Снимка: Bloomberg

Скоростта винаги е била от първостепенно значение за производителите на суперавтомобили, но надпреварата, в която се намират в момента, е за съществуването им – всички обмислят как по-бързо да преминат към електричество, преди политиката по климата да забрани двигателите им с вътрешно горене.

Компании от рода на Ferrari и Mercedes-Benz се обръщат към стартиращи фирми като базираната в Оксфорд компания за електромотори YASA за опит и технологии за решаване на уникалните предизвикателства при електрифицирането на суперколите, разказва „Ройтерс“.

Батериите са изключително тежки и електрическите двигатели прегряват, ако се натоварват прекалено много - големи проблеми за нишовата индустрия, която иска стотици хиляди долари за леки като перца автомобили, способни да направят 10 обиколки на пистата при пълна газ.

Тази година Daimler закупи YASA, която разработи високоефективен електродвигател с "аксиален поток", който тежи 23 кг и е с размера и формата на волан - един двигател V12 на Ferrari тежи около 300 кг.

Производителите ще трябва да инвестират милиарди долари, за да оцелеят след изчезването на двигателите с вътрешно горене, без гаранция, че технологиите, които възприемат, ще се изплатят в дългосрочен план.

Теглото е големият враг

Суперавтомобилите и хиперавтомобилите от най-висок клас - които се доближават до професионалните състезателни нива - са изключително печеливша, капиталоемка ниша за пазара на автомобили.

Консултантските компании AlixPartners и фирмата за данни IHS Markit изчисляват, че повече от 152 000 „луксозни“ и „супер луксозни“ спортни коли с цени от 137 000 - 13,7 милиона долара ще бъдат продадени в световен мащаб през 2021 г., като се очаква пазарът да нарасне с близо 50% до 223 000 автомобила през 2026 г.

Основателят на YASA Уулмър обаче казва, че дългосрочната задача на неговата компания от Daimler е да намали разходите в бъдещите версии на своя двигател, така че германският автомобилен производител да може да ги използва в цялата си гама от автомобили, когато преминава към електрически.

Компаниите в крайна сметка ще трябва да намерят начини да разработят по-леки, по-мощни батерии. Но тъй като съвременната технология не може да се конкурира с устойчивата мощност на бензинов двигател, те също преосмислят всичко - от електрически двигатели до материали за каросерията на автомобила.

Електродвигателите с аксиален поток са плоски, кръгли устройства - наречени "палачинки" - които са по-леки и по-ефективни от конвенционалните цилиндрични двигатели с "радиален поток" или "колбаси".

Двигателят на YASA е с маслено охлаждане, така че никога няма да прегрее и е далеч по-ефективен от конвенционалния двигател, казва Уулмър, който разработи устройството като част от докторската си степен в Оксфордския университет и след това основава компанията през 2009 г.

Тъй като двигателят е по-ефективен, той може да разшири обхвата на електрическото превозно средство с до 7%, или тъй като използва по малко енергия, позволява на производителите на автомобили да извадят част от тежките батерии и да намалят теглото на автомобила си с до 10%, добави той.

Ако батериите не преминат през огромна революция, никога няма да имате количеството енергия, което ще ви донесе резервоарът за гориво, казва Уулмър.

Целият анализ - в сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Коментари Напиши коментар

4

Анонимен

преди 1 месец

Няма ток бе ,пичове!Като се закачат електричките към мрежата вечер да се заредят-до 20kVa мощност и ...край!

3

електрона

преди 1 месец

Надежда всяка тука оставете!

2

Анонимен

преди 1 месец

Електричка над 90 км/ч или зимно време и ще викаш пътна помощ, има доста детайли да изчистят, за момента е само за хора които са наясно с какво се захващат и ентусиасти.