При закъснение от над 2 часа пасажерът ще може да избере да си получи обратно парите. Снимка: Булфото

Изпращането на багаж „по шофьора на рейса“ скоро ще мине в историята, също както телеграмите и колетите по машиниста. Причината е приета днес нова европейска директива за правата на пътниците в автобусния транспорт. Тя предвижда собственикът на автобуса да дължи до 1300 евро за загубен или повреден пакет и вероятно ще откаже шофьорите от поемането на такава отговорност.

След близо седемгодишни преговори директивата беше гласувана от Европейския парламент в Страсбург и ще приравни пътническите права в автобусните превози с тези при самолетите, влаковете и круизните кораби.

Новите европейски права за автобусните превози ще засягат всички маршрути – вътрешни и международни, по-дълги от 250 км, както и пътниците, които вземат такива линии само за част от пътуването.

Правилата, които ще влязат в сила до две години, предвиждат при закъснение и дублиране на билетите автобусните превозвачи да плащат обезщетения, да осигуряват за своя сметка алтернативен превоз и дори да се погрижат за пренощуването на клиентите си. Санкциите започват от забавяне от над 90 минути (ако пътуването е над 3 часа). Освен ако не е наложено от природно бедствие или лошо време, пътникът ще има право на храна, вода и дори на хотел за 80 евро на нощ. 

При закъснение от над 2 часа, отмяна на курса или дублиране на местата пътникът ще може да избере да си получи обратно парите на билета и още 50% отгоре за причиненото неудобство или да бъде качен за сметка на превозвача на друг транспорт, който да го доведе до крайната точка на пътуването му.

При повреда на возилото пътниците трябва да изчакат то да бъде подменено или да бъдат закарани до най-близката гара, за да продължат пътя си. Въвеждат се облекчения и за хората с инвалидност. Те ще получат асистент, който да ги настани в автобуса, но трябва да предупредят за специалните си нужди поне 36 часа преди тръгването. 

Ако въпреки това не им бъде осигурено нужното обслужване, те могат да си вземат безплатно придружител по свой избор.

Брюксел е помислил и за катастрофите, като е заложил при смърт или нараняване да се изплаща компенсация от поне 220 хил. евро на пасажер. В този случай оцелелите пътници имат право на храна, дрехи, транспорт и на хотел за две нощувки.

Лошата новина е, че за да се избегнат фалити на по-малки превозвачи, на държавите членки беше позволено да отложат влизането в сила на разпоредбите с 4 години.

С 8 години може да бъде забавено само предлагането на някои услуги, но това ще зависи от волята на властите да наложат ред в пътническите автобусни превози.

Коментари Напиши коментар

28

анонимен

преди 11 години

мдаааа....да живеят пощите...оборот ще пада от колети вместо да се праща багажи по автобуси...ейййй...тия чиновници бе...седят си по бюрата и се чудят кой да отрежат и на кого да бръкнат в джоба и обратното..на кого да налеят в джоба...ама споко...българина ще измисли нещо друго...нали е изобретателен...и ако оправданието е че могат и бомби да се пращат по автобусите...те и в пощите си гърмят...но нали е нужно оправдание получаваме го...ех интереси интереси

27

Анонимен

преди 11 години

"EС ще ни спаси" ааахахаха.. това ме разсмя жестоко :))

26

Анонимен

преди 11 години

да 26-ти, защо при нас не е така? Погледни кои са собственици на най-големите транспортни фирми в БГ. Юнион Ивкони, Биомет, Етап-Груп, все свои хора от ДПС. И те имат много голям интерес, жп транспотрът да не се развива.