Снимка: pexels.com

Дни на неформалното образование

Как ученето може да изглежда приятно, неангажиращо и забавно ще научим по време на  "Дни на неформалното образование". Събитието ще се състои между 3 и 6 ноември в Музей "Земята и хората" като входът е свободен.

Форумът се случва дни след Деня на будителите, а според  преподавателят и един от организаторите Светлана Нанчева, будители са онези хора, които не са безразлични към проблемите, които не мрънкат и не се оплакват, а запретват ръкави и работят, и така привличат съмишленици - с личен пример. "Виждам все повече такива хора, и това е чудесно", разказва тя пред Dnes.bg.

По думите й, събитието е замислено като празник на свободното учене: "Ученето, което се случва, защото хората искат да научат нещо, а не защото някой ги принуждава". В програмата е включена Международна конференция за неформалното образование, която се организира от Софийски университет "Св.Кл.Охридски", и най-вече от специалността "Неформално образование", която навършва 10 години от създаването си.

Същевременно, "Дни на неформалното образование" е ориентирано към възможно най-широка аудитория от родители, деца и младежи, педагози. За всеки от трите дни - 4, 5 и 6 ноември - са избрани водеща тема, която определя и аудиторията, към която е насочена програмата на съответния ден.

Първият ден, 4 ноември, е ориентиран към семейството, към родители, търсещи възможности за неформално образование за децата си. В този ден посетителите ще могат да се запознаят с организации, които предлагат различни видове занимания по интереси - математика, природни науки, изкуства, чужди езици и др - те ще направят демонстрации, работилници, презентации. Ще участват и няколко частни училища, които работят с нестандартни образователни методи - сугестопедия, валдорфска педагогика, както и образователни центрове, които предлагат алтернатива на традиционното училищно образование. Важен акцент в първия ден е дискусионният форум "Образование извън кутията", в който ще разговаряме за алтернативните образователни пространства и  тяхното развитие.   

Вторият ден, 5 ноември, е ориентиран към педагозите. В програмата отново има демонстрации и работилници на различни теми - роботика, философия с деца, сугестопедия, сторителинг, хлебна терапия, театър и други. Ще се проведат и два дискусионни педагогически форума: "Психолозите в образованието и педагогическите съветници - между правилата и изключенията", и "ЗабраВ/Нените иновации".

Третият ден, 6 ноември, е ориентиран към младежи - ученици, студенти, работещи. На този ден участниците в Дните са предимно младежки организации и студентски клубове, които ще презентират своята дейност. Ще има и интерактивна игра - търсене на съкровище, с награди и изненади.

Провокацията

Още по темата

Подобни форуми, които показват интересната страна на образованието, има у нас още от 90-те години.  Светлана Нанчева е участвала в организацията на формата "Панорама на столичните училища" (90-те години), след това на "Фестивал на българското образование (2006-2014) . В последните години се организират много събития в тази посока - например, Софийският фестивал на науката. Всяко едно от тези събития дава своя принос към каузата - да преобразим образованието така, че то да бъде смислено, желано, интересно, завладяващо, и за децата и за възрастните.

Според опита: Трудността или скуката са по-страшни за учениците

Светлана Нанчева е преподавала в 151-во СОУПИ, което бе и сред първите училища с авторски почерк у нас. "Вече не работя в училището, което беше първото авторско в България, създадено в резултат на конкурс. Самото то вече се нарича Национално училище "София", и повечето иновативни практики, които бяхме създали там, не съществуват. От 2002 година, след като го напуснах, работя в неправителствена организация, наречена "Професионален форум за оразованието", и продължавам да работя с ученици, педагози и родители. А за учениците най-трудното е липсата на свобода. Човек може да преодолее невероятни трудности  и препятствия, ако сам избира целите и пътя си, и да не се справя с прости неща, ако не вижда смисъл в тях и ги прави по принуда. Това важи и за деца, и за възрастни.

И докато много от децата тръгват с желание на училище, то често след първите години то се стопява. Светлана Нанчева признава, че това желание не спира изведнъж, а намалява постепенно, когато децата започват да разбират, че те не са важни в училището - не са важни техните интереси, чувства, мисли, успехи и открития... "Но училището може да бъде и съвсем различно, и това е едно от посланията на нашето събитие.“, заявява преподавателят.

МОН и мястото му сред "Неформалното образование"

През последните 10 години Светлана работи много с учители, и мисли, че те с удоволствие биха правили интересни и нестандартни неща, ако имат свобода и избор. Що се отнася до МОН, според наблюденията й, засега свободата не е в неговия дневен ред.

"Образователната система няма нищо против практики, които "заинтригуват" учениците, в смисъл - правят традиционното учене по-разнообразно и по-интересно, например, чрез игри, компютри, песнички или видеоуроци. Такива техники са разрешени на учителите, наричат се "иновативни" и се поощряват.

Да, подобни инструменти могат да повишат интереса на учениците и дори да подобрят резултатите им, но те не променят съществено традиционния образователен процес, защото начинът на целеполагане, комуникация, оценяване не се променя. Много родители разбират това и търсят алтернативи, така се създаде движението за Демократично училище, родителските кооперативи." Преподавателя се надява, че ще дойде време нуждата от реална промяна на образователната парадигма да намери своето място и в държавната политика.

Коментари Напиши коментар

6

Анонимен

преди 4 месеца

ОТГЛЕЖДАНЕТО НА ДЕЦА Е ЕДНА ОТ НАЙ НЕБЛАГОДАРНИТЕ РАБОТИ НА ТОЗИ СВЯТ! ГЛЕДАШ ГО, ХРАНИШ ГО 20 ГОДИНИ, ТРЕПЕШ СЕ ЗА НЕГО ОТ БАЧКАНЕ И ЛИШЕНИЯ, А НАКРАЯ ВЗЕМЕ ТА СТАНЕ АЛКО.ХОЛИК ИЛИ НАРКО.МАН, НЕ МЕРСИ! ЧАО!

5

Анонимен

преди 4 месеца

детето разбира много повече, отколкото си мислите, бебетата разбират, не се дръжте с децата като с вещи

4

Анонимен

преди 4 месеца

То бива тъпотия,по пътя към обезмозъчаването и инфатилизирането на народа...!!!

Абе джендъри клеясали,какво разбира едно дете,че само ще си избира,каво да учи?

Ами,като му делегирате такова право,защо в същото време плещите,че е недорасло за да поема отговорност,когато съвсем съзнателно върши престъпления?!

Ами,каква е ролята на родителите,които по социална презумпция трябва да го раждат,отглеждат и му дават ДОМАШНО възпитание?!

Може би ролята на инкубатор и касичка за пари!

И нищо друго?!!