Източник: Reuters

Бриджит Хайасън е международен лектор по теми като лидерство, мениджмънт, дигитална трансформация и изкуствен интелект. Автор е на 4 книги в тази посока и активен член на професионалната мрежа LinkedIn. Публикуваме нейния материал по отношение на разликата между мениджър и лидер в днешно време.

Да работиш за лош шеф може да превърне най-добрата работа в най-добрата компания в пълен кошмар. Отдавна се смята, че хората напускат лоши мениджъри, а не лоши работни места.

Ето 4 типа лоши шефове, които обикновено са причина хората да напускат компании:

"Марионетка" - по време на несигурност много мениджъри се поддават на този капан, играейки "на сигурно", за да запазят привилегиите си и своето място. Те просто изпълняват заповеди. Демотивиращо е да работиш за мениджър, който просто не подкрепя екипа си. Ако направите грешка, той бързо се превръща едновременно в съдия, съдебно жури и екзекутор. Малко хора запазват страстта си към работата, когато попаднат в такъв сценарий.

"Кинг Конг" - някои шефове бързо забравят откъде са тръгнали, когато стигнат върха или се изкачат нагоре в йерархията. Този тип мениджъри имат комплекс за превъзходство и искат да подчертаят разликата между ръководството и персонала. Ужасно е да работите за някой, който е загрижен повече за това да показва, че е шеф, отколкото за това да изгражда взаимоотношения. Големите лидери не говорят на служителите си все едно са много над тях. Те се отнасят към всички с уважение.

"Супермен" - те мислят, че целият свят се върти около тях. Някои от тях дори започват да се държат все едно компанията е тяхна собственост. Този капан включва вземането на самостоятелни решения, игнориране на обратна връзка и приписването на заслуги. Оставяйки егото си да води и мислейки си, че разбират от всичко, те вървят към пълен провал.

"Таскмастър" - фокусират се единствено върху най-ниското ниво на работа. Използват подхода на моркова и пръчката, за да мотивират хората, но това очевидно не работи. Постоянният контрол върху служителите е прекрасна рецепта как да ги направиш нещастни. Един микромениджмънт може да убие мотивацията и креативността на служителите. В цялото това управляване шефовете забравят, че хората имат достойнство и трябва да бъдат уважавани. Много малко от тях показват съпричастност към екипа си, а това винаги помага за сплотяването и повишаване на ефективността му.

"Мотивацията не един служител е пряк резултат от взаимодействието му с неговия мениджър" - Боб Нелсън

А от другата страна са лидерите. Те водят, подкрепят и вдъхновяват. Те поставят интересите на екипа си пред собствените им. Лидерите развиват приятна атмосфера, в която поемането на рискове и обратната връзка са добре дошли. Те се грижат за своите хора и искат всеки един от тях да просперира. Искат да ги накарат да стават все по-добри, а не просто да изпълнят поредната задача. Корпоративният свят е пълен с мениджъри, но му липсват лидери. Служителите търсят лидери, а не просто поредният шеф.

Лошите шефове струват на световната икономика близо $360 млрд. в пропуснати ползи. Когато един служител има проблем с компанията, почти винаги има проблем със своя пряк мениджър.

75% от американските работници казват, че шефът им е ужасен и е най-стресиращото нещо в работата им. 65% казват, че предпочитат нов ръководител, вместо да им повишат заплатата.

Може ли един шеф да се превърне в лидер? Да, възможно е. Понякога просто трябва да бъдеш човек и да развиваш своите емоционални умения - да слушаш, общуваш, помагаш, взаимодействаш на човешко ниво със своя екип.

Проучванията показват, че лидерите с визия и стратегия за управление, вдъхновяващ подход и ясни цели успяват да постигнат много по-добри резултати чрез по-щастливи и ангажирани служители. Ако искаме служителите да се чувстват ангажирани с компанията, то трябва да им покажем, че ги уважаваме и ценим.

Коментари Напиши коментар

35

Анонимен

преди 1 седмица

Никога не се знае зад 0,10 ст. какво чудо се крие!

34

Анонимен

преди 1 седмица

Налагане на стоически тормоз и контрол над персонала, води до здравословни проблеми. Които не са в полза на фирмата. Това води до финансови загуби, след време. Честото притесняване на персонала е с цел объркване създаване на хаос. За да се прикрият лични облаги някому се насочва вниманието в съвсем друга посока и при съвсем други хора. Реално нещата са при човека, който го прави Проблема си е негов, но се крие зад останалия персонал.

33

Анонимен

преди 1 седмица

Както по-долу е написано. Всеки ден е възможно да ви манипулират с това, че ще ви уволнят. Ще ви глобят. И прочие.