Снимка: БГНЕС

65-годишната Улрике Нобе цял живот е ходила на църква, но никога не е смятала себе си за феминистка. "Дълго време дори бях против феминистките", казва тя с широка усмивка пред CNN.

И все пак ето я - микрофон в ръка, с огромен билборд, украсен с искания за равенство между половете, на митинг на предимно сивокоси жени, пеещи заедно с пълна сила. Протестиращите държат табели с лозунги като "Същите достойнства, същите права", "Жени, какво чакате?" и "За църква с жени".

Много от тях носят розови картонени кръстове. Почти всеки е с маска на дъги. Една жена, облечена като клоун, изпраща поток от гигантски мехурчета във въздуха.

Тази демонстрация в германския катедрален град Фулда беше организирана от "Мария 2.0" - католическо женско движение, призоваващо за равенство и радикална промяна на църквата.

Движението има повече от 65 клона в цялата страна. Неговите цели включват ръкополагане на жени, признаване на ЛГБТК връзки, премахване на задължителните правила за безбрачие за членове на духовенството и правилно разследване на твърдения за сексуално насилие.

"Мария 2.0" е създадена от шепа жени в Мюнстер, Северна Германия, преди две години след скандали за сексуално насилие, които разтърсиха страната и подкопаха католическото членство, което наброява повече от 22 милиона души.

"Хората бяха много ядосани", казва Анжелика Фром, 70-годишна членка на Мария 2.0, за скандалите. "И много хора напуснаха църквата заради това."

Тя е една от около 200 демонстранти, които се събраха във Фулда миналия месец, обикаляйки живописния град в своя мобилен скутер, раздавайки свирки и флаери.

Това беше третият път, когато групата протестира във Фулда; извивайки се по калдъръмени улици до великолепната катедрала, където десетки епископи от цялата страна се бяха събрали за Германската епископска конференция.

По време на тридневното събитие десетки духовници с отличителни яки пристигат в града, както са правили от векове. Дори пешеходните светофари в града имат мигащи изображения на епископи.

В католическия свят националният клон на Германия е един от най-богатите и най-мощните. Той печели повече от 6 милиарда евро годишно от "църковния данък" на своите членове и дарява милиони долари като помощ в световен мащаб. Но неотдавнашните скандали – включително доклад от 2018 г., според който духовници са малтретирали сексуално над 3600 деца между 1946 и 2014 г. – ускориха упадъка на германската църква, разделиха нейното ръководство и предизвикаха протестни движения.

Броят на германците, напуснали Католическата църква, нараства от десетилетия, но рекордните 272 771 напуснаха през 2019 г. - годината след публикуването на доклада за сексуално насилие.

Германия не е сама - католическите църкви по целия свят, включително в САЩ, Ирландия и Австралия - са разтърсени от разследвания, хвърлящи светлина върху злоупотребите, продължили десетилетия. Във Франция в доклад, публикуван по-рано този месец, се установява, че приблизително 216 000 деца са били малтретирани от католически духовници между 1950 и 2020 г. - което представлява близо 4% от цялото сексуално насилие в страната.

Много хора обръщат гръб на католицизма изцяло в резултат на тези разкрития.

Но членовете на "Мария 2.0" вместо това се борят за модернизиране на църквата, призовавайки властта да се споделя поравно.

Радикални промени

В католическата църква само мъжете могат да станат свещеници и епископи - и те трябва да останат неженени.

Членовете на "Мария 2.0" виждат това като остаряла структура, която драстично се нуждае от пълен ремонт.

"Има само мъже, които решават, само мъжете носят отговорност и искаме тя да бъде споделена от мъже и жени", казва Ноббе. "Женският начин за организиране и управление на църквата би бил различен от това, което правят само мъжете.

На въпроса дали бъдещ папа може да бъде жена, шепа членове кимват в съгласие. "Да", казват те. "Защо не?"

Макар че до голяма степен е женско движение, "Мария 2.0" има и поддръжници, които са мъже – много от хората на протеста във Фулда бяха съпрузи на жени демонстранти.

Всяка жена има свои собствени причини да се присъедини към движението. Някои, като Фром, са дългогодишни борци за равенство между половете в църквата. Активистката е родена през 1951 г. в дълбоко католическо семейство в бившата комунистическа Германска демократична република, където религията е била репресирана. По-късно семейството й бяга в тогавашна Западна Германия. На 20-годишна възраст Фром се жени за бивш свещеник и има три деца. Сега двойката е разведена.

Фром казва, че тя "почти е загубила вярата си" през 70-те години на миналия век, след като чула истории за жени, които забременяват от свещеници и са били принудени да пътуват в чужбина за аборти. Тя изучава феминистка теология и през 90-те години на миналия век и е съосновател на групата Women’s Ordination Worldwide.

Сега тя е диагностицирана с рак и едва може да ходи. "Не мисля, че ще доживея да видя промяна", казва Фром.

Други, като Мехтхилд Екснер-Херфорт, са вдъхновени да започнат кампании по-късно в живота.

58-годишният съорганизатор на демонстрацията във Фулда има традиционно католическо възпитание. Едва когато тя отново се включва в църквата, след издигаща се кариера, тя е поразена от нейното дълбоко неравенство. "Аз бях първата жена в голям мениджърски екип на европейско ниво… и наистина се радвах на тази свобода да имам един вид равни права", казва Екснер-Херфорт. "Тогава, когато пораснах, започнах да се занимавам с църква и си мислех, че ще бъде същото“, добавя тя със смях.

Вместо това на Екснър-Херфорт й писва от това на жените да им казват, че не могат да заемат същите позиции като мъжете. "Аз съм абсолютно убедена, че ако църквата иска да оцелее, тя трябва да се промени", казва тя.

"Мария 1.0"

Не всички католички приемат това мнение. Групата "Мария 1.0" е създадена през 2019 г. като контрадвижение на "Мария 2.0". Тя има за цел "да даде глас на католическата доктрина".

"Вярваме, че МАРИЯ не се нуждае от актуализация", написа Клара Щайнбрехер, 23-годишната ръководителка на "Мария 1.0", в интервю по имейл за CNN. "Вместо това ние отстояваме оригиналното учение на католическата църква, нашата майка."

Групата има 3500 членове, базирани предимно в Германия, но също така и в Австрия и Швейцария, казва Щайнбрехер, която учи математика и психология в католически университет. Тя добавя, че методите на "Мария 2.0", като бойкотирането на църковни служби, са "объркващи, натрапчиви и не много християнски" и "повечето от съдържанието на инициативата е антицърковно, тъй като те искат да видят промяна на неизменните вярвания".

По въпроса за сексуалното насилие Щайнбрехер казва, че католическата църква "вече е направила много за борбата със сексуалното насилие в своите редици", но добавя, че "все още има работа за вършене и раните се нуждаят от време, за да заздравеят".

Разнообразни демонстранти

Във Фулда гостуващите епископи отсядат в бароковия дворец на града, чиито вход е облицован със скулптурирани храсти и цветя с ярки цветове. Отвън има още една привличаща вниманието гледка. Масивна скулптура на свещеник, дремещ в хамак, окачен на счупени кръстове, с думите: "11 години безмилостно се примирява със случаи на малтретиране".

Скулптурата е дело германския художник Жак Тили, чиито огромни карикатури на световни лидери - от бебето Доналд Тръмп, което разкъсва споразуменията за климата, до многоглавото чудовище Борис Джонсън след Brexit - обикновено украсяват политически протести

Наблизо активисти от групи за борба със сексуално насилие раздават флаери на минувачите и се опитват да привлекат вниманието на членовете на духовенството, докато те бързо преминават покрай тях.

Йенс Уиндел, един от протестиращите, казва пред CNN, че е бил малтретиран от свещеник в продължение на две години. Всичко е започнало, когато той е бил едва на 9. "Травмата не спира, защото злоупотребата няма край", казва Уиндел, сега на 47 години, примижавайки към яркото обедно слънце. "Църквата не е направила достатъчно, за да сложи край на това."

Уиндел основава група за подкрепа на жертви на насилие в Хилдесхайм, Северна Германия, и идва на конференцията на епископите във Фулда всяка година от 2015 г. Той е скептичен към реториката на "Мария 2.0" относно сексуалното насилие, опасявайки се, че жените "злоупотребяват с нея за своите цели". Но макар движението да "не е свързано със сексуално насилие", той като цяло подкрепя целите му, тъй като "чувства, че жените трябва да бъдат равни с мъжете".

Други групи от кампании виждат каузата си като по-тясно свързана с "Мария 2.0".

Томас Пьошл е член на групата за подкрепа на HuK за хомосексуалисти в църквата и е дошъл във Фулда, за да се присъедини към митинга Мария 2.0. 60-годишният мъж държи гигантски банер с дъга до съпруга си Томас Херолд. Те се бракосъчетават в това, което шеговито наричат ​​"забранена служба" през 2003 г. от свещеник-ренегат във Франкфурт, който подкрепя техния съюз.

"Църквата не може да продължи по същия начин, защото хората си тръгват", казва Пьошл. "Те са толкова далеч от живота на хората, че вече не са в състояние да им казват какво да правят."

Криза на доверието

Въпреки че държавата и църквата са официално разделени в Германия, в действителност нещата са по-малко ясни. Религиозното обучение е част от държавната училищна програма и църквите заемат места в безброй надзорни съвети - вариращи от обществено излъчване до профсъюзи.

Но църквата все повече се счита за "авторитарна, остаряла институция", казва Детлеф Полак, професор по социология на религията в университета в Мюнстер. "И това също е причина хората да си тръгват."

Църковният данък в страната - възлизащ на между 8% и 9% от сметката за данък върху доходите на членовете - е друг възпиращ фактор.

В края на 2019 г. германските католици стартираха проекта Synodal Path в опит да възстановят доверието в църквата. В него участват стотици миряни, академици, духовници и епископи, които обсъждат кои теми остават табу за мнозина – включително премахване на правилата за безбрачие и позволяване на жените да играят по-голяма роля в църковния живот.

Проектът трябва да приключи през 2023 г., въпреки че резултатите от него няма да променят католическата доктрина.

Тези дебати около модернизирането на германската църква обаче предизвикаха критики от Ватикана. Някои от нейните най-висши служители, включително папа Франциск, изразиха опасения, че конференцията може да доведе до фрагментация на по-широката църква.

"Германските духовници определено са по-либерални от католическите свещеници от Африка или Източна Европа", казва Полак, добавяйки, че представляват "предизвикателство за Ватикана".

По-рано този месец папа Франциск стартира двугодишна световна консултация за бъдещата посока на църквата - ход, приветстван от реформистите и критикуван от консерваторите, които се опасяват, че ще подкопае структурата на църквата.

Засега исканията на "Мария 2.0" за равни права се обсъждат като част от проекта Synodal Path, казва Матиас Коп, говорител на германската епископска конференция, за CNN. Попитан дали е направено достатъчно за борба със сексуалното насилие в църквата, Коп добавя: "Работим по това. Направихме много и трябва да продължим."

Обратно във Фулда, демонстрантите сгъват знамената си и опаковат своите розови картонени кръстове, готови за следващия митинг. Битката им далеч не е приключила.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase