Точно след като туристите си помислиха, че вече спокойно могат да се завърнат към обикалянето по света, Европа навлезе в още едно лято с катаклизми. Този път не става дума за пандемична бюрокрация, а за най-лошата суша в историята на континента. Около 63% от териториите в ЕС и Обединеното кралство са получили предупреждения или сигнали за суша, според Европейската обсерватория на сушите миналата седмица, а тази цифра бе изведена преди Обединеното кралство да обяви суша в осем от 14 области. Всеки ден се появяат нови сигнали.

Още по темата

Докато пейзажът е сух като прах, нивата на водата рязко спадат. Реките и езерата пресъхват. Има опустошителни последици за търговията и промишлеността, но тази криза удря и един сектор, който вече беше на колене благодарение на пандемията - туризма. Още по-лошо, експертите казват, че това е тревожен знак за това какво ни чака през следващите години.

Драма на Рейн

Дългият над 1200 км Рейн е един от най-важните търговски пътища в Европа. Той е и класически маршрут за круизни кораби. Но сега някои от тези мечти за водни пътища изглежда ще заседнат.

В събота нивото на водата в германския град Кауб падна до едва 36 сантиметра според официалните данни. Това е унищожително ниско - при 40 сантиметра търговският транспорт става нерентабилен.

"Нищо от това не е новина", казва Клеър Уийдън, главен преподавател по туризъм и маркетинг в университета в Брайтън. "Всеки, който управлява речни круизни кораби, би разбрал това поради начина, по който климатът се е променил през последните 20 години."

Уийдън обяснява, че при ниски нива на Рейн и Дунав се е случвало пътници да бъдат извозвани с автобус от една дестинация към друга през последните пет или шест години. Но докато круизните компании може да са предвидили това, клиентите не са го направили.

"Речните круизи стават много по-популярни, особено за активните хора", казва тя. "Пристигаш рано, прекарваш целия ден, наслаждавайки се на града, след което се връщаш на лодката в края на деня и продължаваш. Много по-тихо е от масовия круиз. Но сушата и изменението на климата съвпаднаха с увеличаването на желанието за речни круизи."

Експертът предупреждава, че с климатичната криза традиционният речен круиз в Европа "определено ще пострада" и прогнозира, че "индустрията вероятно ще се пренастрои в резултат на това".

Процъфтяващ бизнес - засега

Хелън Прочило от Promal Vacations нарича европейските речни круизи "най-горещото нещо, което продаваме тази година".

Въпреки че никой от нейните клиенти все още не е засегнат, тя казва, че сред колегите й агенти един е имал отменен круиз тази седмица, а друг е коригирал маршрута си. Промените в речния круиз обикновено се правят в последния момент, защото зависят от нивото на водата и дъжда.

Прочило обяснява, че много речни круизни лодки са специално построени с по-плоски корпуси, за да се справят с ниски нива на водата. Ако имат затруднения, тези с басейни на борда могат да ги изпразнят. Парапетите, мебелите и дори капитанският мостик са проектирани да се спускат, докато минавате под мостове при висока вода, добавя Роб Клабърс, президент на Q Cruise + Travel, членска агенция на Virtuoso в Чикаго.

Не че това предотвратява проблемите. През 2017 г. Прочило резервира курс по Рейн, само за да открие „много ниски нива“ на водата. "Корабът изпразни басейна, за да облекчи товара, но ние можехме да почувстваме кораба да потупва дъното на реката", разказва тя. "Така и не видяхме капитана след първата нощ. Той остана на мостика, за да се увери, че с кораба се работи внимателно."

Други обаче нямаха този късмет. Прочило казва, че са преминали покрай друга круизна линия, която е качвала пътниците на автобуси.

"Корабната конструкция и опитът на капитаните са много важни, когато времето е такова", казва тя. И тя не рискува - наблюдавайки спада на нивото на водата в Рейн през последния месец, я накара да посъветва потенциалните клиенти да изчакат до следващата година. "Съветвам ги също така да пътуват по-рано през сезона, тъй като нивата на реките не изглеждат проблем, ако пътувате през май или юни в сравнение с юли или август", казва тя.

За тези, които вече са резервирали, тя прави редовни обаждания до речните круизни линии, за да провери условията. А условия са доста опустошителни - нивата са "изключително ниски" в някои райони, твърдят германски служители пред CNN.

Всъщност Уийдън вярва, че круизите по Рейн скоро "ще останат в миналото".

Но какво ще се случи тази година? CLIA, която представлява круизните оператори, отговаря пред CNN по следния начин:  "Операторите на речни круизи наблюдават ситуацията и реагират по подходящ начин във връзка със съответните власти. Безопасността на гостите и екипажа ще бъде централна за всички решения, свързани с маршрутите. Там, където са планирани промени, операторите работят усилено, за да сведат до минимум всички прекъсвания."

Специалистът по речни круизи Riviera Travel каза в изявление: "Видяхме минимални прекъсвания досега, тъй като въведохме мерки, като размяна на кораби и незначителни промени в маршрута, за да гарантираме, че гостите все още могат да се възползват максимално от своите круизи." Така един кораб може да напусне дестинация няколко часа по-рано, например.

Уебсайтът на Viking Cruises заявява, че "ниските нива на водата ще засегнат отдлни речни маршрути". Засегнатите пътници ще получат обаждания от круизната компания.

За да смекчи проблемите, Viking управлява сестрински кораби, плаващи по същия маршрут, но в противоположни посоки. Ако има проблем от едната страна на реката, гостите могат да се прехвърлят на другия кораб. Клабърс обяснява, че много компании правят това. "Ако ниска (или висока) вода възпрепятства преминаването в определена точка, линията просто премества плаващите надолу по течението пътници (и техния багаж) към кораба нагоре по течението и обратно. Корабите се връщат обратно към началната си точка със своите нови пътници, които просто продължават пътуването си без много прекъсвания."

И ако всичко друго се провали, те използват лодката като хотел и пътуват с автобус до дестинациите си всеки ден. Може да не е толкова романтично, но е ефективно.

"Разстоянията, изминати с речен круиз, не са много дълги, така че понякога пътниците дори ще могат да видят повече, тъй като автобусите пътуват по-бързо", казва Клабърс от личен опит. "При круиз на Uniworld преди няколко години високата вода задържа кораба във Виена в продължение на три дни и компанията свърши фантастична работа, като организира допълнителни обиколки, които ни показаха забележителности, които не бяха включени в първоначалния ни график."

Имате ли резервация за круиз по Рейн за тази година? Не бързайте да я отменяте, казва той, защото можете да бъдете санкционирани. Просто се опитайте да се оставите на течението. Но ако все още не сте резервирали и искате да пътувате тази година, той предлага да разгледате алтернативи като Сена или Дуро.

Няма невредима река

Не че Сена или Дуро са в по-добро положение. Картината е мрачна за всички европейски реки.

Във Франция някои части от известната река Лоара са пресъхнали почти напълно. Някои канали също са затворени. "Мисля, че каналите са забранени", казва Уидън за бъдещето.

В Обединеното кралство изворът на Темза се премести на пет мили надолу по реката за първи път в историята.

Разбира се, и Дунав е засегнат. Ситуацията на другата основна туристическа река в Европа също изглежда трагична. Аварийно драгиране се извършва в момента по долното течение на реката в Сърбия, Румъния и България.
Въпреки че няма "никакви проблеми" по австрийския участък, властите казват пред CNN, че ситуацията в Унгария - може би най-известната част от река Дунав - е по-притеснителна.

Сушата вече е опустошителна за търговията - средно 1600-тонен кораб вече може да плава по реката само без товар, според Унгарския туристически борд. Засега ситуацията с туристическите лодки е стабилна. Mahart Passnave Passenger Shipping Ltd., която организира речни круизи, все още работи по целия път по река Дунав, въпреки че някои станции са затворени на север от Будапеща. Между Сентендре и Вишеград, на около 15 мили северно от столицата, реката прави голям кръг. "Някои станции там са затворени от около месец, тъй като корабите не могат да акостират поради ниското ниво на водата", казва представител на Унгарския туристически борд.

Но не всички компании успяват да навигират по реката - и не всички от тях имат толкова добър опит с автобуси, колкото Клабърс.

"Имах пътници, чийто кораб не можеше да стигне до Будапеща – те трябваше да се качат на кораба си в Комарно“ – на около час път в Словакия",  казва екскурзоводът Юлия Кравянски. "Пътуващите летяха до Будапеща, откъдето бяха отведени до Комарно с автобус и бяха върнати с автобус до Будапеща на следващия ден за обиколка на града, само за да се върнат на кораба с автобус след обиколката."

Нещата вече изглеждат различно в Будапеща, може би най-красивият град по поречието на реката. "Дунавът е видимо по-нисък в момента, вече две-три седмици е наистина нисък", казва Кравянски. "Остров Маргарет изглежда по-голям, защото всички скали на дъното на реката вече се виждат. Някои части от стария мост Маргарет, разрушен през Втората световна война, също се виждат сега."

