Снимка: БГНЕС

Федералните регулаторни органи по безопасността разследват най-малко 11 катастрофи с участието на автомобили Tesla, използващи автопилот или други функции за самоуправление, които се се блъснали в аварийни превозни средства, отзовали се на мястото на по-ранна катастрофа.

Националната администрация по безопасност на автомобилния транспорт на САЩ заяви, че седем от тези инциденти са довели до 17 ранени и един смъртен случай.

Всички автомобили Tesla, участвали в произшествията, са имали функция за автопилот със самоуправление или круиз контрол, информиращ за трафика, съобщава NHTSA.

Акциите на Tesla (TSLA) паднаха с 5% при сутрешната търговия след новините за разследването.

Разследваните инциденти са се случили между 22 януари 2018 г. и 10 юли 2021 г. в девет различни щати. Те са се случили предимно през нощта.

Tesla не отговори веднага на искане за коментар относно разследването от страна на CNN.

Това не е първият път, в който безопасността на функцията за автопилот на Tesla е била поставяна под въпрос.

Националният съвет за безопасност на транспорта, отделна агенция, която разследва самолетни катастрофи и други фатални инциденти, установи, че автопилотът е частично виновен за фатална катастрофа през 2018 г. във Флорида, която води до смъртта на шофяор на Tesla.

Полицията в предградие на Хюстън заяви, че в друг инцидент не е имало никой ншофьорското място в Tesla, която катастрофира и убива двама души, возили се на задната седалка, по-рано тази година. Това е обвинение, което Tesla отрича. Но Ларс Морави, вицепрезидент на Tesla по инженерство на превозните средства, потвърди през април в коментари пред инвеститори, че адаптивният круиз контрол на Tesla е бил включен и ускорен до 30 мили в час преди въпросната кола да катастрофира.

Tesla се стреми да предложи на своите водачи пълна технология за самостоятелно управление. Но макар да казва, че данните доказват, че автомобилите, използващи автопилот, участват в по-малко произшествия на миля, отколкото автомобилите, управлявани от шофьори, компанията предупреждава, че "настоящите функции на автопилота изискват активен надзор на водача и не правят автомобила автономен".

Агенцията за безопасност заяви, че разследването ще й позволи да "разбере по-добре причините за някои катастрофи с Tesla", включително "технологиите и методите, използвани за наблюдение, подпомагане и налагане на ангажираността на водача при шофиране, докато се използва автопилот". Той също така ще разгледа всички допринасящи фактори за инцидентите..

"NHTSA напомня на обществеността, че днес няма налични в търговската мрежа моторни превозни средства, които са в състояние да управляват себе си", се казва в изявление на агенцията. "Всяко налично превозно средство изисква шофьорът да има контрол по всяко време и всички държавни закони държат шофьорите отговорни за експлоатацията на техните превозни средства. Някои усъвършенствани функции за подпомагане при шофиране могат да повишат безопасността, като помагат на шофьорите да избегнат катастрофи и да смекчат тежестта на евентуални инциденти, но както при всички технологии и оборудване на моторни превозни средства, водачите трябва да ги използват правилно и отговорно."

Разследването включва Tesla Y, X, S и 3 с моделни години 2014 до 2021 г.

Гордън Джонсън, анализатор и вокален критик на Tesla, написа в бележка до клиентите в понеделник, че проблемът не е само за потребителите на автопилота на Tesla.

"NHTSA обръща внимание на особена опасност, която Tesla създава за хората извън превозното средство - т.е. тези, които никога не са се съгласили да бъдат "морски свинчета на автопилота", пише Джонсън.“

"Опциите за самостоятелно управление, като автопилота на Tesla или по-широко достъпният адаптивен круиз контрол, налични в широк спектър от автомобили, вършат добра работа при забавяне на автомобила, когато колата отпред се също се забавя", обяснява Сам Абуелсамид, експерт в самоуправляващи се превозни средства и главен анализатор в Guidehouse Insights.

Но Абуелсамид казва, че тези превозни средства са проектирани да пренебрегват неподвижни обекти, когато се движат с повече от 40 мили в час, така че да не натискат спирачките, когато се доближават до надлези или други неподвижни обекти встрани от пътя, като например кола, спряна в аварийната лента. За щастие повечето от тези превозни средства с някакъв вид автоматично спиране спират за неподвижни обекти, когато се движат по-бавно, обяснява Абуелсамид.

Истинският проблем, според него е, че много повече собственици на Tesla предполагат, че техните коли могат всъщност да се движат сами, отколкото шофьорите на други автомобили с автоматично спиране и други функции за безопасност. А сигналите, които шофьорът би видял, когато се доближи до място, на което се е случил инцидент, като например пламъци по пътя или мигащи светлини, имат по-голям смисъл за човека, отколкото биха могли да имат за система за автоматично задвижване.

"Когато работи, което може да е през повечето време, функцията може да бъде много добра", казва Абуелсамид за функцията за автопилот на Tesla. "Но лесно може да се обърка от неща, с които хората не биха имали проблем. Машините не са толкова адаптивни като хората. А проблемът е, че всички машинни системи понякога допускат глупави грешки. "

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase