Снимка: архив, Булфото

Транспортната комисия в Европейския парламент поиска днес да се сложи край на измамите със стари автомобили. Евродепутатите настояват за въвеждането на европейско законодателство, което да обезсмисли широко прилаганата практика за пренавиване на километражите на автомобилите.

Средно в ЕС всяка втора кола втора ръка се продава с нередовен километраж, но цифрата е много по-висока в Източна Европа, която е основният потребител на стари автомобили, камиони и автобуси. По някои данни в Полша, където се търгуват най-много коли от този тип, измамите са около 90 на сто.

Според евродепутатите проблемът има лесно решение, което вече работи успешно в Белгия и Холандия. Там освен различни технически данни всеки път, когато колата влезе в сервиз или преминава технически преглед, се събира информация и за изминатите километри. Тя се събира в национална база данни, която се контролира от властите. Така, когато собственикът реши да се раздели с автомобила си, купувачът може да получи извадка от данните на километража и да се убеди дали е имало външна намеса в неговите показатели. По този начин измамите са паднали до 0,24%, сочи проучване на пазара на стари коли в Европа.

Европарламентът настоява Еврокомисията, която единствена има право на законодателна инициатива в ЕС, да действа бързо, така че новата система за отчитане да може да бъде приета преди края на 2019 г.

Показанието на километража е вторият по важност фактор при купуване на кола на старо след цената и преди марката на автомобила, показва проучване на Европейската комисия. Всеки трети решава дали ще купи или не, водейки се от цифрите върху одометъра.

По данни на същото проучване в България годишно се внасят около 22 500 стари коли от други европейски държави. Процентът на измамите при препродажбата им варира между 20 и 80%.

Освен че искат да сложат край на измамите, инициаторите на резолюцията, която се подготвя за гласуване от Европарламента, смятат, че слагането на край на злоупотребите с километража ще намали и разходите на шофьорите на стари коли за тяхната поддръжка, защото те предварително ще са наясно какво купуват. Според тях разходите за въвеждането на новата система ще са незначителна част от парите, които сега се харчат за ремонти на "изкуствено подмладени" возила.

"Този вид измами са просто криминални и могат да застрашат живота на купувачите, както и да подложат на риск останалите участници в движението", каза люксембургският евродепутат Георг Бах, който е един от инициаторите за промяната.

Европарламентът е изготвил изследване по въпроса, от което става ясно, че около 6 на сто от катастрофите са пряко последствие от пренавити километражи.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase