Снимка: БГНЕС

Колкото и упорита да бе последната зима, все пак дойде времето да заменим зимните гуми с летни. За повечето автомобили в променливи условия като българските ползването на два комплекта гуми е най-разумният вариант от гледна точка на безопасност (излиза ли сметката да се кара само със зимни, четете тук). За жалост обаче е свързан с немалки разходи - а нерядко недобросъвестни майстори се мъчат и допълнително да ги увеличат.

Опитът ни показва, че в България има и много добри сервизи за гуми - както големи вериги, така и малки семейни предприятия. Има обаче и от другите, където гледат на клиента едновременно като на дойна крава, и сякаш му правят услуга. Нека изброим някои от най-честите трикове, които този тип гумаджии ползват, за да изкарат повече пари.

Изправяне на джанти

Може би най-популярната "шашма" - първо, защото е най-доходна, и второ, защото е трудно да се засече. При демонтажа майсторът идва и ви казва, че джантата е крива - при толкова дупки по пътищата може да се очаква, нали?

И за доказателство ви я демонстрира на стенда - действително уредът показва сериозно отклонение.

Същият ефект обаче може да се постигне, като се лепне малко магнитче от вътрешната страна на джантата. Замяната на цяла джанта е скъпа, разбира се, затова повечето клиенти охотно приемат предложението майсторът да изправи кривата - което струва от 10-12 лева за най-малките стоманени джанти, до 50 за алуминиеви от по-голям цолаж, примерно от SUV.

"Кривата" джанта се внася някъде вътре в сервиза и след 20 минути ви се носи обратно вече "изправена" - а всъщност просто са махнали магнитчето.

Разбира се, в българските условия твърде често джантите наистина се изкривяват, и става дума за необходим ремонт. Но и измамите не са рядкост.

Надбавка за монтаж и демонтаж

Големите вериги и почтените малки сервизи си имат точен ценоразпис, в който всеки етап от подмяната на гумата - сваляне и качване от автомобила, демонтаж и монтаж върху джантата, баланс - си има обявена цена. Но в много други е обявена твърда сума, и едва след като свършат работата, се оказва, че примерно свалянето и качването не са били включени в нея. Измама за няколко лева, но по време на пролетна и есенна кампания няколко лева на клиент могат да означават няколкостотин на ден за гумаджията.

Смяна на вентили

Още една шашма, за която клиентът твърде рядко може да се усети. Съобщава му се, че вентилите са остарели и трябва да се подменят. Стандартната цена на гумен вентил е около 2 лева, на метален - десетина.
Истината е, че вентилите обикновено без проблем изкарват поне 3-4 години, и рядко се налага подмяната им.

Доплащане заради датчици

По-съвременните автомобили имат датчици за налягане в гумите - задължително оборудване за нови модели в рамките на ЕС. Някои майстори може да поискат допълнително заплащане при монтажа, защото датчиците усложнявали работата. Най-често този подход се прилага на клиенти от по-красивия пол. Истината е, че монтажът и демонтажът на гуми с датчици изисква малко повече внимание от гумаджията, но не и такова, че да е нужно доплащане за него.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Коментари Напиши коментар

55

Щирлиц

преди 3 седмици

Сменям си гумите сам,имам два комплекта.При гумаджия ако има спукване,или някакъв друг проблем.

54

Анонимен

преди 3 седмици

Има едни във Варна , които освен за крива джанта, се мъчат да излъжат с криви гуми....

53

Чичо

преди 3 седмици

България.....сър.