Приборният панел в автомобила е предназначен за това, че да може човекът зад волана да следи за показателите и работата на най-важните системи. Периодично на екрана може да се активират различни индикатори и лампи, които съобщават за различни проблеми. Един от често срещаните случаи е активиране на жълт сигнал, съобщаващ за недостатъчно количество масло.

Когато се случи нещо такова, някои шофьори веднага отиват в магазина, купуват масло - обикновено около литър, и доливат в двигателя. Други обаче игнорират сигнала и смело продължават напред.

Колко обаче може да продължи това, преди недостигът на смазка да се окаже фатален за задвижващия агрегат?

Първо, трябва да припомним, че липсата на масло (маслен глад) е критично за двигателя. В системата се отчита недостиг на смазка, заради което триещите се елементи се износват по-бързо. Най-опасно е това за стените на цилиндрите, но пък невинаги активирането на жълтата лампичка за понижаване на нивото на маслото означава, че веднага трябва да се посети сервиз. Тя просто съобщава, че датчикът е фиксирал намаляване на нивото на масло с един литър под нужното.

За старите мотори подобен спад се счита за критичен и затова техните шофьори са принудени постоянно да следят нивото на смазката в двигателя. И съответно да доливат, ако то е недостатъчно. В противен случай може да спре разпръскването на маслото и това да доведе до проблеми. При съвременните автомобили има маслена помпа, която изпомпва смазката през каналите към коляновия вал и буталата, като именно тя отговаря за нормалната работа на системата.

Нивото на маслото в автомобила винаги се определя, като остава малък резерв. Когато колата се движи по неравен път и се накланя често, нивото в картера може да се промени. Тръбата на приемника се оголва и в системата влиза въздух, което води до локално прегряване. За да се предотврати подобно нещо, в резервоара трябва да има повече масло. Затова и предупреждението за това, че е спаднало нивото, невинаги означава остър дефицит на смазка в системата.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Коментари Напиши коментар

30

Анонимен

преди 5 месеца

Абе лампата за маслото не беше ли червена, а не жълта?Пък и майстори, заслужаващи доверие, са ми казвали, че светне ли лампата, вече си прецакан и щом се е стигнало дотам, двигателят така или иначе е за ремонт.

29

Мда

преди 5 месеца

Според тия старите двигатели не са имали маслена помпа... Може, ама преди повече от 100 години. Както и да е. Най доброто в тая област е да си сложиш маслен манометър, има ги в продажба.Отчитането на налягането би предотвратило сума главоболия.

28

1234

преди 5 месеца

Не става ясно коя лампа за маслото, че е малко или че няма налаягане в биелните лагери? От опит знам че ако светне червената лампа на Аладин, или се продава веднага или рано или късно ще е за Надин.....