Снимка: Reuters

Вирусните инфекции при новородените осакатяват имунната система и повишават риска от развитие на астма по-късно в живота, констатираха учени от факултета по медицина на университета Питсбърг на база експериментално изследване.

Инфекциите с респираторния синцитиален вирус (RSV) въздействат на способностите на имунните регулаторни Т клетки, което отнема характерната им роля при възникването на възпалителни процеси в белодробните пътища. Това заключение може да помогне за откриването на ефективен метод за превенция на астмата, излагат становището си изследователите проф. Анурада Рей и проф. Прабър в сп. Nature Medicine.

При попадане на дразнители в дихателните пътища при засегнати от астма, те се възпаляват и започват да отделят прекомерно много леплив секрет, което и затруднява дишането.

Възпалението е естествен процес от борбата на организма срещу чужди тела. При засегнатите от астма обаче възпаление на дихателните пътища може да предизвикват всякакъв род чужди частици като домашна прах, различни химични вещества, отпадни продукти от животни и насекоми и пр., което да причини свърхреакция на имунната система.

Все още обаче не е ясен механизмът, по който вирусът въздейства на организма за отключването на заболяването. Известно е само, че респираторният синцитиален вирус отнема потискащата функция на Т клетките, на което и се дължи развитието на астма.

Откритието не е ново, при по-стари проекти също се документира връзка между инфекциите с респираторен синцитиален вирус и развитието на астма по-късно в живота. При шведско проучване се констатира, че 39% от лекуваните в болница деца в кърмаческа възраст заради инфекции с RSV страдат от астма до пълнолетието си. Само 9% от децата с астма не са боледували в кърмаческа възраст.