Но все още не отменяйте пътуването си. Реката все още "изглежда голяма и величествена - всъщност не придава образ на пресъхнала река", казва тя. Засега местните са тези, които могат да направят разликата.

"Ако догодина е така, ще се пенсионирам"

Тук идва Италия, където река По е с исторически ниски нива и е почти изчезнала на места. Това е катастрофална новина за цялата страна - и също така сложи край на туризма в части от реката това лято.

През последните 20 години Стефано Барборини наемаше лодки и развеждаше посетители по своя участък от По, близо до Парма. Тази година той не успя да се справи дори с едно плаване.

"Аз съм на По от 40 години и това никога не се е случвало досега", казва той. "Имали сме суши и преди, но толкова ниски – никога. Имаше ерозия на дъното, така че реката всъщност стана по-дълбока. Обикновено тя е плавателна през цялата година. Но тази година започна много рано - нямаше дъжд и всичко изсъхна."

Неговите малки лодки обикновено пътуват по цялата река и близо до плажовете, за да видят разни неща - Барборини обикновено посочва средновековни останки и е намирал неща като биволски кости и дори зъби на мамут, казва той, докато е бил на екскурзия.

Обикновено той наема лодки на рибари, но пита: "Къде биха отишли ​те ​да ловят риба?" Всеки, който използва лодка в река По, трябва да има изключително опит в момента - дори професионалните рибари не могат да навигират, казва той.

Барборини има 30 екскурзии, резервирани за септември. Дотогава се надява нивата на водата да са по-високи. Дори тогава може да е трудно да се качват и разтоварват пътници.

"Ако догодина е същото, ще се пенсионирам", казва той.

Пресъхнали езера

Не са пострадали само реките. Най-голямото езеро в Италия, Гарда, се доближава до най-ниските си нива, добавяйки участък земя около полуостров Сирмионе, който завършва с някои впечатляващи римски руини.

А части от езерото Тиса, най-голямото изкуствено езеро в Унгария, вече не са достъпни с лодка, според Кравянски. "В Абадки нивото на водата е с 50 сантиметра mо-ниско от изискваното минимум", казва тя. "Спряха да дават лодки под наем и много собственици бяха принудени да извадят лодките си от водата. Планираното за 13 август състезание по плуване в езерото Тиса беше отменено."

Тиса граничи с националния парк Hortobágy, пейзаж от равнини и влажни зони, който има статут на световното наследство на ЮНЕСКО. Животните идват тук на паша от около 2000 години.

"Това е една от определящите характеристики на Унгария. Сърцераздирателно е да се види как бавно изсъхва, как птиците са започнали да избягват района или да гнездят по-малко около Националния парк", казва Кравянски.

От суша до внезапни наводнения

Другата страна на сушата са внезапните наводнения - нещо, което удари САЩ през последните няколко седмици, като Йелоустоун претърпя инцидент, който се случва веднъж на 500 години през юни, а двама души загинаха в Лас Вегас тази седмица.

Барборини казва, че се тревожи за По тази есен. "Преди две години нивата на водата бяха високи през януари и февруари, защото когато снегът падна в Алпите, веднага се затопли и падна до нива, които не бяха нормални", казва той. "Климатът се промени много през последните пет или шест години."

Несигурно бъдеще

"Пътуването има място на първия ред, тъй като изменението на климата се развива в дестинациите, които посещаваме, и ако това се превърне в стандартно лято, то ще окаже огромно влияние върху нашата индустрия. Освен ако не се предприемат спешни действия срещу изменението на климата, реалността е, че екстремното време ще имат влияние върху дестинациите и общностите, които посещаваме."

Това е мнението на Сузане Ети, мениджър въздействие върху околната среда в Intrepid Travel, която нарича това лято "звън за събуждане за целия сектор". Тя не е сама.

"Местата, където можем да караме ски, са намалели – същото ще важи и за речните круизи след 20 години. Няма дори да има увреждащи околната среда оръдия за сняг, които да помагат", казва Джъстин Франсис, главен изпълнителен директор на Responsible Travel.

Уийдън смята, че тъй като туризмът по река Рейн пресъхва, речните круизни компании ще търсят другаде. "Корабите са мобилни, компаниите не са лоялни към дестинациите. Те ще се местят и ще намерят нови зони за речни круизи извън традиционните европейски", казва тя. Те също ще гледат отвъд реките. Лидерът на пазара Viking, казва тя, "инвестира сериозно в океански круизи през последните няколко години."

Тази година, казва тя, ни показа, че "промените в климата не са само топлина, но и вода".
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase