Снимка: БГНЕС

Британски учени вярват, че са открили първото ефективно лечение на деменция

Изследователи от Neuro-Bio, биотехнологична фирма, произлязла от университета в Оксфорд, казват, че потенциалното им лекарство вероятно ще успее там, където други лечения са се провалили, защото се справя с промените в мозъка, които преди са били игнорирани.

Учените твърдят, че са идентифицирали "невротоксичен"  химикал, който предизвиква ранните етапи на дегенеративното състояние, и са разработили лечение, което може да го неутрализира, пише "Дейли мейл".

Във вторник Neuro-Bio ще обяви резултатите от първоначалните изпитания на лечението върху мишки, които показват, че е ефективно, предава БГНЕС.

Почти 900 000 души страдат от деменция в Обединеното кралство, брой, който се очаква да нарасне до 1,6 милиона до 2040 г. Близо 70 000 британци умират от болестта всяка година.

Лекарите все още не са сигурни какво причинява състоянието и в момента няма ефективно лечение, което да забави прогреса му.

Лекарството на Neuro-Bio е отклонение от техниките, използвани от фармацевтичните компании за терапии на деменция, които обикновено се фокусират върху една характеристика на заболяването, амилоидни (сенилни) плаки – протеинови отлагания, които се натрупват в мозъка, засягащи паметта и когнитивната функция. Но последните проучвания не успяха да покажат, че симптомите на пациентите се подобряват след приемане на лекарства, които разрушават плаките.

Баронеса Грийнфийлд казва: "Повечето учени отдавна вярват, че причината за болестта са амилоидните плаки. Но ние вярваме, че амилоидните плаки се натрупват след началото на мозъчната дегенерация. Ето защо тези методи на лечение са неуспешни – докато видите плаки, процесът вече е напреднал."

Лечението с Neuro-Bio, прилагано като спрей за нос, се фокусира върху клетките в центъра на мозъка, изодендритното ядро. Проучванията показват, че тези клетки са първите, които започват да умират в мозъка на човек с болестта на Алцхаймер – най-честата причина за деменция – често десет до 15 години преди да проявят симптоми.

"Когато тези клетки умрат, това предизвиква ефект на снежна топка, което кара все повече и повече клетки да умират", казва баронеса Грийнфийлд.

Докато учените все още не са сигурни защо този процес започва, Neuro-Bio твърди, че е открила молекула, отговорна за причиняването на пораженията, наречена T14.

Тяхното лекарство, предназначено да ограничи увреждането на клетките, причинено от Т14, вероятно ще премине тестове при хора.

Робърт Хауърд, професор по психиатрия в University College London, казва: „Докато не разберем, че лекарството е безопасно и ефективно при хората, е твърде рано да се радваме. Но е вярно, че амилоидните лекарства не са постигнали положителния ефект, на който общността от болни с Алцхаймер се е надявала“.