Снимка: БГНЕС

В края на миналата година изглеждаше, че Boeing най-накрая е на път да премине покрай най-голямото предизвикателство в историята си. Американските регулатори премахнаха 20-месечното заземяване на 737 Max, а бързото одобрение на ваксините срещу COVID-19 породиха надежди за нормално търсене на въздушни пътувания и покупки на самолети.

Но сега Boeing се сблъсква с може би по-сериозен и дългосрочен проблем - близкият колапс на пазара за широкофюзелажни пътнически самолети, което е от решаващо значение за продажбите на компанията.

И този проблем се влоши в събота, когато се наложи Boeing да заземи 69 от своите самолети модел 777  след ужасяващата повреда на двигателя при полет на United Airlines от Денвър. Части от машината засипаха крайградски квартал. За щастие никой на земята не пострада и самолетът успя да кацне без пострадали.

Но видеоклиповете, заснети от пътниците, на горящите останки от двигателя и новинарски снимки на дупки в покривите на домовете отдолу и огромните парчета от самолета в предните дворове със сигурност са донесли на Boeing много ненужно внимание.

Това е най-новото в списъка с проблеми за различни модели двуколесни Boeing - а доходоносният бизнес с широкофюзелажни самолети е важен за компанията, тъй като там компанията има ясна преднина пред конкурентния Airbus, който е първи в продажбите на едноколесни самолети.

Всъщност заземяването на модел 777 може да не е най-сериозният от широкообхватните проблеми на Boeing, дори ако заглавията за запаленият двигател изглеждат ярки.

"Max беше предизвикателство, но беше поправимо", казва Ричард Абулафия, космически анализатор в Teal Group, позовавайки се на процеса за отстраняване на защитната функция, която причини две катастрофи, при които загинаха 346 души. Освен тази човешка трагедия, заземяването струва на Boeing повече от 20 милиарда долара.

Но няколко други проблема на Boeing не са толкова лесни за отстраняване.

Част от основното, продължаващо предизвикателство в тази област е пандемията. Двуколесните самолети най-често летят по международни маршрути и международните пътувания вероятно ще бъдат сериозно затруднени дълго след възстановяването на вътрешните пътувания, тъй като правителствата по света налагат нови мерки за тестване за COVID и карантинни ограничения за пътниците, пътуващи в трансгранични полети.

Дори преди пандемията и заземяването 737 Max, Boeing изостава на пазара на едноколесни самолети. Съпреникът на компанията Airbus има повече продажби в този сектор от пазара - заедно с нов лъскав самолет с голям обсег на действие, за който Boeing няма конкурент. И тъй като авиокомпаниите се насочват към използване на едноколесни, а не на широкофюзелажни самолети по повече маршрути, Абулафия казва, че конкурентният недостатък на Boeing е по-сериозна дългосрочна заплаха за компанията, отколкото заземяването на Max.

"Ако посоча един проблем, който би бил най-голям за компанията, това би бил широкообхватният пазар", казва Кай фон Румохър, космически анализатор на фирмата Wall Street от Cowen.

787 Dreamliner, 777X и други проблеми

Освен съществуващите предизвикателства на 737 Max и новото заземяване на 777, Boeing вече обяви плановете си да затвори фабрика 787 във Вашингтон през следващите месеци, тъй като трябва да намали производството поради слабото търсене. Компанията очаква да строи само по пет 787 Dreamliners и два 777 или 777X всеки месец, което е по-малко от половината от процента на производство преди пандемията за тези самолети.

Фон Румор казва, че с много по-бавния темп на производство на тези двуколесни самолети, Boeing ще бъде много по-близо до фалит, отколкото на печалба. Според него компанията вероятно ще зависи от продажбите на товарните самолети модел 777, а не от пътнически машини. Но дори и при силно търсене на товарни превози, той очаква Boeing да отчете третата си поредна година на загуби през 2021 година.

Ефектът на COVID-19 върху международните маршрути за дълги разстояния "измести очакваната вълна на замяна и общото търсене на широкофюзелажни самолети", каза изпълнителният директор на Boeing Дейв Калхун пред инвеститорите миналия месец.

По-сериозното предизвикателство включва 787 Dreamliner, от който Boeing спря доставките в края на миналата година поради проблеми с хоризонталния си стабилизатор. В петък FAA разпореди проверки на повече от 200 самолета модел 787 поради скъсани декомпресионни панели в товарните трюмове, които според FAA представляват риск за самолета, ако в трюмовете избухне пожар.

Фон Румор заяви, че е несигурно дали клиентите, поръчали 787 Dreamliners, ще бъдат готови да приемат самолетите, след като проблемите бъдат отстранени.

Междувременно завършването на 777X, най-новият пътнически самолет на компанията, е отложено, отчасти поради проблеми с развитието на неговите двигатели GE и отчасти поради намаленото търсене на самолетите. Този самолет също имаше проблем по време на тестовете за безопасност през септември 2019 г.

Сега Boeing не планира да достави първия 777X до края на 2023 г.

Заземяването на 777

Заземяването модел 777 след този уикенд засегна 69 самолета, които бяха в експлоатация с двигатели, построени от Pratt & Whitney. (Други 59 от моделите 777 на компанията с тези двигатели вече не бяха в експлоатация поради липса на търсене.)

Двигателите Pratt & Whitney, които се провалиха в полета на United - и на товарен самолет 747 същия ден в Холандия - вече не се използват в по-новите версии на нито един от тези самолети. Boeing вече обяви плановете си да спре 747 някъде през следващата година.

Точната причина за двете неизправности на двигателите през уикенда тепърва ще бъде установена. Като се има предвид колко дълго двигателите се използват, е малко вероятно това да е проблем с дизайна, а вместо това да е проблем с производството или поддръжката. "Това може да ускори пенсионирането на някои от тези по-стари 777, но това не е основен проблем за Boeing", казва Абулафия. Проблемът е по-вероятно да бъде с двигателя, отколкото със самия самолет, на менине е Фон Румор.

Delta (DAL) обяви през май, че ще оттегли всичките 18 от своите самолети модел 777, въпреки че осем от самолетите са били в експлоатация само за сравнително краткото време от 10 години.

Абулафия казва, че тези широко разпространени проблеми не означават, че самолетите на Boeing не са безопасни. Но според него проблемите подчертават нарастващото предизвикателство за компания, която някога е била призната за лидер в областта на безопасността.

"Мисля, че Boeing има сериозен проблем по отношение на техническото изпълнение, свързано с разработването на нови самолети", каза Абулафия. "Освен при Max, това не е проблем за безопасността. Но можете да видите, че се превръща в проблем за възприемане на безопасността, ако не са внимателни."

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase