Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Има нужда от развиване на връзките по река Дунав между България и Румъния, като част от предложения по време на форума „Три морета“ проект за реализиране на Европейски коридор номер 11.

„Нашата идея беше тогава и така я реализирахме - да говорим конкретно, стратегически професионално за транспортната инфраструктура и транспортната свързаност, защото инициативата сама по себе си е доста политизирана. Искахме да изведем чисто експертно говорене", заяви д-р инж. Христо Грозданов, управител на Института по транспортно строителство и инфраструктура в ефира на „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.

По време на инициативата „Три морета“ са присъствали лектори от 7 различни държави и с над 200 човека експерти. Една от основните идеи на инициативата е реализирането на Европейски коридор номер 11. Поглеждайки картата на Европейските транспортни коридори, ясно се вижда, че връзките Север-Юг в източната част на Европейския съюз, където се намират страните участници в инициативата, липсват, смята експертът.

"Първо като изградени трасета, второ като пътно планиране. Когато се тръгне от Естония, от Талин, на север от Балтийско море, да се мине през Полша, Чехия, Румъния, България и на юг да се влиза в Гърция през Александруполис, където има сериозна нужда от пътнотранспортна връзка."

"По думи на д-р инж. Грозданов българо-румънската граница е изключително бедна на инфраструктура, има изградени два моста с разстояние между тях 300 м. В сравнение в Германия, където средното разстояние между мостовете на Дунав е 5 км, в Австрия - 11 км, а в другите държави около 20 км. Затова трябва да се започне изграждане на мостовете на Дунав. Колкото повече, толкова по-добре. Идеята е, че трябва да бъдат съгласувани мостовете между двете държави", обясни той.

По думите му коридорът трябва да минава през Централна България, от Александруполис да преминава през българската граница при Маказа и оттам към Русе, до Румъния.

Не се говори с конкретика, а чисто концептуално, като през Стара планина ще минава през Шипка.

Необходимо е да се изградят и други връзки, защото трябва да се мисли за реконструкция и рехабилитация за увеличаването на пропусквателността по пътя.

Финансирането на инфраструктурните проекти по инициативата „Три морета“ е чрез избран инвестиционен посредник. Създаден е и инвестиционен фонд, в който всяка от държавите членки, без две, са внесли капитал. България преди няколко месеца през Българската банка за развитие (ББР) е внесла 20 млн. евро. Това е порядъкът, който внася всяка една от държавите, с изключение на Полша, която е внесла 750 млн. евро. Има и възможност за привличане на външни инвеститори - САЩ са обещали да инвестират 1 млрд., като до този момент са внесени около 300 млн. евро.

Бизнесът ще бъде водещата роля чрез публично частното партньорство за инициативата „Три морета“. Реализират се такива проекти с частен капитал и държавите инвестират във фонда, връщайки си вследствие инвестициите.

Целия разговор вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase