Снимка: Pixabay

Преди двадесет години, когато готвачът Шинобу Намае готвеше в небезизвестния италиански ресторант Acqua Pazza в Токио, той беше изправен пред проблеми в сервирането на ястия, приготвени със зехтин - една от основните съставки в менюто на ресторанта. Клиентите често го молеха да пропусне зехтина в тяхната поръчка, разказва Bloomberg.

Днес, казва Намае, „хората в Токио обичат зехтина“. В своя L’Effervescence с три звезди "Мишлен" готвачът вече може да произвежда собствен зехтин от Соуджу, ферма в префектура Кагава, където някога са се отглеждали бонсай растения. Тъй като собствениците са били експерти в резбата, Намае посочва, че те могат да контролират растежа на маслиновите дръвчета, позволявайки им „постоянно да берат качествени маслини“.

Нарастващите предпочитания на Япония към зехтина стимулира местните производители. Страната спечели осем награди, включително четири златни приза, на Световното състезание за зехтин (NYIOCC 2020). Големият победител, Green Basket Japan, притежава маслинови насаждения в Одавара, на около час от Токио.

През 2019 г. Япония е изнесла 276,23 тона зехтин, което е ръст от 209% в сравнение с 2018 г. и с 545% спрямо 2014 г.

Китай също започва да се фокусира върху бизнеса със зехтин. През 2020 г. студено пресованият органичен зехтин Xiangyu Coratina спечели два златни приза на Международния конкурс за зехтин в Атина, в който взеха участие 430 фирми. Компанията производител, Xiangyu Oil Olive Development, е наела аржентински инженер-агроном, Пабло Канамасас, за производство на печелившия продукт.

„Потреблението на студено пресован зехтин в Китай нараства със значителни темпове“, посочва Канамасас по имейл. По думите му потреблението расте в големите градове и във възрастовата група между 25-35 години - хора, пътували в чужбина и докоснали се до средиземноморските съставки и продукти или дори само чували за тях.

Маслините на Xiangyu се отглеждат в област Уду в западната китайска провинция Гансу. Климатът там наподобява Средиземноморското крайбрежие, позволявайки да се отглеждат качествени маслини, включително алкалната почва и много слънчева светлина, според Сяойонг Бай, председател на Garden City Olive Technology Development. Неговият зехтин Garden Taste спечели приза на Международния съвет за маслинови продукти, където той взе първото място заради „зрялата си плодовитост“.

Сяойонг Бай отглежда маслини от 23 години и плантацията му сега обхваща повече от 3,7 милиона декара. Пенсионираният държавен служител и явен природозащитник, сподели, че е помогнал да посади дървета „на много безплодни планини“.

    „В момента Китай консумира 6000 тона зехтин всяка година с годишен темп на растеж от 18%.“

През 2020 г. компанията му изнася партида зехтин в Южна Корея - първият път, когато той продава продукта си извън Китай.

Очаква се Азиатско-тихоокеанският пазар на маслини да регистрира годишен темп на растеж от 4,2% в периода 2020-25 г., прогнозират от изследователската компания Mordor Intelligence. От компанията посочват, че пазарът на зехтин в региона расте бързо, за да отговори на нарастващото търсене от страна на потребителите поради здравословните ползи на зехтина.

В Сингапур Себастиен Лепиной също се фокусира в производството на зехтин от световна класа, но не използва местни маслини. Главният готвач в ресторанта с три звезди "Мишлен" Les Amis прекара пет месеца в разработване на смес, която да допълни модерната му френска кухня, съдържаща ястия като Langoustine de Loctudy - гигантски скариди с тиквички и емулсия от студено пресован зехтин.

„Имах нужда от зехтин, който да съответства на кухнята ми, а също и от сирене“, коментира Лепиной. Той използва пет вида маслини от Château d'Estoublon, Прованс, Франция, за да създаде смес, която той внася, използва и предлага на своите клиенти.

Лепиной се доверява на пазара за зехтин в Сингапур до такава степен, че продава бутилки от гладката си фино пиперлива смес за 36 долара (48 сингапурски долара). Според главния готвач има добро търсене на по-здравословна мазнина като алтернатива на известното масло в ресторанта му.

Въпреки че ограниченията за пътуване отблъскват туристите, които могат да си купят бутилките като сувенир, ограниченията също така принудиха заможните жители на града да си останат вкъщи и поради тази причина те проявяват голям интерес към зехтина, казва Лепиной.

И все пак има известна съпротива към зехтина в Азия заради притеснения, свързани с качеството.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase