Снимка: БГНЕС

Често си спомняме с носталгия за колите от доброто старо време. Истината е, че съвременните автомобили ги превъзхождат в безброй отношения: комфорт, безопасност, динамика. Ако някой твърди обратното, вероятно е пропуснал да си изпие хапчетата.

Но все пак има и някои отделни точки, по които старите коли имат несъмнено предимство, както подчертават колегите от авторитетното руско списание "За Рульом". Тяхното сравнение е между модерните автомобили и класическата Жигули (ВАЗ-2101), но всъщност повечето аргументи са валидни за почти всяка кола от 70-те и 80-те години.

1. Просто обслужване и лесни ремонти

Противно на жалванията във форумите, всъщност старите коли се повреждаха с по-голяма честота от съвременните. Но почти всички повреди по тях бяха лесно отстраними и човек можеше да се справи дори сам, с прости инструменти и известни технически познания. Подмяната на изгоряла крушка във фаровете, смяната на акумулатора, дори реглажът на клапаните бяха съвсем достъпни процедури, не изискващи нито посещение в сервиз, нито покупката на специално оборудване. Нито пък старите коли имаха претенции към конкретни типове масла и антифризи, както е при модерните.

2. Разбираемо управление

Никакви сензорни екрани с менюта, подменюта и подменюта на подменютата. Всяка функция си имаше свое лостче или бутон, лесни за напипване в движение. Човек нямаше нужда да поглежда таблото, за да знае къде е копчето за радиото и къде - това за вентилатора.

3. Винаги работещи стъкла

В eкипа на Automedia имаме бивши ползватели на Москвич-2140 и затова все пак трябва да изкажем особено мнение по този въпрос. Но е факт, че добрите стари механични стъклоповдигачи с ръчка не се нуждаеха от функциониращ акумулатор, за да смъкнат или подвигнат стъклото. Докато сега всеки по-сериозен проблем с електрическата система - примерно при катастрофа - може да ви остави блокирани вътре в колата, освен ако тя не е със специална система за такива случаи.

4. Триъгълните прозорчета

И добрата стара жигула, и повечето други модели от онази епоха имаха характерните триъгълни стъкла отпред, отварящи се отделно. Съвсем простичка конструкция, която обаче позволяваше да се провертрява салонът, без непременно в него да духа. Помагаше и за отпотяване на стъклата. За съжаление производството на отделни квадратно и триъгълно стъкло излиза по-скъпо, отколкото използването на едно-единствено, така че това хитро решение изчезна без следа.

5. Видимост отвътре

Днешните автомобили имат специално подсилени пътнически клетки и са несравнимо по-безопасни за пасажерите си при удар. Но това означава и доста по-дебели колони - и съответно по-лоша видимост. Да не говорим, че и дизайнерските тенденции в последните години постоянно намаляват площта на прозорците. Докато навремето гледката бе отлична във всички посоки: колоните бяха тънки, седалите дори нямаха подглавници, така че и карането назад беше детска игра.

Още по темата четете на сайта на  Automedia.

Коментари Напиши коментар

120

Анонимен

преди 3 дни

Знан че климатика и комютъра на жигулата дават проблеми следм десетина годишно ползване. Централното заклювабе също много се чупи. Иначе по другите показатели жигулата бие ВСИЧКИ.

119

123

преди 1 седмица

Автора в кой век живее, и колко дълбока землянка?!

118

Иван

преди 1 седмица

Личи си, че е писано от жена.Статията е пъна с глупости и лъжи. На места може да се приеме и като смешна.