.

Говорителят на Uber казва, че когато компанията е стартирала, "регулациите за споделено пътуване не са съществували никъде по света" и транспортните закони са били остарели за ерата на смартфоните.

По целия свят полицията, транспортните служители и регулаторните агенции се опитват да натиснат Uber. В някои градове служителите изтеглиха приложението и предприемаха пътувания, за да могат да предприемат мерки срещу нелицензираните таксиметрови пътувания, глобявайки шофьорите на Uber и конфискувайки колите им. Офисите на Uber в десетки държави бяха многократно нападнати от властите.

На този фон Uber разработи сложни методи за осуетяване на правоприлагането. Единият е известен вътрешно в Uber като "превключвател за изключване". Когато офис на Uber бе нападнат, ръководителите на компанията трескаво изпращат инструкции до IT персонала да прекъснат достъпа до основните системи за данни на компанията, като по този начин пречат на властите да съберат доказателства.

Изтеклите файлове предполагат, че техниката, одобрена от адвокатите на Uber, е била използвана най-малко 12 пъти по време на нападения във Франция, Холандия, Белгия, Индия, Унгария и Румъния.

Говорителят на Каланик казва, че подобни протоколи за са обичайна бизнес практика и не са предназначени да възпрепятстват правосъдието. Тя твърди, че протоколите, които не изтриват данни, са били проверени и одобрени от правния отдел на Uber и бившият изпълнителен директор на Uber никога не е бил обвинен във връзка с възпрепятстване на правосъдието или свързано престъпление.

Говорителят на Uber казва, че неговият софтуер за превключване при аварии "никога не е трябвало да бъде използван за осуетяване на законни регулаторни действия" и е спрял да използва системата през 2017 г., когато Хосровшахи заменя Каланик като главен изпълнителен директор.

Друг изпълнителен директор, според който изтеклите файлове предполагат, че е участвал в протоколите за превключване на аварии, е Пиер-Димитри Гор-Коти, който ръководи операциите на Uber в Западна Европа. Сега той управлява Uber Eats и е част от 11-членния изпълнителен екип на компанията.

Гор-Коти каза в изявление, че съжалява за "някои от тактиките, използвани за постигане на регулаторна реформа за споделено пътуване в първите дни". Поглеждайки назад, той казва: "Бях млад и неопитен и твърде често приемах указания от началници със съмнителна етика."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase