Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Автомобилната индустрия още дори не се е справила с недостига на полупроводници, блокирал десетки заводи по цял свят, и на хоризонта вече се задава следващата криза - за автомобилни гуми, пише Automedia.

Все още няма нужда трескаво да звъните в най-близкия сервиз за гуми и да се запасявате: големите производители уверяват, че са си подсигурили доставките на каучук за близкото бъдеще и на този етап пазарен недостиг не се очертава.
 
Но тези гиганти признават, че ситуацията с незаменимата суровина е деликатна, и че я следят внимателно. По данни на Bloomberg цените на естествения каучук на стоковите пазари са достигнали четиригодишен връх този февруари.
По всичко личи, че тази тенденция ще продължи.

Зад нея се крият няколко извънредни фактора, свързани с Covid-19 и мерките на правителствата срещу него. Всеобщите блокади миналата година понижиха драстично търсенето и оставиха много производители на каучук без достатъчно средства да си съберат реколтата.

В повечето страни тази реколта се събира от сезонни работници-мигранти, които сега покрай строгите рестрикции върху пътуванията не успяха да се включат. Към това трябва да се добавят и някои природни фактори, като наводненията в Югоизточна Азия. Крайният резултат от всичко това е, че още от 2019 производството на каучук изостава от търсенето с около 1 милион тона годишно.
Сега ситуацията се усложнява и от рязкото възстановяване на китайския автомобилен пазар. Заради неговия бум китайски производители се запасяват с каучук и тласкат цените на горе.
Всичко това са моментни затруднения, разбира се. Но освен тях в този сектор има и по-трайни проблеми, които се натрупват от десетилетия. И които са потенциална заплаха не само за автомобилния сектор, но и изобщо за начина ни на живот.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase