Снимка: БГНЕС

Според доклад на Европейската агенция за околната среда, през 2019 година средните нива на емисиите от въглероден двуокис при новите леки и лекотоварни коли в Европейския съюз (заедно с Исландия, Норвегия и Великобритания) остават под критичните прагове. И напълно покриват целите, зададени от общността, пишат от Automedia.

Това изглежда добре, нали? Трябва, обаче, да хвърлим един по-детайлен поглед относно състоянието на нещата. И този поглед ни показва, че независимо че са по-ниски, средните СО2 емисии на регистрираните нови леки автомобили нарастват за трета поредна година (при "баничарките" нещата са стабилни).

Това усложнява предизвикателството пред производителите, които, през 2020, трябваше да посрещнат доста по-строги и тежки ограничения - границата падна от 130 на 95 гр/км. Скоро Европейската комисия ще представи на автопроизводителите временните калкулации на средните емисии СО2 за 2020, за да се види дали целите са били постигнати.

Числата говорят сами по себе си: средните емисии въглероден двуокис, измерени в лабораторни условия, при новите автомобили, регистрирани в ЕС, Исландия, Норвегия и Великобритания, през 2019 година са били 122 грама на километър. Това е под границата от 130 гр/км за годината, но се оказва, че нивата са се повишили с 1,6 грама СО2 за километър, в сравнение с 2018 година.

Средните емисии на въглероден двуокис при лекотоварните автомобили, регистрирани в Европа през 2019 година са били 158 гр/км, като остават на непроменени нива спрямо 2018 година и са под границата от 175 гр/км, заложена за 2019.

Но на какво се дължи това увеличение при колите? Причината, според специалисти, се корени в две основни пазарни тенденции. Първата се отнася към горивните системи - автомобилите с бензинови двигатели надминаха по продажба дизеловите, а се знае, че те емитират повече въглероден двуокис.

Втората тенденция, отново е свързана с бензиновите двигатели, но и с мястото им под капака на кросоувър и SUV-модели, които са по-големи и по-тежки от леките коли и по този начин замърсяват повече. Пазарният дял на подобни автомобили е нараснал от 35 на 38 процента.

Междувременно, новите регистрации на електрически и плъг-ин хибридни леки автомобили са продължили да нарастват през 2019 година, но не достатъчно - от 2 на 3,5%. Което е прекалено малко. При лекотоварните също има ръст, който макар и по-добър, отново не е достатъчен - от 0,8 на 1,4%.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase